(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het vierde kwartaal een recordaantal auto's afgeleverd. Dit meldde de Amerikaanse producent van elektrische auto's zondag.
In het afgelopen kwartaal werden 308.600 voertuigen afgeleverd. Daarmee kwam het totaal voor 2021 uit op 936.172 stuks. Daarvan waren er 911.208 van het Model 3 en de Y.
In 2020 werden er net geen half miljoen Tesla's afgeleverd.
In het afgelopen kwartaal wist Tesla 305.840 auto's te maken, waarmee de jaarproductie uitkwam op 930.422.
Net als bij eerdere productierapporten, benadrukte Tesla zondag dat de definitieve cijfers over het vierde kwartaal nog een afwijking van een half procent kunnen opleveren.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Off course, iedereen heeft last van het chip te kort behalve Tesla, dahah. Voor het eerst eens met Cees Smit, dit is de absolute short kandidaat voor 2022. En dat niet door die chips maar de concurrentie zit niet stil, dat wordt gewoon een zwaar concurrentie verhaal, dat gaat ten koste van de marges, kan niet anders.
Kan iemand mij uitleggen waarom Tesla bijna10x zoveel waard is dan de VW group terwijl de VW group 9.300.000 auto’s heeft afgeleverd in 2021? Die voorsprong in technologie moet wel extreem goed zijn om dat verschil in beurswaarde te duiden.
Hoor het graag van de Tesla fans hoe die rekensom er uit ziet.
Beurskoers is gebaseerd voor 95 procent op emotie en fantasie.
Tesla zit misschien iets meer dan volkswagen in technologie autonoom rijden. Maar verder snap ik het ook niet. Ik ga eerder long op volkswagen dan op tesla, louter vanwege de enorme discrepantie in waarderingen. Ook ik ben benieuwd naar de repliek van Tesla-fans.
Heel simpel. Tesla heeft een jarenlange voorsprong op de techniek, de hoogste EV produktie, de hoogste marges, kan nieuwe fabrieken neerzetten zonder ploffabrieken om te hoeven bouwen, zit volledig in een exploderende markt en loopt ver voorop qua software en zelfrijdende tech.
@TheProfitFactory, keep on dreaming, jij denkt dat ze in Duitsland, Japan en de rest van de wereld doorslapen. Die voorsprong daar geloof ik helemáál nix van. Das war einmahl!!!!
De marges naderen die van Apple en eventuele concurrentie is prima, de markt is toch groot genoeg. Vergeet ook niet de software abonnementen, taxi service, verzekeringen en energie business. Stuk voor stuk mega groeimarkten. En dan moeten de vrachtwagens nog komen.
Maar ik ben blij dat er nog zoveel scepsis is, dan zit er nog wel wat stijging in het vat.
De winst van Tesla wordt voor een belangrijk deel gemaakt door de verkoop van CO2-rechten......
Ik verbaas me hoeveel verstandige mensen op dit forum Tesla nog steeds met andere autobouwers vergelijken. Tesla's technologie-voorsprong is niet een-twee-drie door de concurrentie ingelopen, zeker niet door automobielfabrikanten. Neem Powerhub! Veel energie-bedrijven en -distributeurs zitten met hun handen in het haar over hoe ze deze technologie het hoofd moeten bieden. Dus vergelijk Tesla met energie-bedrijven..., of met chip-ontwikkelaars (NVIDIA-waarderingsmaatstaven) voor AI, autonoom rijden, VR, noem maar op. Of toch liever met ander autobouwers?
Hey, ik weet ook niet precies wat een juiste beoordeling is van al dit potentieel in een firma, maar vergelijken met andere autobouwers op basis van geproduceerde aantallen vierwielers en de marges daarop gaat definitief mank.
Als je er niet uit komt na al deze posts: spreiden. Koop Tesla én VW. Ik denk dat je van beiden geen spijt gaat krijgen. VW is nr 1 in aantallen Autoverkoop. Tesla heeft een enorme technologische voorsprong. Eens dat andere autofabrikanten niet zitten te slapen. Maar het kost ze de grootste moeite om het spoor van Tesla te volgen of te evenaren.
Free cash flow van Tesla is hoger dan VW en VW heeft 378 miljard schuld, Tesla 30 miljard...VW wel een hele dikke cashstapel. Ik heb via Prosus (tencent heeft 5% van Tesla) met hele dikke korting een positie in Tesla. Heb tevens met korting via Porche een kleine positie in VW. VW is in europa en Ford in Amerika wel echt bij afstand het beste in Lobbyen. Duitse fabriek van Tesla heeft niet voor niks zoveel vertraging en autonoom rijden komt echt niet van de grond tenzij VW zover is.
Qua technologie kan VW wel samenwerken met mobile-eye en eventueel een Chinese partner zoeken. VW heeft in het verleden vaker merken overgenomen zoals de meesten hier weten. Genoeg cash om Nio over te nemen, ik zeg maar iets. Of Apollo van Baidu.
Hoe meer auto's er geproduceerd worden hoe hoger de bruto marge. Ook zal het accent steeds meer naar services gaan, wat een nog hogere marge heeft. VW moet enorme reorganisatie kosten betalen en bestaande fabrieken versneld afschrijven, want niemand koopt op langere termijn nog een plof auto.