(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM wil met de uitgifte van ruim 1,9 miljard nieuwe aandelen krap 2,3 miljard euro ophalen om de balans te versterken en de ontvangen staatshulp versneld terug te betalen. Dit maakte de Franse-Nederlandse luchtvaartmaatschappij dinsdagochtend bekend.
Aandeelhouders kunnen voor elk aandeel Air France-KLM dat zij hebben, inschrijven op drie nieuwe aandelen. De inschrijvingsprijs is 1,17 euro per nieuw aandeel en de zogeheten TERP bedraagt 2,345 euro per aandeel.
Er zal onder meer 1,7 miljard euro worden besteed aan het afbetalen van coronasteun, terwijl de luchtvaartmaatschappij in de komende kwartalen ook uitstaande schulden bij de Franse staat wil aflossen.
Air France-KLM herhaalde dinsdag de doelstelling voor 2023 van een schuldratio van 2,0 tot 2,5.
De Franse en Nederlandse staat doen beide mee aan de kapitaalverhoging, om ervoor te zorgen dat hun belang in de luchtvaartmaatschappij gelijk blijft. Daarvoor heeft Nederland nog wel toestemming nodig van het parlement.
Zoals op 18 mei al werd aangekondigd, zal CMA CGM een nieuwe referentieaandeelhouder en strategische partner worden.
Ook China Eastern Airlines en Delta Air Lines zullen deelnemen aan de emissie.
Correctie: om juiste aantal aandelen te noemen.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Is dit de verwatering waar IEX allang voor waarschuwt en die zal leiden tot een forse koerscorrectie?
Doet de Nederlandse communistische partij ook mee?
Zo weer geld van de belastingbetaler richting de bonus voor Ben Smith wat een ... bedrijf!
NL overheid moet 200 miljoen bijstorten zodat KLM staatssteun kan terugstorten. Sigaar uit eigen doos? Wel goede business case van KLM, schuldeisers 'versneld' terugbetalen met eigen geld
waarom dit aandeel niet op 1 euro of lager staat is mij een raadsel
Na de emissie zal de koers door verwatering opnieuw een flinke duikvlucht naar beneden maken. Zeker de eerste komende 10 jaar is er geen dividend en weinig koerswinst te verwachten. Vooral een goed aandeel voor de Staat der Nederlanden.
Voor de klimaatambities gaat de Staat alweer KLM kopen.. voor het klimaat en het rendement is Shell nog beter..
Oeps, dit gaat heel veel pijn doen. Je zal ze maar hebben. Dan wordt je haast gedwongen nog meer geld te steken in dit dramatisch bedrijf. Aandeel zakt nog veel verder.
Dit is toch een prima actie? Door te emitteren kan AFKLM haar leningen aflossen en hoeft zij geen rente meer te betalen. Voor aandeelhouders is dat feitelijk om het even. De rente op leningen is relatief hoog, voor de onderneming is dat voordelig: voor de aandeelhouders uiteindelijk dus ook. Bijkopen dus.
Is bijkopen op dit niveau slim of kan je beter Accsys (bij)kopen? Gokje wagen kan altijd, maar ik neem aan de Accsys toch een betere investering is. Wat denken jullie? Rendementsdenken..