Obligaties Air France KLM gewild

Door ABM Financial News op 25 mei 2022 13:03 | Views: 12.784

Obligaties Air France KLM gewild
Beeld: KLM

(ABM FN) De obligaties van Air France-KLM die op de secundaire markt in omloop zijn, vonden dinsdag gretig aftrek na de door de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij gelanceerde kapitaalverhoging.

De maatschappij is gisteren van start gegaan met een kapitaalverhoging van 2,26 miljard euro, de tweede verhoging in iets meer dan een jaar tijd. Met de opbrengst wil Air France-KLM de staatssteun die de luchtvaartmaatschappij tijdens de gezondheidscrisis heeft ontvangen, terugbetalen.

Frankrijk en Nederland, die een belang van respectievelijk ongeveer 29 en 10 procent bezitten, zullen meedoen om hun belang op peil te houden, aldus de maatschappij in een verklaring.

In een interview met ABM Financial News benadrukt Alexandre Goldwasser, directeur van Goldwasser Exchange, dat een kapitaalverhoging weliswaar een slechte zaak is voor de bestaande aandeelhouders, die hun aandeel zullen zien verwateren, maar dat dit soort operaties over het algemeen goed wordt ontvangen door de schuldeisers.

En met reden, zo legt de obligatiehandelaar uit, want een kapitaalverhoging versterkt de liquiditeit van de betrokken onderneming en daarmee het vermogen om aan de verplichtingen te voldoen, zoals couponbetalingen en aflossingen.

Dinsdag was een stijging van de obligaties van Air France-KLM op de secundaire markt te zien.

Als voorbeeld wijst Goldwasser op de obligatie die Air France-KLM in 2025 moet terugbetalen en waarvan de koers met ongeveer 1 procent is gestegen tot ongeveer 91 procent van de nominale waarde. De jaarlijkse opbrengst tot de vervaldag bedraagt 5,5 procent.

"Dit rendement, dat overeenkomt met een spread van 500 basispunten ten opzichte van de Duitse obligatie met dezelfde looptijd, is zeer hoog, een teken dat de Air France-KLM financieel kwetsbaar blijft," aldus Goldwasser.

"Het hoge rendement is een teken dat de markt niet uitsluit dat de obligatiehouders op een dag zullen worden aangesproken om bij te dragen in de vorm van een schuldherschikking, mocht de situatie verslechteren."

Golwasser benadrukt dat Air France KLM actief is in een sector die kwetsbaar blijft, die is geraakt door de coronacrisis en momenteel wordt getroffen door de sterke stijging van de olieprijzen.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

5 Posts
treasury t
3
Hollands glorie is in vele opzichten voorbij.KLM/Schiphol , Shell/ Unilever/Philips allemaal tov hun peers de achterhoede.
Henkk
0
Veel international organisaties zeggen touch dat KLM behoort mij meest stabiele luchtvaart maatschappijen en kas storm van KLM is zeer sterk.
Henkk
0
NOS Nieuws • Economie • vandaag, 01:29 • Aangepast vandaag, 09:23

Toezichthouder: KLM houdt zich niet aan voorwaarden coronasteun

KLM houdt zich nog niet aan de voorwaarden die door de overheid zijn gesteld toen het bedrijf in 2020 staatssteun kreeg om de coronacrisis te overleven.

Dat concludeert de onafhankelijke toezichthouder, of staatsagent, in een brief aan de Eerste Kamer. Deze brief loopt vooruit op het rapport dat de staatsagent half juni hierover publiceert.

"De bevindingen van de staatsagent zijn stevig en laten zien dat we er nog niet zijn", zegt het ministerie van Financiën in een reactie. KLM spreekt tegen dat ze niet aan de voorwaarden voldoen.
Vijf procent loonsverhoging

Een belangrijke voorwaarde voor de staatssteun was een structurele afname van de kosten met ten minste 15 procent. Daarvoor zijn volgens de staatsagent maatregelen nodig tot naar schatting ruim 400 miljoen euro in 2024. Maar KLM geeft over die bezuiniging van honderden miljoenen niet thuis, zegt de toezichthouder.

KLM geeft juist meer geld uit, met name aan salarissen. Zo krijgen alle cao-medewerkers er 5 procent bij, werd twee weken geleden bekendgemaakt. Over die loonsverhoging is de staatsagent niet vantevoren geïnformeerd en KLM heeft ook niet onderbouwd dat het ermee voldoet aan de voorwaarden.

KLM laat weten dat werknemers weliswaar een bijdrage moeten leveren op het gebied van de arbeidsvoorwaarden, maar dat het bedrijf in overleg met de bonden kan bepalen hoe ze dat invullen. Volgens het bedrijf is het niet verboden om lonen te verhogen. De bijdrage zou namelijk ook kunnen komen door het vakantiegeld te verlagen en in te leveren op flexibiliteit.

Volgens de staatsagent zorgt die loonsverhoging voor een structurele kostenverhoging. Zonder een bijdrage van de piloten zullen de structurele besparingen gevonden moeten worden in de cao's voor cabine- en grondpersoneel die later in onderhandeling komen, schrijft de staatsagent, of in andere kostenposten.
Miljard steun

Ook vindt de toezichthouder het laakbaar dat KLM nog geen oplossing heeft gevonden voor de belastingontwijking door werknemers die in het buitenland wonen. "Aan de overtreding van deze steunvoorwaarde, die inmiddels bijna twee jaar voortduurt, is nog geen einde gemaakt."

Volgens de staatsagent was er een werkgroep met piloten om met maatregelen te komen, maar die zou zijn opgeheven. Volgens KLM was die werkgroep slechts gepauzeerd en is die inmiddels weer actief.
In gesprek

De staatssteun aan KLM bestond uit een bedrag van 3,4 miljard euro aan leningen en kredieten waarvoor de overheid garant staat. Van dat bedrag heeft KLM uiteindelijk iets minder dan een miljard gebruikt. Begin deze maand deed KLM voor het eerst een aflossing, van 311 miljoen euro. De vliegmaatschappij moet nog 631 miljoen euro aan steun terugbetalen.

Het kabinet laat weten binnenkort met KLM in gesprek te gaan over de bevindingen van de staatsagent. "Uitgangspunt is dat KLM de gemaakte afspraken nakomt." Midden juni komt de staatsagent met een rapport over deze kwestie.
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.