'KLM houdt zich niet aan voorwaarden staatssteun'

Door ABM Financial News op 25 februari 2023 17:03 | Views: 11.804

'KLM houdt zich niet aan voorwaarden staatssteun'
Beeld: KLM

(ABM FN-Dow Jones) KLM houdt zich niet aan de voorwaarden die zijn gesteld in ruil voor de Nederlandse miljardensteun om de coronacrisis te kunnen overleven. Dit meldde RTL Nieuws zaterdag.

De Nederlandse tak van Air-France KLM zou piloten te veel betalen om het bezuinigingsdoel te halen en ook zijn er bonussen uitgekeerd terwijl dat nog niet mocht.

Het gaat om bonussen over 2019, het jaar voor de coronacrisis, aldus RTL Nieuws. Die mogen pas uitbetaald worden wanneer KLM geen staatssteun meer heeft.

Die heeft de luchtvaartmaatschappij nog wel, in de vorm van een kredietfaciliteit van de overheid waar het nog steeds aanspraak op kan maken. KLM loste eerder al wel zijn leningen die zijn verstrekt door de staat af.

Verder moet KLM in de kosten snijden, bijvoorbeeld door personeel loon te laten inleveren. In 2020 en 2021 is dit gebeurd, aldus RTL Nieuws, maar sinds vorig jaar maart heeft het bedrijf, zonder met de staat of de staatsagent te overleggen, piloten weer een loonsverhoging geven.

Hierdoor verdienen de piloten ongeveer 15 procent te veel om bij te dragen aan het bezuinigingsdoel, zegt staatsagent Jeroen Kremers tegen RTL Nieuws, die wel de hoge inflatie meerekende op verzoek van KLM.

Ook hoger betaalde functies onder het cabine- en grondpersoneel gingen er in 2022 ook in loon op vooruit; zij verdienen 10 procent meer dan is afgesproken met de overheid in ruil voor de staatssteun.

Volgens de staatsagent hebben de loonsverhogingen in 2022 de besparingen op de loonkosten in de jaren ervoor compleet 'tenietgedaan'. In vergelijking met 2019 stegen de loonkosten bij KLM zelfs harder dan gemiddeld in Nederland, aldus RTL Nieuws.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

18 Posts
mok
7
Tja, wil je dat al het goede personeel gaat lopen? Volgens mij is het belangrijk dat KLM aan zijn verplichtingen kan blijven voldoen. Hoe dat gebeurd lijkt mij niet van belang. Situatie nu is ook onvergelijkbaar met paar jaar geleden. Ik wordt een beetje moe van die domme sensatiezucht van media. Shell, Heineken, KLM,, allemaal aan de schandpaal door domme kortzichtige en woke journalisten.
Fred 62
9
Shell en Heineken houden zelf hun broek op.
KLM daarentegen hangt al 100 jaar aan de staatsteun.

Centjes van de belastingbetaler.

Dus heeft niets met woke te maken.
klebel
4
quote:

Fred 61 schreef op 25 februari 2023 17:34:

Shell en Heineken houden zelf hun broek op.
KLM daarentegen hangt al 100 jaar aan de staatsteun.

Centjes van de belastingbetaler.

Dus heeft niets met woke te maken.
Helemaal met je eens Fred!
mok
3
quote:

Fred 61 schreef op 25 februari 2023 17:34:

Shell en Heineken houden zelf hun broek op.
KLM daarentegen hangt al 100 jaar aan de staatsteun.

Centjes van de belastingbetaler.

Dus heeft niets met woke te maken.
Hoeveel loonbelasting gaat naar staatskas? Om maar voorbeeld te geven. Of moet alles naar Qatar?
Beursgeslagen
3
quote:

mok schreef op 25 februari 2023 17:26:

Tja, wil je dat al het goede personeel gaat lopen? Volgens mij is het belangrijk dat KLM aan zijn verplichtingen kan blijven voldoen. Hoe dat gebeurd lijkt mij niet van belang. Situatie nu is ook onvergelijkbaar met paar jaar geleden. Ik wordt een beetje moe van die domme sensatiezucht van media. Shell, Heineken, KLM,, allemaal aan de schandpaal door domme kortzichtige en woke journalisten.
Dom? De pot verwijt de ketel..........:

gebeurt is met een t. Ik word is zonder t. Knap zoveel fouten in een kort bericht.

Doe je voordeel er mee.
mok
3
quote:

Beursgeslagen schreef op 25 februari 2023 17:58:

[...]

Dom? De pot verwijt de ketel..........:

gebeurt is met een t. Ik word is zonder t. Knap zoveel fouten in een kort bericht.

Doe je voordeel er mee.
Dank u, zal wat scherper op taal letten volgende keer. Iets te snel getypt. Probleem in maatschappij, taalkundigen leiden de wereld, mensen zonder kennis en inzicht. Journalisten zijn goed voorbeeld.
mok
0
quote:

Beursgeslagen schreef op 25 februari 2023 17:58:

[...]

Dom? De pot verwijt de ketel..........:

gebeurt is met een t. Ik word is zonder t. Knap zoveel fouten in een kort bericht.

Doe je voordeel er mee.
Ik heb even nagekeken, de “ik wordt” wordt voorgesteld door mijn iPhone. Heel dom inderdaad en onbegrijpelijk, maar zo is deze er ingekomen. Zoals gezegd, zal eerst checken voor plaatsen
Fred 62
0
quote:

mok schreef op 25 februari 2023 17:50:

[...]
Hoeveel loonbelasting gaat naar staatskas? Om maar voorbeeld te geven. Of moet alles naar Qatar?
Sorry.
Maar wat heeft dit te maken met de schuld van KLM?
Fred 62
1
De KLM zou sinds zijn oprichting al tien keer failliet zijn gegaan als de overheid niet had bijgesprongen. In het nieuwe boek De Blauwe Fabel betoogt journalist Ties Joosten dat de KLM met staatssteun, subsidie, financiële trucs en belastingvoordelen in de lucht wordt gehouden: ‘Tegen elke prijs.’
Onze Blauwe Trots is een fabel

De Blauwe Zwaan? Onze Blauwe Trots? Het is een Blauwe Fabel. Dat is kort en krachtig de conclusie die resteert na lezing van het gelijknamige boek dat een paar dagen geleden werd gepresenteerd. Het boek is de eerste uitgave van Follow the Money, het onafhankelijke journalistieke platform dat over een gedegen reputatie beschikt. Auteur Ties Joosten is als onderzoeksjournalist aan Follow the Money verbonden. Voor zijn boek onderzocht hij het waarheidsgehalte van de stelling dat de KLM aan de basis staat van het succes van de BV Nederland.

KLM ontsnapt keer op keer aan normale bedrijfseconomische wetten

Het is een stelling die al sinds de oprichting van de nationale luchtvaartmaatschappij, op 7 oktober 1919, door opeenvolgende kabinetten haast als een religieus beginsel wordt omarmd. Aan de hand van tientallen gesprekken en uitgebreide research schetst Joosten hoe de KLM dankzij dit idee keer op keer ontsnapt aan normale bedrijfseconomische wetten: ‘Ik ontdekte een spaghettiknoedel aan subsidiestromen van allerlei overheden naar de luchtvaart.’ Wat er ook gebeurt, Den Haag springt altijd bij, zo blijkt. Als de omzet inzakt door de onafhankelijkheid van Indonesië, als de oliecrisis toeslaat en, het meest recent, als coronamaatregelen de reiswereld compleet verlammen.

De waarde van KLM voor de Nederlandse economie wordt stelselmatig overschat

Telkens wordt er door de verantwoordelijke politici hetzelfde verhaal opgedist. De steun is eenmalig, er worden strenge eisen aan gesteld en de KLM moet alles terugbetalen. De werkelijkheid is echter dat ‘de wereldwijde haute finance buiten schot blijft’ en dat ‘de belastingbetaler telkens miljarden overmaakt’, constateert Joosten droog. Al een eeuw lang wordt de KLM ‘tegen elke prijs in de lucht gehouden.’ En waarom eigenlijk? ‘Het is maar een luchtvaartmaatschappij,’ schrijft hij. Hij haalt onderzoeken aan waaruit blijkt dat de waarde die KLM en Schiphol voor de Nederlandse economie vertegenwoordigen stelselmatig wordt overschat.

Inmiddels 2,6 miljard uitstaande aandelen en een koers van ± €1,70
Als je goed timed valt er hier en daar nog wat te winnen
Maar sla een langdurende grafiek open en de richting zal duidelijk zijn.
MIDAS
0
quote:

mok schreef op 25 februari 2023 17:50:

[...]
Hoeveel loonbelasting gaat naar staatskas? Om maar voorbeeld te geven. Of moet alles naar Qatar?
Opgelet!!!
Wat is er mis met Qatar?
Zij hebben hun financiën tenminste op orde en zijn een grote investeerder in Europa.
Beursgeslagen
0
quote:

mok schreef op 25 februari 2023 18:57:

[...]
Ik heb even nagekeken, de “ik wordt” wordt voorgesteld door mijn iPhone. Heel dom inderdaad en onbegrijpelijk, maar zo is deze er ingekomen. Zoals gezegd, zal eerst checken voor plaatsen
Dat is mooi
Unimog
2
quote:

mok schreef op 25 februari 2023 18:39:

[...]
Dank u, zal wat scherper op taal letten volgende keer. Iets te snel getypt. Probleem in maatschappij, taalkundigen leiden de wereld, mensen zonder kennis en inzicht. Journalisten zijn goed voorbeeld.
Laat je toch niks vertellen door iemand die er mee te koop loopt dat die een woordenboek heeft opgegeten. Dom gezeik.
Unimog
1
quote:

Beursgeslagen schreef op 25 februari 2023 17:58:

[...]

Dom? De pot verwijt de ketel..........:

gebeurt is met een t. Ik word is zonder t. Knap zoveel fouten in een kort bericht.

Doe je voordeel er mee.
Ook jij bent bijzonder
G.errit@
0
Ze hadden KLM gewoon failliet moeten laten gaan dan was er wel wat anders voor in de plaats gekomen, een gezondere situatie.
De Buurman
2
quote:

mok schreef op 25 februari 2023 17:26:

Tja, wil je dat al het goede personeel gaat lopen? Volgens mij is het belangrijk dat KLM aan zijn verplichtingen kan blijven voldoen. Hoe dat gebeurd lijkt mij niet van belang. Situatie nu is ook onvergelijkbaar met paar jaar geleden. Ik wordt een beetje moe van die domme sensatiezucht van media. Shell, Heineken, KLM,, allemaal aan de schandpaal door domme kortzichtige en woke journalisten.
Waar gaan die piloten naartoe dan? Er is niet nog een tweede KLM in Nederland. Sterker nog; er zijn maar weinig maatschappijen wereldwijd waar je zo weinig hoeft te vliegen voor zoveel geld. En de angst dat de piloten allemaal naar het buitenland gaan is sowieso overtrokken. Als je hier een bestaan hebt opgebouwd, met kinderen die hier naar school gaan, een grote vriendenkring en familie en alles wat je bekend en lief is, dan ga je niet voor een paar centen meer naar een onbekend land.
Beursgeslagen
0
Stock_trader
0
Piloten van KLM kunnen niet zo snel ergens anders naar toe, behalve voor Emirates in Dubai gaan werken of een aziatische airline, maar die betalen nog steeds niet zo goed als de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, een schande dat ze eigenlijk niks hebben hoeven inleveren... geen verrassing uiteraard. Zie deze berekening wat een captain op een Embrair of 737 krijgt die 10 jaar in dienst is: stefankoenders.nl/klm-salaris/
Stefinstocks
0
quote:

Fred 61 schreef op 25 februari 2023 17:34:

Shell en Heineken houden zelf hun broek op.
KLM daarentegen hangt al 100 jaar aan de staatsteun.

Centjes van de belastingbetaler.

Dus heeft niets met woke te maken.
EXACT!
Beste te stoppen met KLM, toko kost meer als ze oplevert; houdt haar kop boven water door “de belasting betalers”.
Bodemloze put
18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.