(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft opnieuw de prijzen in de Verenigde Staten verlaagd. Dit meldde persbureau Reuters vrijdag.
De prijzen werden met 2 tot bijna 6 procent verlaagd. Voor Model 3 werd de prijs met 1.000 dollar verlaagd en voor Model Y met 2.000 dollar. De duurste modellen S en X werden 5.000 dollar goedkoper.
Het is volgens Reuters al de vijfde prijsverlaging sinds begin van dit jaar. In de VS dreigt een verlaging van de subsidie op elektrische auto's, waardoor zij relatief duurder worden voor de consument. Ook de stijgende rente speelt de fabrikant parten, omdat het hierdoor duurder wordt voor consumenten om de aanschaf van een nieuwe auto te financieren.
Eerder deze week meldde Tesla dat het afgelopen kwartaal bijna 441.000 auto's produceerde en er krap 423.000 auto's werden afgeleverd.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Lekker bezig Tesla; zouden meer bedrijven moeten doen. And gone is inflatie...
Als aandeelhouder van Tesla heb ik hier een dubbel gevoel bij. De marges zullen gaan kelderen bij lagere prijzen, maar de kans dat ze FSD/software extra aanschaffen (met hogere marge) is hierdoor wel groter. De verlagingen is echter ook slecht nieuws voor de traditionele autobouwers die vaak nog 95% van de fabrieken en wagenpark moeten gaan omzetten richting EV en nog verliesgevende zijn op de EV-modellen. In mijn ogen gaat Tesla nog steeds de leidende speler blijven in de markt en daarom blijf ik in het aandeel zitten.
Is toch knap geld.
425k auto's x gemiddeld €1.500 ofzo.
Dat is toch dik 600 miljoen minder winst per kwartaal. En dat is alleen deze prijsverlaging...
Vanuit de lease-branche en die van de autoverhuurbedrijven is dit heel vervelend. De waarde van je wagenpark (en daarmee de leaseprijs of verhuurprijs) is hierdoor heel moeilijk te bepalen. Natuurlijk spreken die voor zichzelf bepaalde koopprijzen af (inclusief kortingen). Maar belangrijk voor de calculaties is de geschatte restwaarde. En die komt hiermee onder druk te staan.
Ik zou mij zomaar kunnen voorstellen dat bedrijven als Leaseplan en grote verhuurders hier Tesla op aanspreken en eventueel in de toekomst minder auto's afnemen. Voorzover mij bekend doen partijen als Hyundai, Kia en de Europese fabrikanten dit veel minder.
De algemene prijzen zijn met 20% teveel verhoogd
Goed ven Tesla
Hopelijk komt snel een navolging
Lease bedrijven kunnen heel goed rekenen. EV schrijft veel minder af dan waar zij nu mee rekenen dus marge zat.