'Tesla verlaagt weer prijzen'

Door ABM Financial News op 7 april 2023 10:17 | Views: 16.353

'Tesla verlaagt weer prijzen'

(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft opnieuw de prijzen in de Verenigde Staten verlaagd. Dit meldde persbureau Reuters vrijdag.

De prijzen werden met 2 tot bijna 6 procent verlaagd. Voor Model 3 werd de prijs met 1.000 dollar verlaagd en voor Model Y met 2.000 dollar. De duurste modellen S en X werden 5.000 dollar goedkoper.

Het is volgens Reuters al de vijfde prijsverlaging sinds begin van dit jaar. In de VS dreigt een verlaging van de subsidie op elektrische auto's, waardoor zij relatief duurder worden voor de consument. Ook de stijgende rente speelt de fabrikant parten, omdat het hierdoor duurder wordt voor consumenten om de aanschaf van een nieuwe auto te financieren. 

Eerder deze week meldde Tesla dat het afgelopen kwartaal bijna 441.000 auto's produceerde en er krap 423.000 auto's werden afgeleverd.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

13 Posts
Warm Buffet
0
Red_
1
quote:

Warm Buffet schreef op 7 april 2023 10:37:

Lekker bezig Tesla; zouden meer bedrijven moeten doen. And gone is inflatie...
Inflatie is niet zo heel sterk afhankelijk van auto prijzen.
Sowieso rentes verlagen afgelopen jaren in tijden van hoogconjunctuur was te gek voor woorden. Krijg je nu juist dit gekke verschijnsel waar we nu in zitten
maarten030
3
Als aandeelhouder van Tesla heb ik hier een dubbel gevoel bij. De marges zullen gaan kelderen bij lagere prijzen, maar de kans dat ze FSD/software extra aanschaffen (met hogere marge) is hierdoor wel groter. De verlagingen is echter ook slecht nieuws voor de traditionele autobouwers die vaak nog 95% van de fabrieken en wagenpark moeten gaan omzetten richting EV en nog verliesgevende zijn op de EV-modellen. In mijn ogen gaat Tesla nog steeds de leidende speler blijven in de markt en daarom blijf ik in het aandeel zitten.
b.west.invest
1
quote:

maarten030 schreef op 7 april 2023 11:00:

Als aandeelhouder van Tesla heb ik hier een dubbel gevoel bij. De marges zullen gaan kelderen bij lagere prijzen, maar de kans dat ze FSD/software extra aanschaffen (met hogere marge) is hierdoor wel groter. De verlagingen is echter ook slecht nieuws voor de traditionele autobouwers die vaak nog 95% van de fabrieken en wagenpark moeten gaan omzetten richting EV en nog verliesgevende zijn op de EV-modellen. In mijn ogen gaat Tesla nog steeds de leidende speler blijven in de markt en daarom blijf ik in het aandeel zitten.
Wel een dubbel gevoel hou ik aan jou gevoel over .
Je weet dat de winst gaat kelderen , wss worden de cijfers dieprood . En toch hou jij ze aan .
Ze verlagen weer , dus de verkopen kelderen nog hard door .

Ik wist het dan wel , eruit met die rotzooi .
Mr sponge
0
Is toch knap geld.
425k auto's x gemiddeld €1.500 ofzo.
Dat is toch dik 600 miljoen minder winst per kwartaal. En dat is alleen deze prijsverlaging...
maarten030
0
quote:

b.west.invest schreef op 7 april 2023 14:38:

[...]

Wel een dubbel gevoel hou ik aan jou gevoel over .
Je weet dat de winst gaat kelderen , wss worden de cijfers dieprood . En toch hou jij ze aan .
Ze verlagen weer , dus de verkopen kelderen nog hard door .

Ik wist het dan wel , eruit met die rotzooi .
Dieprood? Een margeverlaging is wat anders dan dieprode cijfers. Als er 1 bedrijf is dat margeverlaging kan hebben is het Tesla wel. Cash-schulden is 17 miljard op de balans. Ik lever ze juist niet in, omdat ik verwacht dat de concurrenten het extreem veel zwaarder gaan krijgen en daarbij ook nog eens met minder verkopen/marges de EV-transitie moeten gaan realiseren.
maarten030
0
quote:

Mr sponge schreef op 7 april 2023 14:41:

Is toch knap geld.
425k auto's x gemiddeld €1.500 ofzo.
Dat is toch dik 600 miljoen minder winst per kwartaal. En dat is alleen deze prijsverlaging...
In Q2 2022 heeft Tesla 254k auto's afgeleverd. Als het er komend kwartaal 425k worden is dat 67% meer. Ook de productiekosten zijn verlaagd door innovatiever produceren en supplychain dat is opgelost. Dus je rekensom klopt van geen kanten :)
Mr sponge
1
quote:

maarten030 schreef op 7 april 2023 14:55:

[...]

In Q2 2022 heeft Tesla 254k auto's afgeleverd. Als het er komend kwartaal 425k worden is dat 67% meer. Ook de productiekosten zijn verlaagd door innovatiever produceren en supplychain dat is opgelost. Dus je rekensom klopt van geen kanten :)
In dit artikel staat "Eerder deze week meldde Tesla dat het afgelopen kwartaal bijna 441.000 auto's produceerde en er krap 423.000 auto's werden afgeleverd." En de prijsverlaging ligt tussen de 1k en 5k.

Dus als ze deze prijsverlaging niet zouden doorvoeren dan zouden ze toch echt 600miljoen meer verdienen. Wat klopt daar niet aan?
En ja de volumes stijgen. Maar er bestaat zelfs voor Tesla zoiets als inflatie. Dus de kosten zijn echt niet mega veel gedaald ondanks de grotere schaal.
De berekening klopt gewoon.
maarten030
0
quote:

Mr sponge schreef op 7 april 2023 15:27:

[...]

In dit artikel staat "Eerder deze week meldde Tesla dat het afgelopen kwartaal bijna 441.000 auto's produceerde en er krap 423.000 auto's werden afgeleverd." En de prijsverlaging ligt tussen de 1k en 5k.

Dus als ze deze prijsverlaging niet zouden doorvoeren dan zouden ze toch echt 600miljoen meer verdienen. Wat klopt daar niet aan?
En ja de volumes stijgen. Maar er bestaat zelfs voor Tesla zoiets als inflatie. Dus de kosten zijn echt niet mega veel gedaald ondanks de grotere schaal.
De berekening klopt gewoon.
Verschil zit dat ik de YoY groei bekijk voor Tesla. Ik snap nu wat je bedoeld als je met Q1 2023 vergelijkt. Ben vooral benieuwd of de prijsverlagingen zorgen voor een grotere groei van afname FSD. FSD levert direct 15000 op als een consument het afneemt. Hier staan geen extra kosten tegenover en is dus marge. Als de auto's goedkoper worden zal er eerder meer FSD afgenomen worden dan minder.
Kees1
0
Vanuit de lease-branche en die van de autoverhuurbedrijven is dit heel vervelend. De waarde van je wagenpark (en daarmee de leaseprijs of verhuurprijs) is hierdoor heel moeilijk te bepalen. Natuurlijk spreken die voor zichzelf bepaalde koopprijzen af (inclusief kortingen). Maar belangrijk voor de calculaties is de geschatte restwaarde. En die komt hiermee onder druk te staan.
Ik zou mij zomaar kunnen voorstellen dat bedrijven als Leaseplan en grote verhuurders hier Tesla op aanspreken en eventueel in de toekomst minder auto's afnemen. Voorzover mij bekend doen partijen als Hyundai, Kia en de Europese fabrikanten dit veel minder.
suskewiet
0
De algemene prijzen zijn met 20% teveel verhoogd
Goed ven Tesla
Hopelijk komt snel een navolging
Psv998
0
Lease bedrijven kunnen heel goed rekenen. EV schrijft veel minder af dan waar zij nu mee rekenen dus marge zat.
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.