(ABM FN-Dow Jones) PostNL zag in het tweede kwartaal enige versnelling bij de divisie pakketten, maar mogelijk minder sterk dan gehoopt doordat regenachtig weer bepaalde segmenten met hoge volumes drukte. Dat was de boodschap die analist Marc Zwartsenburg van ING kreeg van het bedrijf in een update in aanloop naar de kwartaalcijfers.
ING rekent bij pakketten op een volumegroei binnen de doelstelling van 7 tot 10 procent en mogelijk aan de onderkant van die bandbreedte door het slechte weer in Nederland. Hierdoor werd er minder kleding besteld en bezorgd dan normaal, een categorie die goed is voor veel volume.
Vergeleken met het eerste kwartaal is dat nog altijd een versnelling. Toen was de groei 4,6 procent bij pakketten. Ook komt het overeen met de inschatting die de analist voorafgaande aan het gesprek met het bedrijf had.
De ontwikkeling van de productmix lijkt tegen te vallen, met meer volume van grote klanten en meer internationaal dan binnenlands volume, was verder de indruk van Zwartsenburg na de call.
Het postbedrijf zal profiteren van het verzenden van stembiljetten, wat een aanzienlijke rugwind van 4 procentpunt groei geeft. Aan de andere kant verschuift de prijsmix doordat er bij bulkmail sneller dan verwacht wordt overgestapt op een langere bezorgtijd dan 24 uur. Er zal een overgangsmodel zijn waarin tussen 24 en 48 uur wordt bezorgd, vooruitlopend op een wijziging van de wet waarin de bezorging niet langer binnen 24 uur maar pas na 72 uur hoeft te gebeuren.
ING heeft een koopadvies met een koersdoel van 1,65 euro voor PostNL. Het aandeel stond maandag 0,7 procent lager op 1,24 euro.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Iemand die dat artikel op het FD even op IEX kan samenvatten..?
Of er minder kledeing werd besteld door het slechte weer betwijfel ik.
Veel online retailers laten je nu betalen voor het terugsturen van kleding die bijv niet past. Hierdoor is men voorzichtiger geworden met wat met besteld. Ik heb idee dat men veel kleding bestelde en alles wat niet goed was of mooi was ging gewoon weer 'gratis' terug.
Nu moet je steeds vaker zelf de retour kosten betalen. Men besteld dus veel minder. Men gaat wellicht weer meer in de steden, fysiek een winkel binnen, om kleding te passen en te kopen.
Dat zou je terug moeten zien in de detailhandelverkopen.
Maar goed, PostNL moet natuurlijk zelf een smoes verzinnen waarom de pakjes achterblijven en ze schuiven het maar op het weer.