(ABM FN-Dow Jones) Nadat Europese maaltijdbezorgers twee jaar uit de gratie waren, staan zij nu op het punt van winst maken en het boeken van positieve kasstromen. "En dat betekent dat beleggers weer aandacht krijgen voor de sector", schreven analisten van JPMorgan woensdag in een rapport.
De analisten denken ook dat de M&A-activiteiten in de sector weer op stoom zullen gaan komen, nadat Delivery Hero hier recent een aanzet toe gaf met de verkoop van de activiteiten in Taiwan aan Uber voor 950 miljoen dollar.
JPMorgan denkt bijvoorbeeld aan een verkoop van Menulog of Grubhub door Just Eat Takeaway.
Maar ook veel grotere deals zouden mogelijk zijn, en daar houdt de markt volgens de Amerikaanse zakenbank nog onvoldoende rekening mee.
"De nieuwe managementsamenstelling van Prosus zou weleens de aanjager kunnen zijn", aldus JPM.
Recent is Fabricio Bloisi benoemd tot topman van Prosus. Hij is de oude CEO van iFood, dat eigendom is van Prosus, en de grootste maaltijdbezorger van Brazilië.
JPM ziet verschillende kansen voor Bloisi om waarde te creëren. En daarvoor heeft Prosus volgens de zakenbank ook voldoende financiële slagkracht.
Eén optie voor Prosus is volgens JPM om de activiteiten van Delivery Hero in Latijns-Amerika te kopen en die te combineren met iFood. Zo wordt de grootste speler in deze regio gecreëerd.
Een andere optie is om JustiFoodHero te creëren, waarbij Prosus Just Eat en Delivery Hero koopt, deze vervolgens samenvoegt met iFood en zo de Europese maaltijdbezorgsector consolideert. Dit zou volgens JPM 340 miljoen euro aan synergievoordelen opleveren.
JPM waardeert JustiFoodHero op 18 miljard euro, ofwel 7 keer de EBITDA van 2,5 miljard euro in 2027.
Een derde optie is een fusie tussen Delivery Hero en Just Eat. Prosus zou hierop kunnen aandringen dankzij het belang dat het heeft in de Duitse maaltijdbezorger van 25 tot 30 procent, aldus de analisten. Deze combinatie zou de EBITDA met 300 miljoen euro opvoeren, aldus JPM.
De top van zowel Delivery Hero als Just Eat zullen acte de présence geven op de Berlin Investor Tour die JPM op 12 en 13 september organiseert, vermeldde het rapport.
Vanochtend reageerde CEO Jitse Groen van Just Eat op het rapport van JPM. "JustiFoodHero, ik denk dat we aan die naam moeten sleutelen", schreef Groen in een bericht op X, waarin hij ook Niklas Östberg, de CEO van Delivery Hero, noemde.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Het rijkere deel van de wereld haalt steeds meer arbeidstijd uit het arbeidspotentieel van ieder land om voor hun eigen natje en droogje te zorgen (glazenwassers, schoonmakers, nannies, maaltijdbezorgers, prive onderwijzers etc) waardoor er continue arbeidstekort dreigt voor woningen, voor zorg en voor alle gedeelde zaken waar iedereen nood aan heeft.
Daar denkt JPMorgan nooit over na. Die hebben dan ook geen moreel kompas, wel miljarden.