Beeld: Ebusco
(ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft in 2024 het verlies fors zien stijgen en het bedrijf heeft op korte termijn een aanzienlijke kapitaalinjectie nodig. Dit maakte de fabrikant van elektrische bussen uit Deurne woensdag voorbeurs bekend.
"Het is een extreem moeilijk jaar geweest voor Ebusco en dat zal in 2025 niet anders zijn", aldus CEO Cristian Schreyer. "Hoewel we al de nodige stappen hebben genomen, erkennen we dat er nog een lange weg te gaan is en dat de liquiditeitspositie nog steeds een grote uitdaging is." De topman stelde dat ondanks alle vooruitgang die al is geboekt, er nog steeds een sterke partner nodig is voor een duurzame toekomst van Ebusco.
Vanochtend bleek dat een toeleverancier als gevolg van niet betaalde rekeningen een faillissementsaanvraag heeft ingediend voor het bedrijf uit Deurne, waarvan de rechtszaak op 6 mei is. Daardoor is Ebusco afhankelijk van een aanzienlijke kapitaalinjectie op korte termijn. Als Ebusco dit niet voor elkaar krijgt, kan dit leiden tot een faillissement, waarschuwde het bedrijf.
In het afgelopen jaar boekte Ebusco een omzet van slechts 10,7 miljoen euro tegen 102,4 miljoen euro een jaar eerder. Dit had te maken met de productiestop en de annulering van orders in de tweede helft van 2024.
Het EBITDA-verlies nam toe van 95,7 tot 132,6 miljoen euro. Onder de streep restte een verlies van 200,8 miljoen euro. In 2023 was het verlies 120,1 miljoen.
Er zat nog slechts 2,4 miljoen euro in kas tegen 27,9 miljoen in 2023.
Er werden in 2024 157 bussen geleverd.
Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
typisch milieudefensie/Thunberg aandeel, zonder dat pensioenfondsen en anderen verplicht zijn om ze te sponsoren zijn ze gedoemd
Kunnen jullie ook iets schrijven over de reden waarom de productie is gestaakt en orders zijn geannuleerd? Met welke concurrentie heeft Ebusco te maken? Ik vraag omdat ik mij moeilijk kan voorstellen dat er voor elektrische bussen geen afzetmarkt is.