Het vliegwiel van TomTom begint te draaien
De laatste cijfers van navigatiespecialist TomTom kregen een positief onthaal op de beurs. Dat is wel eens anders geweest. Beleggers hebben steeds meer vertrouwen in de turnaround die het bedrijf heeft gemaakt. Beursgenoten gaf een koopaanbeveling medio december en wie daar op in is ingegaan heeft al een mooie winst behaald, maar er zit mogelijk nog meer in het vat.
TomTom introduceerde in het derde kwartaal zijn nieuwe kaarten, die op basis van hoogwaardige software veel gedetailleerder en actueler zijn. Door alle hoge ontwikkelingskosten is TomTom nog wel altijd verliesgevend. Onderliggend zien we echter een potentieel vliegwiel ontstaan van een sterke kasstroom die de marktpositie versterkt en ruimte geeft om aandeelhouders te belonen.
Ontwikkelingen vierde kwartaal
TomTom boekte over het vierde kwartaal een bescheiden omzetgroei van 3% tot € 143,4 miljoen, conform de marktverwachting. Het grootste deel van die omzet werd behaald met Location Technology, navigatiesoftware voor automotive en niet-automotive klanten (Enterprise), dat met 7% groeide naar €125 miljoen. De overige omzet komt uit de consumententak, oftewel uit de losse navigatiekastjes. Over geheel 2023 groeide de omzet met 9% tot €584,8 miljoen. Bij Location Technology was er wederom sprake van een hogere groei en nam de omzet met 12% toe tot €490,7 miljoen. De softwarecomponent neemt dus steeds verder toe en dat uit zich in een stijgende brutoverkoopmarge van 87% naar 88% in het vierde kwartaal. Automotive groeide over geheel 2023 met 16% tot een operationele omzet van €342,8 miljoen, waarmee TomTom wederom marktaandeel wist te winnen. Dat er veel vraag is naar de kaarten van TomTom zien we ook terug in het orderboek bij Automotive dat een record bereikte van maar liefst €2,5 miljard.
Bron: TomTom. Vanaf 2027 zal de omzet in een stoomversnelling geraken.
Operationeel (EBIT) leverde het slotkwartaal nog wel een verlies op van €10,5 miljoen. Omdat dat bedrag kan worden gecorrigeerd met de €10,0 miljoen die is uitgegeven aan herstructureringskosten voor de verdere stroomlijning van de R&D-afdeling, mag worden geconcludeerd dat de verliezen nagenoeg tot het verleden behoren.
Beursgenoten is gecharmeerd van de partnerships die TomTom onlangs sloot. Zo wordt er op het gebied van artificial intelligence inzake geavanceerde steminteractie samengewerkt met Microsoft en op het gebied van de zelfrijdende auto werkt TomTom samen met Mitsubishi. Beide samenwerkingsverbanden dragen bij aan een verdere versterking van de marktpositie van Tomtom.
Kasstroom sterk
De vrije kasstroom ontwikkelt zich bij TomTom al langer boven verwachting. In het vierde kwartaal was de vrije kasstroom €5,5 miljoen positief, waar de markt op nul had ingezet. Geheel 2023 leverde een vrije kasstroom op van €32 miljoen positief, waar dat in 2022 nog €29,2 miljoen negatief was. Eind oktober 2023 kondigde het bedrijf een aandeleninkoopprogramma aan van €50 miljoen, wat destijds goed was voor 7% van de beurswaarde. Het bleek achteraf een perfecte timing te zijn op het dieptepunt van de koers. Ondanks dat er al voor bijna €12 miljoen aan aandelen is ingekocht, steeg de nettokaspositie van €303,7 miljoen tot €315,2 miljoen. Dat bedrag staat gelijk aan circa €2,40 per aandeel, wat neerkomt op 34% van de huidige beurswaarde. Er kunnen dus nog veel meer eigen aandelen worden ingekocht. De huidige kasstroom ligt op 5% van de totale omzet en dat zal volgend jaar verdubbeld moeten zijn. Omdat Beursgenoten denkt dat de beurskoers daarop mee kan liften, blijven wij vooralsnog bij ons koopadvies. Met alle grote concurrenten als Google en Garmin die in dezelfde markt actief zijn, is het aandeel nog wel bovengemiddeld risicovol, dus de laatkomers zouden op halve kracht een eerste positie kunnen innemen.
Geert