TomTom « Terug naar discussie overzicht

April 2024, TomTom kijkt vooruit maar ook terug

589 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 » | Laatste
Beperktedijkbewaking
14
April, de maand van de Q1-cijfers en de daar tegenwoordig aan vastgeplakte (dus beetje afgeraffelde) AVA, beide op 17 april. Daar tussenin de conference call, met steeds minder analisten erbij.

Beetje saaie maand dus? Zou best kunnen, al weet je het bij TT nooit. Vaak waren er op cijferdagen enorme koersuitslagen met wel 20% verschil tussen de day high en day low. Eerlijk gezegd verwacht ik dat nu niet, loop de segmenten maar even met me mee:

Consumer
Het wordt voorjaar, de motorrijders poetsen hun ros weer op, er zal weer wat omzet zijn in de TomTom Rider (best een aardig ding, maar ik rijd geen motor). Caravan- en camperbezitters komen ook weer uit hun winterslaap, en kopers van tweedehandsauto's zullen voor hun vakantie misschien ook nog wel een pnd aanschaffen, al of niet uit de ramsj. En er blijft een stugge omzet in professionele pnd's voor vrachtwagens.
Kortom, Consumer houdt het langer vol dan velen hier verwachtten of zelfs wensten, maar niks sensationeels, een langzaam dalende omzet is onvermijdelijk. Wel met een relatief hoge ebit en netto marge.

Automotive
Vermoedelijk verdere groei in de gerapporteerde omzet en winst, hopelijk ook in de operationele omzet. Maar niks spectaculairs, alles volgens verwachting en outlook. Vraag me niet waarom, maar ik verwacht nu geen grote groei van het orderboek.

Enterprise
Op dit moment saaier dan saai. TT verwacht (belooft) beginnende groei eind dit jaar en verder in 2025 en 2026. Nou, daar wachten we dan maar op. Het is knokken tegen Google en vele kleinere clubs.
De twee of drie contractjes die TT momenteel per maand wint stellen volgens mij weinig voor, ik schreef daar in de maartdraad al over. Een jaaromzet van 1 miljoen per contract (gemiddeld) lijkt me al een optimistische schatting.

Nee, geen feestjaar dus, maar een overgangsjaar (het zoveelste). Toch, we blijven hopen, want hun technology blijft mooi en hun traffic de allerbeste ter wereld.

Het jaarverslag 2023 is inmiddels ook uit:
corporate.tomtom.com/static-files/1b0...

Daarin blikt TT terug. Zoals voor mij gebruikelijk is ga ik dat lijvige epistel bij stukjes en beetjes lezen op momenten dat ik daar tijd voor heb en zin in heb. En als er reden voor is zal ik er misschien ook nog wel eens wat over posten.
Nu volsta ik met het citeren van een klein stukje tekst op pg. 22, door TT terecht heel bescheiden in de kantlijn geplaatst:

Early 2023, a horrific earthquake struck Turkey and Syria. TomTom’ers mapped impacted areas to help support humanitarian efforts. More than 3,800 buildings and 50 km of roads were updated on the Humanitarian Open Street Map. To aid further, TomTom contributed €10,000 towards the Giro555 fund for earthquake victims.
When another earthquake shook Morocco in September 2023, TomTom’ers also united to support those in need. Together, TomTom’ers made 65,292 edits and added 9,940 buildings to Humanitarian Open Street Map projects related to the earthquake.


Die €10.000 is ook wat bescheiden, toch mooi dat TT hier iets kon betekenen en het memoreert. Er zijn vreselijke oorlogen aan de gang, maar laten we die rampen niet vergeten.

Het is Pasen, voor christenen het feest van de hoop, het nieuwe begin. Precies drie jaar geleden mocht ik op 2de Paasdag van de IC af, na een ernstige ziekte en zware operatie. Het is goed gegaan, ik ben inmiddels geheel 'schoon' verklaard, en mocht de geboorte van mijn derde kleinkind meemaken.

Ik wens jullie een fijne 2de Paasdag. Ga iets leuks doen!
Voor TT is er misschien ook hoop, ooit zal die koers toch omhoog moeten. Ik bedoel, als ik toch even in dat jaarverslag gluur, ze hebben weinig meer om af te schrijven of te impairen.
tatje
3
BDB bedankt voor het nieuwe draadje.

A het orderboek alleen maar jaarlijks,. maar jan en feb zijn positief.

E de kleintjes waardeer jij op maximaal 1 miljoen per stuk,
Ik denk 48 contracten van de kleintjes in 2024 , door jou op maximaal 1 miljoen per stuk, geeft 48 miljoen en dan de groten van 2023 en 2024, ik ben optimistisch

Met C ga ik helemaal met je mee, geen einde !

Verder zei Harold bij VEB , het mes snijdt aan 2 kanten, kosten besparing en omzet groei.

What Is Operating Leverage?
Operating leverage is a cost-accounting formula (a financial ratio) that measures the degree to which a firm or project can increase operating income by increasing revenue. A business that generates sales with a high gross margin and low variable costs has high operating leverage.

Een berdrijf dat omzetgroei levert met een hoge gross margin en lage variabele kosten heeft een hoge operating leverage.

Ik ken er 1 :-)

Jan Jaap zei het al, slaagt TT erin om de grote jongens in E te strikken, dan heb je een geweldige investering :-)
tatje
3
Ik had in 2017 16 aandelen, in de VK zei men los verkopen brengt 18 euro per aandeel op.

Harold zei, dat kunnen we beter.

16 maal 18 euro min 16 maal 3,30 plus 2% voor inflatie en vermogensrendatmenthefffing = 9 aandelen.

288.0 min 52,80 en 8 jaar 2% over 235,30 samengesteld = 9 aandelen

288 is 9 aandelen

is 32 euro per aandeel momenteel

Dus om hetzelfde te krijgen voor 16 aandelen in 2017 moet ik nu 32 euro krijgen

Harold doe je best !

www.youtube.com/watch?v=J2xjas-lnWU
Wereldbelegger
0
Afgelopen week: vier handelsdagen - 200.000 aandelen ingekocht.

Weekly Summary

Period Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
30 October - 03 November 2023 558,637 €5.7013 €3,184,945
06 - 10 November 2023 422,211 €5.9802 €2,524,901
13 - 17 November 2023 202,403 €6.1856 €1,251,981
20 - 24 November 2023 206,160 €6.2425 €1,286,962
27 November - 01 December 2023 141,591 €6.1186 €866,342
04 - 08 December 2023 103,518 €6.1712 €638,827
11 - 15 December 2023 151,967 €6.2198 €945,208
18 - 22 December 2023 65,011 €6.3222 €411,014
27 - 29 December 2023 24,376 €6.4791 €157,934
02 - 05 January 2024 20,000 €6.1251 €122,503
08 - 12 January 2024 250,000 €6.3402 €1,585,050
15 - 19 January 2024 250,000 €6.1654 €1,541,350
22 - 26 January 2024 250,000 €6.4532 €1,613,300
29 January - 02 February 2024 250,000 €6.4946 €1,623,650
05 - 09 February 2024 200,000 €7.4193 €1,483,850
12 - 16 February 2024 250,000 €7.6502 €1,912,550
19 - 23 February 2024 250,000 €7.5340 €1,883,500
26 February - 01 March 2024 250,000 €7.4590 €1,864,750
04 - 08 March 2024 250,000 €7.2360 €1,809,000
11 - 15 March 2024 250,000 €7.2722 €1,818,050
18 - 22 March 2024 250,000 €7.2642 €1,816,050
25 - 28 March 2024 200,000 €7.3800 €1,476,000
Subtotal 4,795,874 €6.6344 €31,817,717
Wereldbelegger
0
Inkoop via 2de lijns gaat snel.

Start date 30-Oct-23
Max end date 31-Oct-24
Percentage of program completed: 63,64%

Geen inkoop op Euronext Amsterdam, Cboe DXE en Turquoise
alleen inkoop afgelopen week via STL / 2de lijns
Vive tu vida positivamente
0
Wat is de filosofie /strategie van Harold betreffende “ aandeelhouderswaarde creëren” voor de particuliere beleggers?!
Daar mogen bij de kwartaal cijfers weleens kritische vragen over worden gesteld!!
tatje
1
morningstar per 27 maart 2024 bij de fondsen

Teslin Participaties Coöperatief UA Not Rated 5.21% 7.44% Sep 30, 2023

Teslin heeft dus een 5,21% belang in Tom Tom per 30 sept 2023, lopen dus 6 maanden achter !!!

In het Teslin fonds is het TT belang dus 7,44%

30 sept, lijkt mij dat Teslin zelf aanlevert.

Waarom niet 27 maart 2024 is maar een druk op de knop.
Lopen dus bewust 6 maanden achter !!!

Of ze mee doen aan de aandelen inkoop via de STL, ik weet het niet.

ABN AMRO acts as broker for the STL.

Weten dus van de hoed en de rand.

En als analist met een target price van 11 euro :-)
Wereldbelegger
0
Nico Bakker is wat enthousiaster over TomTom voor de kortere termijn.
2 april 2024

Dashboard Dag; UP – groen - Koop/Houden status binnen een stijgende trend
Dashboard Week; UP – groen - Enter Long overweging
Dashboard Maand; Rebound – oranje - Exit Long overweging
Wereldbelegger
0
Artikel gaat o.a. over "De wil van miljoenen klanten" volgens de BMW-baas.

Zal Europa buigen voor de vraag van BMW, Renault en VW om soepeler CO2-regels?

Het wordt volgend jaar een nauwe strop rond de nek van de automerken. Dan moeten er nieuwe CO2-limieten worden nageleefd, die door de tegenvallende verkoop van elektrische modellen moeilijk haalbaar worden. Na Volkswagen, vragen ook BMW en Renault Europa om een versoepeling, zo niet dreigt er een financiële aderlating.

gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie...
Wereldbelegger
0
Totale verkoop nieuwe auto’s daalt licht in maart
– aandeel elektrische auto’s stijgt in eerste kwartaal naar 30%

Er zijn in maart 37.119 nieuwe auto’s verkocht, een half procent minder dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat melden brancheclubs BOVAG, RAI Vereniging en RDC.

In het eerste kwartaal van 2024 werden in totaal 101.849 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat komt neer op een stijging van 4 procent op jaarbasis.

Opmerkelijk is de stijging van het aantal verkochte volledig elektrische auto’s. In de eerste drie maanden van 2024 gingen er 30.068 over de toonbank, een stijging van een vijfde op jaarbasis. Daarmee zijn de stekkerauto’s goed voor bijna 30 procent van alle autoverkopen in het eerste kwartaal.

Dit komt doordat de zakelijke markt zelf voorsorteert op elektrificatie, zegt voorzitter Bert de Kroon van BOVAG Autodealers in een persbericht. “Grote bedrijven zijn minder afhankelijk van fiscale stimulering.” Het aantal particulieren dat een nieuwe EV koopt, blijft volgens hem ver achter op de zakelijke markt.

www.businessinsider.nl/totale-verkoop...
tatje
0
Totale verkoop nieuwe auto’s daalt licht in maart
– aandeel elektrische auto’s stijgt in eerste kwartaal naar 30%

Er zijn in maart 37.119 nieuwe auto’s verkocht, een half procent minder dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat melden brancheclubs BOVAG, RAI Vereniging en RDC.

In het eerste kwartaal van 2024 werden in totaal 101.849 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat komt neer op een stijging van 4 procent op jaarbasis.

Taco bij de call Q3 2023
But for us, the biggest driver for growth is take rates. It's not so much car sales, because one million extra or one million lower for total market size doesn't have that much of an effect. It's more the adoption rates. And if you look at the adoption rates where we are today, it's roughly 40%. We think it can double by the end of this decade. And there are two drivers to drive that growth. One is EV adoption, because we see that with EV cars, there's almost a one-on-one correlation with taking navigation in-built. And the other one is self-driving features and safety features. What we communicated, for example, last year with
our customer Hyundai-Kia, who has decided to -- due to the requirements and safety, they have decided to go fully in on navigation, and insert navigation, no longer as an option when they sell a car, but as a standard feature. So, the biggest driver for our Automotive revenue is take rates and not so much the fluctuations in car sales.

Het is maar Nederland, maar toch.

Taco zei het volgende:
So, the biggest driver for our Automotive revenue is take rates and not so much the fluctuations in car sales.

De grootste aanjager voor de omzet in automotive zijn de take rates en niet zozeer de fluctuatie in autoverkopen.

De take rates bij EV is bijna 100%

Opmerkelijk is de stijging van het aantal verkochte volledig elektrische auto’s. In de eerste drie maanden van 2024 gingen er 30.068 over de toonbank, een stijging van een vijfde op jaarbasis.

20% stijging in de verkoop EV tov de eerste 3 maanden 2023

En of de EV s nu zakelijk of particulier worden gekocht, maakt niet uit, als ze maar van de band rollen :-)
tatje
2
Nog even over de take rates.

Taco Q3 2023
But for us, the biggest driver for growth is take rates. It's not so much car sales, because one million extra or one million lower for total market
size doesn't have that much of an effect. It's more the adoption rates. And if you look at the adoption rates where we are today, it's roughly 40%.
We think it can double by the end of this decade.

Take rates nu 40% en in 2030 het dubbele ( 80% )

Dan helpt die 20% EV meer ook mee :-)
tatje
1
03 Apr 2024
TomTom and THTC collaborate to improve mobility in the Gulf states
TomTom announces the extension of its partnership with Transport Hi-Tech Consultants (THTC), a geospatial and smart mobility solutions provider from Dubai. Building on successful collaborations on major projects, such as traffic management for the AFC Asian Cup Qatar, Royal Commission for Riyadh City, and Dubai’s Roads & Transport Authority, this partnership ensures TomTom’s maps and traffic information will continue to be leveraged for analytics and traffic management projects across the Gulf.

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd

Tja !
Vive tu vida positivamente
0
Inderdaad Tatje, langzaam zijn er veel positieve ontwikkelingen achter de schermen bij TomTom maar drukt men dagelijks met het liefst zo weinig mogelijk volume toch de toch al zo absurd lage koers!!
De vraag is waarom!
Waarom laat HG de koers niet oplopen met oa aandelen inkoop via de reguliere beurs, men noemt dit in de volksmond ook wel AANDEELHOUDERSWAARDE CREËREN !!!!
Beperktedijkbewaking
4
quote:

tatje schreef op 1 april 2024 20:17:

BDB bedankt voor het nieuwe draadje.

A het orderboek alleen maar jaarlijks,. maar jan en feb zijn positief.

E de kleintjes waardeer jij op maximaal 1 miljoen per stuk,
Ik denk 48 contracten van de kleintjes in 2024 , door jou op maximaal 1 miljoen per stuk, geeft 48 miljoen en dan de groten van 2023 en 2024, ik ben optimistisch
...
Tot nu toe stellen die Enterprise-contractjes weinig voor. Inderdaad is het wachten op enkele grote vissen...

Aan bepaalde grote vissen besteed TT in hun PR en marketing weinig aandacht. Ik bedoel vooral de groot-stedelijke en regionale wegbeheerders en verkeersmanagers, all over the world.
Terwijl ze juist ook op dat gebied zoveel te bieden hebben, dankzij hun onvolprezen J-P. Schaeffer in Berlijn.
Ga echt eens zelf grasduinen:
www.tomtom.com/newsroom/product-focus...
www.tomtom.com/traffic-index/london-t...

De realtime data zijn er, de traffic-flow analyses ook, de predictions, de turning fractions,..., en de api's voor de ontwikkelaars bij de potentiële klanten.

De potentiële budgetten zijn er bij hun klanten ook. Geloof me maar, ik weet iets van wat RWS (ik stond aan de wieg van hun landelijke verkeerscentrale) en lagere overheden aan 'verkeer' besteden. In andere landen weet (nou ja, wist) ik er ook iets van.

Voor de internationale commerciële en vooral Amerikaanse 'onderzoekbureaus' die beweren iets te weten over de omvang van markten in de toekomst is dit terra incognito. Ze kijken er niet eens naar.
Toch zit daar geld genoeg, maar waarom boekt TT in deze sector zo verdomde weinig omzet?

Ten eerste omdat allerlei lokale en regionale baasjes, ambtenaartjes en wethoudertjes het zelf beter denken te weten, iedereen heeft verstand van verkeer toch? Van harte gesteund en gevleid door vele kleine verkeerskundige adviesbureautjes en IT-jongens die er ook brood in zien.

Ten tweede omdat de top van TT er geen feeling mee heeft. Zij zijn entrepeneurs die eigenlijk zover mogelijk van elke overheid af willen blijven. HG voelt zich thuis bij de bobo's van de automobielindustrie, suggereert in zijn cc's dat hij hen en hun plannen volledig doorgrondt... Maar over gesprekspartners bij overheden hoor je hem zelden of nooit.
Zijn Corinne heeft wel de pretentie om soms iets maatschappelijks te doen, maar liefst los en ver weg van elke overheid. Zo van: "laat sociaal zijn ook maar aan ons over, wij kunnen dat beter".
De superslimme jonge nerds die ze aanwerven kunnen veel, maar hebben 'keine Ahnung' van de echte wereld.

Ik zwijg maar. Denk als ouwe lul soms toch: "Wat laten jullie veel kansen liggen!"
589 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 17:35
Koers 5,725
Verschil -0,055 (-0,95%)
Hoog 5,925
Laag 5,725
Volume 354.448
Volume gemiddeld 327.850
Volume gisteren 475.734

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront