Industrie China toont herstel

Door AFN op 12 december 2015 08:54 | Views: 9.226

PEKING (AFN/BLOOMBERG) - De industriële productie in China is afgelopen maand hoger uitgevallen dan verwacht en ook de detailhandelsverkopen trokken aan. Dat bleek uit cijfers die het Chinees statistiekbureau zaterdag naar buiten bracht.

In de verschuiving naar een meer evenwichtige economie is de beleidsmakers in China er alles aan gelegen om de middelmatige tot stevige groei te handhaven. Het land wil minder afhankelijk worden van productie en infrastructuur. Daartegenover wil het zwaarder leunen op consumptie en diensten.

De industriële productie kwam in november uit op een plus van 6,2 procent op jaarbasis. Economen hielden rekening met een plus van gemiddeld 5,7 procent. Daarnaast lag de investeringsdrang in de eerste elf maanden van het jaar 10,2 procent boven het niveau van een jaar eerder. Winkeliers in het land zagen hun omzet in november 11,2 procent hoger uitkomen dan een jaar eerder.

Tegenvallende berichten

De laatste tijd hebben tegenvallende berichten over de Chinese economie voor onrust op de financiële markten gezorgd. Peking heeft geprobeerd die zorgen weg te nemen. Om de groei te stimuleren heeft China onder meer de rente meerdere malen verlaagd en de kredietverlening versoepeld.

Ondertussen daalde de staalproductie van het land naar het laagste niveau in een jaar. De productie viel met 63,3 miljoen ton 1,6 procent lager uit dan een jaar eerder. China is goed voor circa 50 procent van de wereldwijde staalproductie.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

36 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
GENNIX
3
quote:

ingelogd schreef op 12 december 2015 09:07:

Goed nieuws, iedereen zit short en nu gaan we weer omhoog!
Mee eens, de daling van de afgelopen weken sloeg ook helemaal nergens op.
Paniek voetbal terwijl er niet eens Echte aanleiding voor was.
Mooi stukje gelezen op wallstreetweb, daar ben ik het volledig mee eens.

Beleggers letten niet op.....

De negativiteit die er inmiddels weer op de beurzen heerst is grotendeels onterecht. De geschiedenis leert ons namelijk dat ELKE keer als grondstofprijzen (dus ook olie) drastisch dalen, dat de economische groei (zeer) sterk aantrekt en een bloeiperiode van 10-15 jaar aanbreekt. In 1985-1986 waren de olie- en grondstofprijzen ook hard omlaag gegaan waarna er tot aan het jaar 2000 vrijwel alleen maar groei optrad ! Natuurlijk: als grondstofprijzen hard dalen dan hebben de bedrijven in die sector, en de sectoren die daar omheen hangen, het moeilijk. In sommige gevallen kan dit zelfs leiden tot kleinere of grotere faillissementen, maar de grote bedrijven in die sectoren hebben hun zaakjes heus wel voor elkaar. Ook zal er hier en daar wel wat dividend sneuvelen, inkoop van eigen aandelen verminderd of zelfs gestaakt worden, en andere effecten optreden. Maar enigszins afhankelijk van uw favoriete beurs heeft grofweg driekwart tot zelfs 90% van de bedrijven er juist VOORDEEL bij dat grondstoffen goedkoper zijn geworden, terwijl 10-25% nadelen ervaart. En toch is het enige waar de beurzen op dit moment aandacht voor hebben: de nadelen. En dat is niet alleen zeer kortzichtig maar historisch gezien compleet FOUT ! De hamvraag is dus waarom beleggers deze fout, die ze overigens veel vaker maken, nu WEER maken. En het antwoord is verrassend simpel: ze kijken het eerst naar de korte termijn, waarin zich vooral nadelen van fors lagere grondstofprijzen manifesteren. Maar voor wie het wil zien trekt de groei al duidelijk aan …

Zoals altijd overheerst het korte termijn effect …

ECB-effect of niet, andere effecten of niet: overal in de Eurozone trekt de groei aan, zelfs in landen als Frankrijk en Italië, en het meest recente cijfer van Ierland (7% jaargroei !) was wel de ‘klapper van de week’. Echter, ook buiten de eurozone en de EU knapt het op: zo dalen de producenten-prijzen in de VS niet meer, ook niet in de kern (exclusief energie en voeding); iets dat ‘pricing power’ wordt genoemd. Grondstofprijzen zijn er berucht om dat ze die ‘pricing power’ aantasten, de door centrale banken nagestreefde inflatie tegenhouden en dus ook verstorend werken op groeicijfers. Maar nu die cijfers niet meer verder dalen en de bodem zal zijn bereikt, het is immers een ruim jaar geleden dat de grondstoffen zo begonnen te dalen, gaat de groei om zich heen slaan en fors oplopen. In India, een typisch opkomende markt zoals er zovelen zijn die vooral in dienst van het Westen staan als productieschuur, is dat duidelijk te merken. Daar steeg de maandelijkse industriële productie van een cijfer van 3,6% op jaarbasis in september naar maar liefst 9,8% in oktober ! En zo zijn er nog veel meer voorbeelden, mits beleggers ze maar willen zien. Het is een historische fout dat de meeste beleggers daar op dit moment geen oog voor (willen) hebben en alleen maar negatief denken. Denken die beleggers nu werkelijk dat de Fed de rente gaat verhogen als het slecht gaat met de VS-economie ? Beste beleggers, denk na ! Loop niet klakkeloos de mening van een of andere ‘kenner’ achterna en blijf vooral ZELF nadenken ! Voordat u het weet wordt u weer om de oren geslagen met flink hogere groeicijfers en daaropvolgende fors hogere beurskoersen …
@monkeytail
0
@gennix: klopt wel. Wat mij intrigeert is de vraag of de markt op het punt staat om een draai te maken. De pijn zit 'm in de grondstoffen. Als de vraag naar grondstoffen toeneemt zal dat ook gunstig zijn voor de prijs en voor die tak van economie maar men veronderstelt juist het tegendeel. In ieder geval qua olie.
wilcool
0
Gisteren gelezen dat er een aantal producenten van koper in China de productie 5% hebben teruggeschroefd.
De prijs is hierdoor opgelopen.
wilcool
0
Prijs koper schiet omhoog
Geplaatst door Eddy Schekman | 11 december 2015 Commodities

De kopermarkt maakt duidelijk dat met enkele ingrepen het sentiment op de commoditymarkten kan omslaan en dat de baissiers hun posities draaien.

Koper-maart-2016 steeg vandaag met 1,7% naar 2,1085 dollar, waarmee het jaarverlies is ‘teruggedrongen’ naar 25,7%.

China heeft gezorgd voor een kentering op deze markt. De import van kopersteg in november met 9,5% naar 460.000 ton. Bovendien hebben 5 Chinese producenten met elkaar afgesproken om de productie in 2016 te beperken met 5%.

De prijs – mede door het indekken van shortposities – kan snel stijgen tot de vorige top van 2,40, vooral als het Chinese voorbeeld wordt gevolgd door andere producenten.

Schekman is auteur bij Cashcow
Sloeki
1
Hahaha prachtig allemaal. Nu begint alles en iedereen Hosanna te roepen en dat we omhoog kunen hahaha.

GENNIX
0
quote:

Sloeki schreef op 12 december 2015 11:15:

Hahaha prachtig allemaal. Nu begint alles en iedereen Hosanna te roepen en dat we omhoog kunen hahaha.

Dat zegt niemand hier.
Maar de negativiteit momenteel op de beurs is maar een tijdelijke dip/correctie veroorzaakt door commodities, FED, ECB.
Over de lange termijn moeten we ons geen zorgen gaan maken.
FM70
0
Lijkt me goed nieuws voor de Arcelors van deze wereld. Vooral omdat de afstraffing van dat aandeel wel heel erg onevenredig hard is geweest. We gaan het zien maandag...
Bernardo
0
Er is toch een future welke 7 dagen in de week 24 uur per dag verhandeld wordt. Wat doet deze?
$ilver
0
quote:

Bernardo schreef op 12 december 2015 14:02:

Er is toch een future welke 7 dagen in de week 24 uur per dag verhandeld wordt. Wat doet deze?
http://www.ig.com/nl/ig-indices/wall-street
RESEARCH
1
Sinds wanneer zijn de cijfers van het Chinees statistiekbureau betrouwbaar? Komt nu wel heel erg goed uit deze berichten.
holenbeer
1
quote:

Sloeki schreef op 12 december 2015 11:15:

Hahaha prachtig allemaal. Nu begint alles en iedereen Hosanna te roepen en dat we omhoog kunen hahaha.

Nou Sloeki, als er iemand altijd loopt te roepen ben jij het wel. Er is zelfs al een speciale roeptoeter voor je gemaakt hier op IEX..

En als mensen dan toch lopen roepen, heb ik liever dat ze Hosanna roepen dan dat ze doemdenken. Beide zullen misschien ongelijk hebben, maar de positivo's zijn een stuk beter te pruimen.
Belgske
0
Allez vooruit, eindelijk een beetje goed nieuws! Da rood ben ik beu gezien op de moment!
Ger 02490
0
quote:

RESEARCH schreef op 12 december 2015 15:19:

Sinds wanneer zijn de cijfers van het Chinees statistiekbureau betrouwbaar? Komt nu wel heel erg goed uit deze berichten.
Als goede berichten niet betrouwbaar zijn, dan zijn slechte berichten evenmin betrouwbaar. En juist daarop reageert de beurs wel!! Waarom dan niet op een beetje positief nieuws? Leg eens uit......
Bangizwe
0
Holenbeer: Dat neemt niet weg dat de groei van de industrie enkele jaren geleden nog op 20 % per jaar lag. Dan is 6 % al wel een heel pak minder. Hetzelfde voor de omzet van de winkeliers, daar lag de groei enkele jaren geleden ook nog op 20 %. En om over te schakelen naar een volwaardige diensteneconomie moeten de inkomens fors omhoog. Anders gaan ze maar een laag gemiddelde krijgen. Nu hun investeringen in vastgoed en infrastructuur minder zullen worden zullen ze nog meer gaan inzetten op andere sectoren. Ik veronderstel consumptie, technologie, alles dat met de financiële sector te maken heeft...... Een pak meer concurrentie voor de rest van de wereld dus.
matad
0
[quote alias=GENNIX id=9021449 date=201512120919]
[...]

Mee eens, de daling van de afgelopen weken sloeg ook helemaal nergens op.
Paniek voetbal terwijl er niet eens Echte aanleiding voor was.
Mooi stukje gelezen op wallstreetweb, daar ben ik het volledig mee eens.

Beleggers letten niet op.....

De negativiteit die er inmiddels weer op de beurzen heerst is grotendeels onterecht. De geschiedenis leert ons namelijk dat ELKE keer als grondstofprijzen (dus ook olie) drastisch dalen, dat de economische groei (zeer) sterk aantrekt en een bloeiperiode van 10-15 jaar aanbreekt. In 1985-1986 waren de olie- en grondstofprijzen ook hard omlaag gegaan waarna er tot aan het jaar 2000 vrijwel alleen maar groei optrad ! Natuurlijk: als grondstofprijzen hard dalen dan hebben de bedrijven in die sector, en de sectoren die daar omheen hangen, het moeilijk. In sommige gevallen kan dit zelfs leiden tot kleinere of grotere faillissementen, maar de grote bedrijven in die sectoren hebben hun zaakjes heus wel voor elkaar. Ook zal er hier en daar wel wat dividend sneuvelen, inkoop van eigen aandelen verminderd of zelfs gestaakt worden, en andere effecten optreden. Maar enigszins afhankelijk van uw favoriete beurs heeft grofweg driekwart tot zelfs 90% van de bedrijven er juist VOORDEEL bij dat grondstoffen goedkoper zijn geworden, terwijl 10-25% nadelen ervaart. En toch is het enige waar de beurzen op dit moment aandacht voor hebben: de nadelen. En dat is niet alleen zeer kortzichtig maar historisch gezien compleet FOUT ! De hamvraag is dus waarom beleggers deze fout, die ze overigens veel vaker maken, nu WEER maken. En het antwoord is verrassend simpel: ze kijken het eerst naar de korte termijn, waarin zich vooral nadelen van fors lagere grondstofprijzen manifesteren. Maar voor wie het wil zien trekt de groei al duidelijk aan …

Zoals altijd overheerst het korte termijn effect …

ECB-effect of niet, andere effecten of niet: overal in de Eurozone trekt de groei aan, zelfs in landen als Frankrijk en Italië, en het meest recente cijfer van Ierland (7% jaargroei !) was wel de ‘klapper van de week’. Echter, ook buiten de eurozone en de EU knapt het op: zo dalen de producenten-prijzen in de VS niet meer, ook niet in de kern (exclusief energie en voeding); iets dat ‘pricing power’ wordt genoemd. Grondstofprijzen zijn er berucht om dat ze die ‘pricing power’ aantasten, de door centrale banken nagestreefde inflatie tegenhouden en dus ook verstorend werken op groeicijfers. Maar nu die cijfers niet meer verder dalen en de bodem zal zijn bereikt, het is immers een ruim jaar geleden dat de grondstoffen zo begonnen te dalen, gaat de groei om zich heen slaan en fors oplopen. In India, een typisch opkomende markt zoals er zovelen zijn die vooral in dienst van het Westen staan als productieschuur, is dat duidelijk te merken. Daar steeg de maandelijkse industriële productie van een cijfer van 3,6% op jaarbasis in september naar maar liefst 9,8% in oktober ! En zo zijn er nog veel meer voorbeelden, mits beleggers ze maar willen zien. Het is een historische fout dat de meeste beleggers daar op dit moment geen oog voor (willen) hebben en alleen maar negatief denken. Denken die beleggers nu werkelijk dat de Fed de rente gaat verhogen als het slecht gaat met de VS-economie ? Beste beleggers, denk na ! Loop niet klakkeloos de mening van een of andere ‘kenner’ achterna en blijf vooral ZELF nadenken ! Voordat u het weet wordt u weer om de oren geslagen met flink hogere groeicijfers en daaropvolgende fors hogere beurskoersen …

Bij eerste lezing een aardig betoog.

Toch even wat kanttekeningen.
Dat de staatsschulden ondanks het feit dat regeringen zelf tegen bijna nul procent lenen, in de afgelopen jaren enorm zijn oplopen i.p.v. te dalen geeft te denken. Dat men deze staatsschulden nu met alle macht omlaag tracht te brengen middels zelf opgewekte inflatie geeft eveneense denken. Inflatie is immers pure diefstal. Wat kunnen de Centrale Banken nu nog doen na de enorme geldinjecties? Juist, niets meer.Denk er wel aan dat al het in de maatschappij gepompte geld er eens weer uit zal moeten worden gehaald. Iedereen weet toch dat als je het geld er dan uithaalt er minder geld is voor investeringen etc. waardoor de rente omhoog gaat. Als men nu beweert dat inflatie en hogere rente en hogere grondstofprijzen goed is voor de economie dan is men het juiste aan het doen. Zelf denk ik daar echter geheel anders over.
De door u aangehaalde groei is zeker niet te merken in Brazilië, Venezuela, Zuid-Afrika, Rusland en vele andere landen. Integendeel zelfs.

Verder vind ik het beangstigend dat men door de creatie van zoveel geld er enorme hoeveelheden momenteel rondzweven (wat o.a. te zien is aan de korte heftige koersuitslagen)dat ik niet eens durf te denken aan een systeemcrises. Het is toch te gek voor woorden dat de FED er jaren over moet doen om de rent met pakweg 0,25% te verhogen.

Met vriendelijke groet.
36 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.