Sandd opent aanval op PostNL
Postbezorger Sandd opent de aanval op PostNL. Het postbedrijf introduceert een nieuwe frankeermachine voor het midden- en kleinbedrijf. Post in de nieuwe machine wordt twee keer per week opgehaald en bezorgd. De post die door de machine wordt gefrankeerd zal bezorgd worden door Sandd, de paketten door DPD, een dochteronderneming van het Franse La Poste.

Goedkoper

Sandd heeft het PostNL de afgelopen jaren al moeilijk gemaakt op de zakelijke markt, waar het inmiddels zo'n 20% van de markt in handen heeft. Het bedrijf heeft fors lagere kosten dan PostNL omdat het gros van zijn bezorgers als zzp’er werkt en niet in loondienst is. Omdat de postvolumes op de zakelijke markt echter krimpen, ziet het bedrijf zich gedwongen om ook met andere diensten marktaandeel te winnen.

'Het werd hoog tijd', zegt ceo Ronald van de Laar. ' PostNL heeft jarenlang de tarieven kunnen verhogen, omdat er voor het MKB eigenlijk geen alternatief was voor het verspreiden van de kantorenpost. Daar komt nu verandering in.' Volgens Sandd zal het gemiddelde tarief per poststuk zo´n €0,50 bedragen, 'aanzienlijk goedkoper dan PostNL.' PostNL bood gebruikers van de frankeermachine tot nu toe alleen 24-levering.

Kiosken

Sandd hoopt met zijn dienst vooral kleinere ondernemers te interesseren. Het bedrijf gaat de frankeermachines onder andere neerzetten bij winkelketens en kiosken. Volgens ceo Van de Laar heeft de aankondiging van zijn offensief op de mkb-markt niets te maken met het nieuws op woensdag dat PostNL een overnamepoging door Bpost afwijst en kiest voor een toekomst als zelfstandig bedrijf.