Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Grondstoffen

189 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
[verwijderd]
0
Mijn eerste post op dit forum daarom een kleine inleiding:
Een beginnende belegger. Dat ben ik. Inzicht vergaren in beurstrends. Daarom vraag ik een klankboord voor mijn gedachten. Tijdens mijn leerproces gebruik ik relatief kleine bedragen van 1000-1500 euro om ervaring te krijgen. Een klein verlies kan ik wel incasseren maar prettig is anders.

Ik zoek een hoog rendement, en een middelmatig risico. Nu had ik de volgende gedachtengang.

-Economie en productie trekt weer aan.
-China groeit onverminderd door en heeft een hoop grondstoffen nodig.
-Zink word in veel industrie, bouw en infra gebruikt.
-Om en nabij begin 2011 gaan 4 van 5 grote zinkmijnen dicht en er komt er slechts 1 bij.

Zijn dit valide argumenten om een turbo in zink te kopen? Ik heb nog onvoldoende inzicht in beurstrends om daar met voldoende vertrouwen mijn geld in te stoppen. Daarom kijk ik meer naar basis veranderingen waar cijfers en resultaten van bedrijven er minder toe doen.

Wat denkt u? Graag leer ik van uw inzicht.
[verwijderd]
0
quote:

Spoor_87 schreef:

Mijn eerste post op dit forum daarom een kleine inleiding:
Een beginnende belegger. Dat ben ik. Inzicht vergaren in beurstrends. Daarom vraag ik een klankboord voor mijn gedachten. Tijdens mijn leerproces gebruik ik relatief kleine bedragen van 1000-1500 euro om ervaring te krijgen. Een klein verlies kan ik wel incasseren maar prettig is anders.

Ik zoek een hoog rendement, en een middelmatig risico. Nu had ik de volgende gedachtengang.

-Economie en productie trekt weer aan.
-China groeit onverminderd door en heeft een hoop grondstoffen nodig.
-Zink word in veel industrie, bouw en infra gebruikt.
-Om en nabij begin 2011 gaan 4 van 5 grote zinkmijnen dicht en er komt er slechts 1 bij.

Zijn dit valide argumenten om een turbo in zink te kopen? Ik heb nog onvoldoende inzicht in beurstrends om daar met voldoende vertrouwen mijn geld in te stoppen. Daarom kijk ik meer naar basis veranderingen waar cijfers en resultaten van bedrijven er minder toe doen.

Wat denkt u? Graag leer ik van uw inzicht.
Veel vraag en weinig aanbod doen doorgaans de prijzen stijgen, maar op de beurs werken dingen wel eens anders :)
[verwijderd]
0
Zeker. Het verhaal van vraag en aanbod begrijp ik wel. En als het geen turbo was zou het ook zeker geen nadenkertje zijn. Die prijs gaat volgens mij de komende 2 jaar behoorlijk omhoog.

Alleen als de prijs een korte dip maakt dan heb ik met een turbo toch zeker een probleem.
[verwijderd]
0
Nyrstar is - naar mijn mening - een solide bedrijf met groeipotentie. Ik zou zeggen, kijk naar het verleden en volg het heden.
MrGlass
0
quote:

Spoor_87 schreef:

Zeker. Het verhaal van vraag en aanbod begrijp ik wel. En als het geen turbo was zou het ook zeker geen nadenkertje zijn. Die prijs gaat volgens mij de komende 2 jaar behoorlijk omhoog.

Alleen als de prijs een korte dip maakt dan heb ik met een turbo toch zeker een probleem.
Kan. Als de stop-loss wordt geraakt ben je in principe je inleg kwijt. In ieder geval nooit meer dan dat. En als RBS de kans krijgt de onderliggende future redelijk af te handelen krijg je max. 3 dagen daarna nog wat geld terug.

Voor de langere termijn zou ik dan ook turbo's met relatief lage hefbomen (lees: stop-loss op flinke afstand van de spot) nemen.

Heb je ook naar lood gekeken? Jim Rogers had hetzelfde verhaal: Mijnen gaan dicht terwijl electrische auto's alleen maar meer lood nodig zullen hebben.
MrGlass
0
quote:

Spoor_87 schreef:

-Economie en productie trekt weer aan.
-China groeit onverminderd door en heeft een hoop grondstoffen nodig.
-Zink word in veel industrie, bouw en infra gebruikt.
-Om en nabij begin 2011 gaan 4 van 5 grote zinkmijnen dicht en er komt er slechts 1 bij.

Zijn dit valide argumenten om een turbo in zink te kopen?
Ik heb gisteravond een hele tijd zitten discussieren met een ING medewerker. Zijn argumenten zijn die van de effieciente markt theorie: als jij dat weet, dan weet de rest van de wereld het ook. En dus zit het al in de prijs verwerkt.

Ik ben er nog over na aan het denken, maar ik kan het nog steeds niet met hem eens zijn....

Ik vind dat het dus valide argumenten zijn. Goede onderbouwing is natuurlijk wel belangrijk!
[verwijderd]
1
quote:

MrGlass schreef:

Ik heb gisteravond een hele tijd zitten discussieren met een ING medewerker. Zijn argumenten zijn die van de effieciente markt theorie: als jij dat weet, dan weet de rest van de wereld het ook. En dus zit het al in de prijs verwerkt.

Ik ben er nog over na aan het denken, maar ik kan het nog steeds niet met hem eens zijn....
De bekende stelling dat iedereen bij elkaar wel alles weet en dus per saldo exact goed handelt. De populatie handelaren/beleggers is weliswaar groot, maar tegelijkertijd ook weer veel te klein om gemiddeld tot een correct oordeel te komen.
[verwijderd]
0
quote:

Spoor_87 schreef:

Zijn dit valide argumenten om een turbo in zink te kopen?
Met grondstof-handel heb je ook dat er al een toekomstige prijs zit in de futures-markt.

Zo had het op het dieptepunt van gas geen zin om op een opleving te gokken, aangezien de termijnmarkt al een hogere prijs verwachtte.

Grondstof-handel kun je als particulier beter links laten liggen. Banken hebben er hele teams op zitten, die het vaker fout dan goed hebben.
MrGlass
0
quote:

lookingvalue schreef:

Grondstof-handel kun je als particulier beter links laten liggen. Banken hebben er hele teams op zitten, die het vaker fout dan goed hebben.
Er zijn er toch genoeg die er hun brood mee verdienen. En dat banken het niet kunnen lijkt mij logisch; die zijn het omgaan met échte dingen allang verleerd en kunnen alleen nog wisseltrucs op je balans uithalen.

Kijk maar eens naar deze southpark aflevering: michel-hendriks.blogspot.com/2009/10/...
Poof...and it's gone....
[verwijderd]
0
Hmm, ik was zelfverzekerd maar ik begin toch twijfels te krijgen.

Ik had een turbo in zink gekocht en ik heb het de eerste twee dagen netjes zien klimmen. Alleen vandaag schiet het ineens omlaag met 2,7%. Ik weet niet precies bij welke koers mijn stop-loss inslaat.

Ik ben er van overtuigt dat zink over een jaar veel meer kost, maar is een turbo voor mij nu de goede weg? Hij heeft een hefboom van 1.52 maar ik weet niet of dat hoog genoeg is om daling op korte termijn op te vangen.

Vriendelijke groet
[verwijderd]
0
quote:

Spoor_87 schreef:

Ik zoek een hoog rendement, en een middelmatig risico. Nu had ik de volgende gedachtengang.

-Economie en productie trekt weer aan.
-China groeit onverminderd door en heeft een hoop grondstoffen nodig.
-Zink word in veel industrie, bouw en infra gebruikt.
-Om en nabij begin 2011 gaan 4 van 5 grote zinkmijnen dicht en er komt er slechts 1 bij.

Zijn dit valide argumenten om een turbo in zink te kopen?
Hoewel het wellicht grappig overkomt, meen ik het serieus: 'Zink heeft dikwijls de neiging om keer-op-keer zijn eigen metaalnaam in de grondstoffenmarkt waar de maken. Dus pas op met zink vs stoplosses .....
[verwijderd]
0
Hmm, ik had er nog niet helemaal rekening mee gehouden hoe grillig deze markt kan zijn. Ik denk dat ik mijn geld beter in een bedrijf kan stoppen die hier zijn geld mee verdient in plaats van een turbo.

Ik zit met een financing level van 866.25 en een stop-loss van 1000 met een hefboom van 1.52. Dan betekent een negatief koersverschil van 7% dat ik hem al kwijt ben? Ik ga nog maar eens over de theorie heen.
[verwijderd]
0
Vwb grondstoffen (zeker als beginnend belegger), veel zinvoller om je in te lezen waaraan groeimarkten (India / China) nu werkelijk behoefte hebben en je daarna eens te oriënteren op mijnaandelen (zit tenminste geen stoploss op).

Met mijnandelen (bv Afrika e/o Zuid Amerika) kun je mogelijk nog eens een geopolitiek risico hebben (inhalige Hugo Chavez c.s.). Maar er zijn ook rustiger mijnbouwgebieden met potentie

Voorbeeld:
India wil dolgraag de ontwikkelingen in China bijhouden, maar zit met een groeiend energie probleem. Australië heeft nogal wat kolenmijnen in-of bijna in bedrijf. Daar zitten dus overname kandidaten tussen, waar een aardige zak geld voor neergelegd kan worden. Daarnaast is de logistiek tussen India en Australië redelijk soepel (relatief lage vervoerskosten)
Je zit dan in AUD aandelen (één van de sterkere valuta's) in een stabiel land, in aandelen met mogelijke flinke groeipotentie.

Je moet je dan wel helemaal verdiepen in hetgeen ze uit de grond halen, de technieken en bedrijfsvoering, maar krijgt er naast winstpotentie ook (als beginnend belegger) heel wat grondstoffen kennis voor terug.

S6
MrGlass
0
quote:

Spoor_87 schreef:

Ik zit met een financing level van 866.25 en een stop-loss van 1000 met een hefboom van 1.52. Dan betekent een negatief koersverschil van 7% dat ik hem al kwijt ben? Ik ga nog maar eens over de theorie heen.
Een hefboom van 1.52 betekent dat veranderingen 1.52 keer zo hard aankomen in de koers van de turbo.

De stop-loss is op de onderliggende waarde.

Voor de lange termijn wil je overigens een zo *laag* mogelijke hefboom. Niet omdat je geen winst wil maken, maar omdat het stop-loss nivo dan verder weg ligt van de spot prijs. En dus de kans dat die geraakt wordt ook een stuk kleiner is. Ook betaal je minder financieringskosten.
[verwijderd]
0
Ik begrijp het, ik probeer nu alleen uit te vinden bij welke koers het stop-loss nu daadwerkelijk in werking treed. Bij dit product:
markets.rbs.com/EN/Showpage.aspx?page...

Ik moet zeker weten dat het een waardedaling van 5% overleeft.

Wel apart. Sinds mijn vorige bericht is de koers weer 2% omhoog geschoten.
[verwijderd]
0
quote:

Spoor_87 schreef:

Wel apart. Sinds mijn vorige bericht is de koers weer 2% omhoog geschoten.
Als het je op die manier voordeel oplevert .... blijven schrijven dan .... ;-)
[verwijderd]
0
Lol, ik dacht dat beinvloeding van koersen niet mocht :p

Misschien is het ook omdat ik net te koop heb gezet voor 12, een stukje hoger dan huidig sentiment.
[verwijderd]
0
Lawrence Roulston: Don't Get Hung Up on Headlines
Source: Karen Roche of The Gold Report 05/19/2010

One of the first things mainstream journalists in Western media learn is how to tease angles out of stories that play on fear, scandal and disaster. Good news is no news. Bad news sells. If it bleeds, it leads. As historian, political writer and Guardian columnist Timothy Garton Ash observed, "Many Chinese City Dwellers Moderately Content with Rising Standard of Living" isn't a headline that would sell a lot of papers. Resource Opportunities Editor and Publisher Lawrence Roulston would agree. "The media has a huge bias toward the negative side of any story," he tells The Gold Report in this exclusive interview. Investors focusing on scary headlines, he argues, are missing out on phenomenal opportunities developing on the other side of the world—namely Asia and, particularly, China. His advice? "Take a broader, longer-term view of the world."

Lees interview hier:

www.resourceopportunities.com/Media/d...
[verwijderd]
0
Ik zoek een hoog rendement, en een middelmatig risico.

onmogelijk

middelmatig risico = middelmatig rendement
[verwijderd]
0
quote:

arjan k schreef:

Ik zoek een hoog rendement, en een middelmatig risico.

onmogelijk

middelmatig risico = middelmatig rendement
Arjan,

Verklaar je nader....?
189 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
904,85  +1,38  +0,15%  14:49
 Germany40^ 18.921,00 +0,39%
 BEL 20 4.253,90 +0,50%
 EURO50 4.922,97 +0,56%
 US30^ 42.191,70 +0,14%
 Nasd100^ 19.889,20 +0,19%
 US500^ 5.725,60 +0,11%
 Japan225^ 37.970,80 -0,96%
 Gold spot 2.627,83 -0,03%
 EUR/USD 1,1143 +0,27%
 WTI 71,87 +1,94%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

JUST EAT TAKE... +4,86%
ArcelorMittal +4,20%
PROSUS +3,39%
UMG +3,19%
Aperam +3,14%

Dalers

ADYEN NV -2,12%
RENEWI -1,45%
CM.COM -1,34%
TomTom -1,26%
Galapagos -1,20%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront