Bezorgdienst Budbee sleept 52 miljoen euro binnen aan investeringen
De Zweedse pakketbezorger Budbee heeft 52 miljoen euro opgehaald om verder te kunnen groeien. De investeringsronde vond plaats onder leiding van het Zweedse pensioenfonds AMF. Budbee gaat de financiering inzetten voor internationale uitbreiding en verbetering van diensten.
AMF investeerde 24 miljoen euro en wordt hiermee een van de drie grootste aandeelhouders van het bedrijf. Met de bijdrage van investeerders die al aan boord waren, Stena Sessan, Kinnevik en H&M CO:LAB, komt de kapitaalinjectie uit op in totaal 92 miljoen euro.
Budbee is actief in Zweden, Denemarken, Finland en sinds 2019 ook in Nederland. Het bedrijf heeft in 2020 een indrukwekkende groei doorgemaakt. Niet alleen vanwege de coronacrisis, maar ook door een ,,sterke vraag vanuit consumenten en webshops naar meer duurzaamheid, flexibiliteit en ook capaciteit". Jørgen Höppener, general manager bij Budbee Nederland: ,,Door middel van deze nieuwe investering kunnen we bij Budbee verder groeien om aan die vraag te voldoen.”
Enorm potentieel om e-commerce pakketbezorging te transformeren
Het jonge bedrijf is inmiddels marktleider in Scandinavië. Budbee verwerkt miljoenen bezorgingen per maand en realiseert daarmee een toename van 200 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bezorgbedrijf mag gerenommeerde merken als Asos, Zalando en H&M tot zijn klanten rekenen.
Fredrik Hamilton, CEO van de bezorgdienst: ,,Toen ik Budbee in 2015 oprichtte, zagen mijn team en ik al snel het enorme potentieel van technologie om e-commerce pakketbezorging te transformeren. We hebben een dienst opgebouwd die geliefd is bij miljoenen mensen in Zweden, Nederland, Denemarken en Finland. AMF is een van de meest toonaangevende pensioenfondsen in Zweden en we zijn erg blij ze voor de lange termijn aan boord te mogen verwelkomen. Hiermee ondersteunen we onze ambitie om e-commerce-shopping voor meer mensen binnen Europa uit te breiden en te verbeteren.”