LONDEN (ANP) - Het Britse moederbedrijf van het Nederlandse Greetz.nl, een onlineplatform om wenskaarten en verrassingen te maken en te versturen, heeft bij zijn beursdebuut in Londen dinsdag 491 miljoen pond (557 miljoen euro) opgehaald. Het aandeel Moonpig stond daarbij in de vroege handel ruim 20 procent hoger.
Het bedrijf profiteerde van de grote vraag van investeerders naar bedrijven die profiteren van lockdownmaatregelen om verspreiding van het coronavirus te beteugelen. Zo verdubbelde Moonpig zijn verkopen in de zes maanden tot 1 november ruimschoots. Door de coronamaatregelen gingen bijvoorbeeld verjaardagsfeestjes in de ban. Om toch gelukswensen over te brengen werd er massaal gekozen voor onlineleveringen van geschenken en kaarten.
In Nederland heeft Moonpig via Greetz een marktaandeel van 65 procent. Greetz werd in 2004 opgericht en was naar eigen zeggen de eerste onlinewenskaartenservice van Nederland. Het bedrijf, met ook producten als bloemen, wijn, ballonnen en chocolade, zou goed zijn voor jaarlijks meer dan 2 miljoen klanten. In het Verenigd Koninkrijk is Moonpig, zo geeft het aan, goed voor 60 procent van de markt.
Moonpig waarschuwde in zijn beursdocumenten dat het te maken zal krijgen met meer concurrentie, omdat veel winkelbedrijven de overstap maken naar onlineverkopen. Daarbij zal het mogelijk ook klanten verliezen als lockdowns worden opgeheven. Via datagedreven technologie hoopt Moonpig verdere groei te kunnen aanjagen. Die groei werd vorig jaar gedreven door de mobiele app, die momenteel goed is voor een derde van het totaal aantal bestellingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Zijn iig eerlijk omtrent de risico's,
Moonpig waarschuwde in zijn beursdocumenten dat het te maken zal krijgen met meer concurrentie, omdat veel winkelbedrijven de overstap maken naar onlineverkopen. Daarbij zal het mogelijk ook klanten verliezen als lockdowns worden opgeheven. Via datagedreven technologie hoopt Moonpig verdere groei te kunnen aanjagen. Die groei werd vorig jaar gedreven door de mobiele app, die momenteel goed is voor een derde van het totaal aantal bestellingen.
En wie bezorgd het allemaal?
Gunstig voor PostNL, zeker omdat veel mensen de verjaardagskaart herontdekt hebben. De kinderen hebben nog nooit zoveel kaarten gehad. Zal op termijn wel weer (veel) minder worden, maar beter forse stijging met langzame afbouw dan helemaal geen stijging en snelle(re) afbouw.
Eur 17 om ergens een ballon te laten bezorgen... Vanaf EUR 17. Ja, dan is het echt naar je hoofd gestegen.
Groot gedeelte van de pakketten en post gewoon via POSTNL dus top toch!
Als Greet op de beurs verschijnt moet je vaak snel wegwezen ;)
Nog meer werk voor Postnl, het geld loopt weer tegen de plint op!
instappen op het hoogtepunt, wie is er zo dom?
Greetz is een mooi bedrijf voor TomTom om over te nemen..............!!(i).