HOUTEN (AFN) - Nederlanders zeggen steeds vaker hun tv-abonnement op of besluiten geen tv meer te nemen. Er valt daarom de komende jaren ook weinig omzetgroei te verwachten in de televisiemarkt. Dat voorspelt onderzoeksbureau Telecompaper.
Het aantal televisieaansluitingen is in 2016 voor het tweede jaar op rij gedaald, met 0,8 procent naar 7,4 miljoen stuks. Door de groeiende populariteit van onlinevideo houdt die dalende trend komende jaren waarschijnlijk nog wel even aan. ,,Tot en met 2021 verwachten wij dat het aantal abonnees met gemiddeld 1,1 procent per jaar daalt'', zo stelt analist Kamiel Albrecht van Telecompaper.
Mede dankzij prijsverhogingen bij KPN en Ziggo was er afgelopen jaar wel sprake van omzetgroei. De opbrengsten uit televisiediensten gingen met 4,3 procent vooruit naar 1,79 miljard euro. Volgens Telecompaper zal de markt tot 2019 waarschijnlijk nog beperkte groei laten zien. Voor de periode daarna wordt rekening gehouden met omzetkrimp, waardoor de opbrengsten in 2021 weer teruggezakt zullen zijn naar het huidige niveau.
Ziggo is nog altijd met afstand de grootste speler in de televisiemarkt, maar de kabelmaatschappij zag haar marktaandeel wel licht teruglopen. Wat betreft omzet heeft Ziggo nu nog 61 procent van de markt in handen en in aantallen klanten gerekend een kleine 54 procent. Nummer twee KPN won daarentegen wat terrein. Het marktaandeel van KPN is licht opgelopen tot ruim 26 procent van de totale omzet en dik 31 procent van het aantal klanten in de markt.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Erger me dood aan al die reclame-blokken, en kijk zelden nog direct TV.
Wel later opgenomen, en dan zonder de reclame kijken.
Wij doen hetzelfde, watbwe willen zien nemen we op zodat we bij het bekijken de reclame kunnen doorspoelen
De inhoud van programma's is ook gericht op ongeschoolden en ja-knikkers.
Ik kijk al jaren geen tv meer.
Dus Zakkenvuller is een Nee-schudder ? ;-)
Inhoud van online programmas zal op dezelfde mensen gericht zijn , denk ik,voor wat betreft scholing en knikken.
Ze kunnen mensen wel laten denken dat dit nu "anders" is, of "moderner" of "minder neppie-neppie".
Gisteravond op België (Canvas) weer een geweldige reportage ter plekke, in Irak - zie je in NL niet...
Alleen de VPRO wil nog wel eens een goed programma hebben, en films (helaas meestal tot diep in de nacht).
Ik heb al jaren geen tv aansluiting meer. Zoo ouderwets.
Hier alleen 1/2/3 en de rest opgezegd al 5 jaar denk zo wat en kijken 'Andere tijden wat "Zembla en 'Kunst en cultuur en voor de rest is 'Bagger. Ohja, den Belz met zijn reizen van 'Waes die ook kritisch kijkt naar de stand van het land dat hij bezoekt.
G.S.
Commerciële zenders is echt pulp. Vreselijk Rtl sbs en veronica alleen nog maar reclame en als je zapped ook reclame. Kijk alleen nog maar publieke omroepen en het liefst VPRO
Betaal de presentatoren wat minder en laat wat meer films zien die niet zo oud zijn. Al die praatprogramma's kunnen toch ook op de radio? Zit niet te wachten om steeds naar dezelfde gezichten op Tv te zien. Waarom starten al die bekende Nederlanders niet zelf een Tv-station. John de Mol kan dat toch wel betalen?
Uitzending gemist geeft bij de NPO nog wel eens een herhaling van een film maar bij de commerciële willen ze je alleen maar naar betaalde films laten kijken. Belangenverstrengeling dus.
Je hebt ook overal betaalpakketten voor. Die heb ik niet, maar wel op mijn laptop illegaal naar bv. Ajax Feyenoord gekeken. Het zelfde is bv. met kwalificatie F1 in China straks weer. Zit ook in een betaald pakket. Kijk ik ook steeds gewoon via linkjes op het internet. Waarom betalen als ze nooit 100% die illegale linkjes/doorverwijzingen kunnen stoppen. Je hebt dan wel iets als bv. ad block nodig, omdat je anders soms vreemde reclame blokken in je beeld krijgt. Maar werkt verder perfect. Al jaren. En de jeugd? die zijn aan het gamen of op sites als You Tube enz. bezig.
Je kan alles streamen via het net.
Ach ja maar ja KPN was tegen het nieuwe jaar een hot item
en is nog sinds kort hot. Knallen met die koers van KPN telecom etc.