CHICAGO (AFN/BLOOMBERG) - De Amerikaanse vliegtuigmaker Boeing staat voor een aantal grote slagen in China. Volgens ingewijden zouden luchtvaartmaatschappijen in het Aziatische land tot wel 100 vliegtuigen van het type 787 Dreamliner en 777X-toestellen willen bestellen. Wel kan de aanhoudende handelsvete tussen China en de VS nog roet in het eten gooien.
Voor een enkele 787-9 Dreamliner moet volgens de catalogus van Boeing krap 300 miljoen dollar worden neergeteld. De 777-9 is het duurste vliegtuig van de Amerikanen met een prijskaartje van ruim 442 miljoen dollar. Dit vliegtuig maakt volgens planning volgend jaar zijn debuut. Luchtvaartmaatschappijen weten bij grote bestellingen doorgaans aanzienlijke kortingen te bedingen.
Een bestelling van deze omvang zou een welkome zet zijn in de rug van Boeing. De vliegtuigmaker gaat gebukt onder de problemen met de 737 MAX-toestellen die uit veiligheidsoverwegingen aan de grond worden gehouden na twee vliegtuigongelukken in korte tijd. Volgens de bronnen is er nog zeker geen sprake van een deal. Betrokken partijen wilden niet reageren.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
die order kan wel even wachten
En Airbus ?????????????????
Als ik XI was dan gaat dit niet gebeuren en bouw liever zelf vliegtuigen
Heel slim gespeelt van Xi! Trumpie, sluit nu die handelsdeal met ons, dan halen wij 1 van jullie meest trotse bedrijven uit het slob na het 737Max-debacel. Zo niet, dan bestellen we deze lekker in frankrijk, zeg het maar, wat jij wil trumpie :-)
Goed bekeken van de Chinezen, de Amerikanen eerst 'n wortel voor hun neus houden, om dan later deze weer te annuleren indien deze nog roet in het eten gooien.
Dit is jullie schuld Americanen, duidelijk laten merken (heerlijk)
1 steenkolen centrale per week wordt er in Azië in gebruik genomen. Nu uitbreiding met 100 vliegtuigen. En wij maar van het gas af maken.... Zot zot zot
[quote alias=WijHetVolk id=11634786 date=201906051830]
[...]
In mei 2015 werd de Comac C919 geïntroduceerd. Een vliegtuig voor max 190 personen en voor de korte afstand. Uniek was dat dit toestel volledig ontworpen en gebouwd was door de Chinezen
Eind 2017 zijn er onderhandelingen gestart met OAK (United Aircraft Building Corporation)om samenwerking te bewerkstelligen. Een Russisch staatsbedrijf waar o.a Irkoet, Mikojan (MIG), Soechoj, Iljoesjin, Tupolev en Jakovlev bij betrokken zijn.
President Xi kwam in 2015 ook met de mededeling dat er in de komende jaren 6000 nieuwe toestellen nodig zijn voor de Chinese markt. Hij stelde ook dat de meeste van die toestellen door Chinese bedrijven geleverd moeten worden.
Air China, China Southern Airlines en China Eastern Airlines staan in de top 10 grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld.
Een van de grootste luchthavens ter wereld (Beijing Daxing Airport, 100 miljoen pax/jaar) is eind januari geopend voor testvluchten. In september moet deze operationeel zijn.
Tot 2035 moeten er 200 nieuwe luchthavens bijgebouwd worden.
[...]
Volkomen juist. China timmert met COMAC stevig aan de weg!
Er is m.i. een grotere kans dat Boeing (een deel van) de productie naar China verplaatst, net als bijvoorbeeld Tesla, dan dat ze zich door het tarieven-gedoe al te veel laten hinderen.
Boeing hoeft heus niet bang te zijn, Chinezen kennen geen sentiment of emoties.
Zij kopen wat voor hun het gunstigste vliegtuig is, ongeacht de omstandigheden.
Trouwens als zij deze import met 25% willen belasten is dat hun zaak (en geld)
Wat dacht je van spionage - informatie vergaart door vliegtuigen, incl vluchtgegevens?