DEN HAAG (AFN) - De kritiek van KLM-topman Pieter Elbers op de invoering van een vliegtaks valt niet goed in de Tweede Kamer. Het kabinet wil de vliegbelasting, die naar verwachting 7 euro zal bedragen, in 2021 invoeren. ,,Dit valt me enorm tegen. Elbers weet niet wat er speelt in de samenleving.", zegt Jan Paternotte (D66).
Volgens Elbers zit de Nederlandse Staat ,,zijn staatsdeelneming in Air France-KLM dwars met de vliegbelasting". Vorige week nam het kabinet voor 744 miljoen euro een belang in de luchtvaartmaatschappij. ,,Straks zitten er meer belastingen op een vliegticket dan de werkelijke kosten", verklaarde de topman in de Telegraaf. Het kabinet maakte zich de afgelopen weken nog sterk voor de herbenoeming van Elbers.
,,Ik verwacht van de KLM-topman dat hij niet wegloopt van zijn verantwoordelijkheid om ook een fundamentele bijdrage aan het verduurzamen van de luchtvaart te leveren", laat Paternotte weten. Eppo Bruins van coalitiepartner ChristenUnie vindt dat Elbers niets te klagen heeft. ,,Er zit nog steeds geen btw op vliegtickets en geen belasting op kerosine. Eerlijker beprijzing van vliegen is echt nodig. En daar moeten ook internationale afspraken over worden gemaakt."
Arrogantie van sector
Suzanne Kröger (GroenLinks) spreekt van ,,de arrogantie van een sector die al decennia gewend is het beleid naar zijn hand te zetten en nog niet door heeft dat die tijd voorbij is". Er is nu geen eerlijke beprijzing van vliegen, meent Cem Laçin van de SP. Hij wil accijns op kerosine en btw op vliegtickets. Een vliegtaks moet volgens hem vooral veelvliegers zwaarder treffen. Met het huidig kabinetsvoorstel is hij niet blij.
Het kabinet geeft de voorkeur aan een Europese vliegbelasting, maar voert een eigen vliegtaks in als er geen akkoord in Brussel over wordt bereikt. Een aantal lidstaten, waaronder Frankrijk en Duitsland, heeft al een vliegbelasting.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Of Paternotte weet niet wat er zich afspeelt in de samenleving. D66 zgn groen, maar niet in hun dagelijks leven. In de samenleving wordt iedereen een beetje ziek van alle belasting verhogingen.
De opmerking dat het geld maar 1 keer kan worden uitgegeven, en nu dus naar belastingen gaat in plaats van onderzoek naar bijvoorbeeld zuiniger vliegen, zie ik niet meer terug.
Paternotte komt hier met een duidelijk statement; die vliegerij moet grondig aangepakt worden met veel hogere belastingen. Ze zijn al vele jaren uit de wind gehouden door steunmaatregelen, terwijl de overlast en vervuiling immens is.
Vliegtuigen worden stiller en zuiniger. Daar wordt gigantisch veel geld in ontwikkeling voor gestoken. Paternotte weet niet wat er speelt in de samenleving. Vliegtaks is juist afgeschaft omdat het niet bleek te werken. De klimaat gekkies gaan het wiel opnieuw uitvinden... man man man..
D66 bestaat binnenkort niet meer. Jammer Paternotte maar D66 heeft wel afgedaan.
Geen vliegtaks , maar belasting op kerosine en efficienter vliegroutes (één Europees luchtruim, dat laatste zal Jan Paternotte als lid van een pro-EU partij toch moeten aanspreken). Belasting op kerosine gaat leiden tot noodzaak aanpassing vliegroutes en dus noodzaak één Europees luchtruim.
Vliegen is gewoon veeel te goedkoop; de goedkoopste vliegreizen moeten minstens 2x zo duur worden.
Op autoreizen zit krankzinnig veel belasting en op vliegreizen bijna niks.
Het hele toerisme is vreselijk uit de hand gelopen en levert absurd veel CO2-productie op.
Kabinet moeten ze naar huis sturen en wel per direct.
Wij worden jarenlang bedrogen door kabinet en door de afspraken die ze maken met multinationals.
Ze willen liever taks invoeren dan bedrijven vennootschaps belasting te laten betalen.
Overheid heeft met kwartje van KOK, de burger jarenlang bedrogen.
Overheid wil belasting invoeren omdat ze aan de andere kant zoveel uitgeven.
Stop met wachtgeld regeling
Stop met klimaat gezeik
Stop met 150 kamerleden, met 75 ambtenaren kun je ook een land regeren.
Stop met gepensioneerde elite groep 1e kamer leden.
Ontsla CEOs, die in 2008 puinhoop van hebben gemaakt.
Er is nog zoveel te doen.
@Hernando,
Het is echt geen klimaatgezeik, de wereld is echt opgewarmd. De Oceanen zitten vol plastic en olie. We maken met zijn alle de aarde kapot, maar ach, zolang Hernando maar zijn geld krijgt toch? Het grootste probleem is dat mensen fokken als konijnen, ook al kun je je geen kinderen veroorloven. In het verleden had je af en toe een grote oorlog of dodelijke ziektes, hield de populatie enigszins in bedwang.
Met eerlijke vliegprijzen, komt er vanzelf meer innovatie. Vliegmaatschappijen zullen van de vliegtuigbouwers eisen dat er zuinigere vliegtuigen worden gebouwd.
Maar nogmaals, we kunnen beter inzetten op wereldwijde geboorte inperking, zodat we de wereldbevolking gecontroleerd kunnen inkrimpen met een half procent per jaar, totdat we op een acceptabel aantal mensen zitten. En in de tussentijd wel alle rotzooi opruimen, leegstaande panden milieubewuste afbreken en recyclen.
Belasting klinkt voor sommigen vies, maar het is netto geen LAST, het geld wordt altijd wel ergens gebruikt voor een gemeenschappelijk doel..., ontlasting! Dat de luchtvaart te weinig bijdraagt en dat hun ambitie om te groeien immoreel is, daar dat gebeurt ten koste van het milieu !! dat ze bij KLM maar eens verantwoording geven en zeggen hoe ze zullen stoppen met die oneerlijke concurrentie en die buitenmatige bijdrage tot vernietiging van ons milieu.
Gisteren ben je het lievelingetje van de politiek, vandaag de gebeten hond. Daarom moet de politiek zich niet bemoeien met ondernemers. Of krijg ik toch gelijk dat Elbers het wisselgeld van de politiek is geworden en nu van zich afbijt als echte ondernemer versus politiek. Zijn laatste uren zijn geteld.
Burgers hoeven niks te investeren; advies is/was: nieuwe CV ketel kopen als de oude versleten is. Zelfwaar mogelijk isoleren, maar dat levert enkel voordeel op.
Heffingen o.a. forse vlieg taks is een goede zaak, want de vervuiler moet de rekening betalen.
dat de meest vervuilende tak van vervoer het minste (of helemaal geen) belasting betaald is wel apart