ZHUHAI (AFN/RTR) - Vliegtuigbouwer Boeing heeft luchtvaartmaatschappijen in een memo uitgelegd hoe piloten een situatie het hoofd kunnen bieden waarin bepaalde sensoren in een vliegtuig verkeerde gegevens afleveren. Aanleiding is de crash van een Boeing 737 Max van het Indonesische Lion Air. Geen van de 189 inzittenden werd levend teruggevonden nadat het toestel vorige week in de Javazee was gestort.
Uit onderzoek van de Indonesische autoriteiten is naar voren gekomen dat een specifieke sensor een defect had, waardoor onjuiste informatie over de luchtstromen in het systeem terechtkwam. Dit kan leiden tot overtrek, ook wel stall genoemd, waarbij de vleugel zijn dragende kracht verliest en het toestel snel gaat dalen of uit de lucht valt. Piloten dienen dan in de grijpen en Boeing heeft nog eens op papier gezegd hoe precies.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Misschien een idee om de technische problemen feitelijk op te lossen en niet alleen instructies te geven hoe om te gaan met slecht functionerende nieuwe spullen?
Piloten worden juist opgeleid om correct in te grijpen als er technisch iets misgaat. Dus ligt de verantwoording niet alleen bij Boeing maar ook bij de airline die hun piloten grondig moeten trainen want zelfs bij perfect onderhoud kunnen er technische problemen ontstaan
Piloten zijn tegenwoordig operators van een reeks computers; dus feitelijk zijn het data analisten. Heeft niks meer met echt vliegen te maken. Dat doe je met al je zintuigen en dan voel je aan dat er iets niet klopt aan hoe een vliegtuig zich gedraagt. Geen briefjes, maar een reflex op basis van fysieke ervaring.Er zijn nog maar weinig piloten die bijv. beginnen met zweefvliegen, waarbij je leert een toestel aan te voelen.
Een defecte sensor van een paar dollar kostte dus het leven aan 189 mensen.
Misschien kon niemand er iets aan doen behalve de piloten maar treurig is het wel.
... en het toestel snel gaat dalen of uit de lucht valt. Piloten dienen dan in de grijpen en Boeing heeft nog eens op papier gezegd hoe precies ... Kan me niet voorstellen dat dat prettig lezen is op dat moment. Een sensor die bewaakt dat het vliegtuig uit de lucht valt als gevolg van overtrek en daarop acteert heb je meer aan. Heb even opgezocht wat overtrek nou precies is, en zie niet in wat het nut hiervan is dat het kan. Ik bedoel, in welke situatie zou je overtrek willen ? Als dat nooit is, moet het ook niet mogelijk zijn.