Ruim tweehonderd laadpalen per dag erbij in 2021

Gepubliceerd op 8 juli 2020 08:12 | Reacties: 13

DEN HAAG (AFN) - Het Rijk en de regio leggen samen 30 miljoen euro op tafel voor laadpalen voor elektrische auto's, vrachtauto's en zelfs binnenvaart. Volgend jaar moeten er elke dag 213 nieuwe oplaadpunten bijkomen, meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).

Van Veldhoven spreekt van "een stroomversnelling" in de aanleg van een dekkend netwerk van laadpunten. Dat moet ervoor zorgen dat elektrische voertuigen altijd in de buurt zijn van een stopcontact en niet in niemandsland stilvallen. Vanaf 2030 zijn alle nieuwe auto's in Nederland uitlaatgassenvrij en rijden er naar verwachting 1,9 miljoen elektrische auto's rond. Dat vergt zeker 1,7 miljoen laadpalen.

Het Rijk trekt daarvoor 15 miljoen euro uit. De zes regio's waarin bijvoorbeeld de grote steden of de noordelijke provincies samenwerken, leggen hetzelfde bedrag bij. Ze hebben afgesproken samen op te trekken bij de planning van het netwerk en de aanbesteding van opdrachten. Dat moet werk en geld schelen.

23 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Jopie1962
0
"Het Rijk trekt daarvoor 15 miljoen euro uit."

Dat is nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat !
ReactiePlaatser
2
"Vanaf 2030 zijn alle nieuwe auto's in Nederland uitlaatgassenvrij en rijden er naar verwachting 1,9 miljoen elektrische auto's rond. Dat vergt zeker 1,7 miljoen laadpalen."

Iedere auto heeft zijn eigen laadpaal nodig? Klinkt ook niet erg efficiënt en milieuvriendelijk? Kunnen wij niet beter overstappen op waterstof?
Melick
0
Als Shell werkelijk vaart wil maken van de transitie van een Olie en Gas bedrijf naar een Stoom en Gas bedrijf moeten ze hierin investeren. Ze hebben al de beschikking over veel locaties.
Melick
0
1,7 miljoen laadpalen lijkt me ook een beetje veel. Waarschijnlijk telt met de prive laadplekken van de mensen die ook gewoon thuis kunnen laden mee. Anders kan dit cijfer nooit kloppen. Zou bijjna elke auto meerdere keren per dag aan de laadpaal moeten hangen. Ik zie niet hoe anders zo'n laadpaal uitkan.
zonnedaal
0
20 Euro per laadpaal? Lijkt me eerder subsidie om een gedeelte van de kosten te dekken.
Mr.Windows
0
Fastned heeft de concessie en meerdere rechtzaken tegen de "old boys network" gewonnen.
Die zal ongetwijfeld zich roeren in deze subsidie, maar ja van een betrouwbare overheid kan alleen gedroomd worden.
In de leasemarkt wordt er nu (vrijwel) geen diesel meer geleased, dus benzine of elektrisch maar niet 90% elektrisch. En particulieren zullen ook niet met een kleine subsidie ineens een elektrische auto kopen. Of zie ik het verkeerd?
erjee-ff
0
quote:

ReactiePlaatser schreef op 8 juli 2020 09:05:


"Vanaf 2030 zijn alle nieuwe auto's in Nederland uitlaatgassenvrij en rijden er naar verwachting 1,9 miljoen elektrische auto's rond. Dat vergt zeker 1,7 miljoen laadpalen."

Iedere auto heeft zijn eigen laadpaal nodig? Klinkt ook niet erg efficiënt en milieuvriendelijk? Kunnen wij niet beter overstappen op waterstof?

Dat is ook niet erg efficient. Het is één van de lastiger op te lossen problemen rondom elektrisch rijden, schaalbaarheid van het laadnetwerk en bijbehorende schaalbaarheid van de achterliggende energievoorziening. Overigens zijn dat al jaren bekende uitdagingen, waar ook al jaren door realisten voor gewaarschuwd wordt. Waarschuwingen die uiteraard door wensdenkers weggezet worden als scepsis, maar dat terzijde.
Knight V
0
Ja joh.....

Iedereen klaagt over de apparaatjes voor 5G, maar als er laadpalen bijkomen om de 10 meter en aanzicht in de buurt drastisch gaat veranderen, vindt iedereen het geweldig.

10 jaar later zullen wij pas gaan klagen en beseffen dat laadpalen slecht waren voor mileu en roepen wij in koor:..... "hoe het in godsnaam dit kon gebeuren".

Denk dan aan klimaat akkoord in 2020, toen brussel besloten had om 1.000 miljard uit te geven voor laad palen.

DeZwarteRidder
2
quote:

Belegje schreef op 8 juli 2020 09:49:


de grens haal je nog wel
maar verder wordt het moeilijk in Europa

Ik neem altijd een laadpaal mee in de auto.
Jopie1962
0
En als al die palen er eindelijk staan …. dan gaan we massaal thuiswerken. 1 x per maand opladen.
Maan Arkenbosch
0
Waar helen ze de stroom vandaan? Toch niet met vervuilende houtpulp, zodat er straks geen boom meer staat? Of worden de briketten en kolen centrales weer van stal gehaald? Pas op straks, voor forse ""klimaat"" belasting op elektriciteit!!!
Japio_
0
quote:

Maan Arkenbosch schreef op 8 juli 2020 11:23:


Waar helen ze de stroom vandaan? Toch niet met vervuilende houtpulp, zodat er straks geen boom meer staat? Of worden de briketten en kolen centrales weer van stal gehaald? Pas op straks, voor forse ""klimaat"" belasting op elektriciteit!!!


Slim laden, dus aankoppelen en het laadproces aanbodgestuurd laten verlopen. 's nachts als het waait (op zee) naar 100% en als NL tussen 17.00 en 19.00 thuiskomt terug naar een laag pitje.
De meeste auto's hoeven maar tot 60km per dag bij te laden en staan 90% van de tijd stil op een parkeerplaats.
Joenie
0
Er is al onomstotelijk bewezen dat elektrisch rijden de toekomst heeft.. toch? niet dan? Waterstof lijkt mij ook een optie, maar er is geen partij die zegt: kom jongens! we gaan even om tafel zitten om te kijken wat het beste is voor iedereen!
rene l
0
quote:

Japio_ schreef op 8 juli 2020 12:28:


[...]

Slim laden, dus aankoppelen en het laadproces aanbodgestuurd laten verlopen. 's nachts als het waait (op zee) naar 100%...



Ja, dat is pas slim.
's Nachts komen dan juist de koperdieven langs die de kabels gaan jatten.
En dan heb je de volgende morgen nog een lege accu.
DeZwarteRidder
0
quote:

rene l schreef op 8 juli 2020 13:15:


[...]Ja, dat is pas slim.
's Nachts komen dan juist de koperdieven langs die de kabels gaan jatten.
En dan heb je de volgende morgen nog een lege accu.

Dit soort kabels zijn meestal van aluminium en worden dus niet gestolen.
23 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.