GENÈVE (AFN) - De wereldwijde vraag naar vliegreizen is in juni met 5 procent toegenomen op jaarbasis, na een herziene stijging met 4,7 procent in mei. Dat meldde luchtvaartassociatie IATA. Vliegtuigen wereldwijd zaten gemiddeld voor 84,4 procent vol. Volgens IATA betekende dat de hoogte bezettingsgraad voor de maand juni ooit.
Topman Alexandre de Juniac van IATA spreekt van een aanhoudende solide vraag naar vliegtickets, al was de juni-groei minder sterk in vergelijking met een jaar eerder. Hij noemt de aanhoudende handelsspanningen tussen China en de VS als één van de oorzaken van de groeivertraging. Daarnaast is er in veel regio's sprake van economisch onzekere tijden, wat de vraag naar tickets tempert.
Cijfers over de bezettingsgraad wijzen er volgens IATA op dat luchtvaartmaatschappijen er alles aan doen om zo effectief mogelijk te opereren.
De organisatie van Europese luchthavens, ACI Europe, laat weten dat haar leden in de Europese Unie juni 4,5 procent meer passagiers verwerkten dan een jaar eerder. Voor luchthavens buiten de EU was dat 5,3 procent. De vervoerde vracht nam bij luchthavens binnen de EU met 7,3 procent af, bij luchthavens buiten de EU was de daling met 6 procent iets minder sterk.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Fijn, blij zijn met enorme vervuiling door vliegtuigen die geen belasting over de kerosine betalen. groen denken? Laat me niet lachen...
Groen denken doet maar een klein deel van de bevolking en al helemaal van de wereldbevolking, maar gesteund door linkse media als Volkskrant en NRC (wat is dat blad links geworden) die een hoop lawaai maken, maar slechts door ca. 280.0000 mensen gelezen worden (vaak nog dezelfde) krijg je de indruk dat iedereen groen denkt. Niet dus. De NPO doet ook zijn best ons her op te voeden, maar dat werkt ook nog niet echt. Om echt groen te worden moet de mens een horizon van minimaal 100 tot 150 jaar nemen en niet 10, dat werkt nooit.....
Maar, dat vliegen gaat goed door !!
Bedoelen ze dat nu, met "duurzaam", zeker ;-)
groen denken is een lachertje zolang dit niet wereldwijd wordt aangepakt.
Tot die tijd is het weggegooid geld, maar dat willen de milieudrammers niet inzien.
De speldeknop op de wereldbol die Nederland inneent zal het wel even oplossen, belachelijk
Massa toerisme is met de huidige middelen van vervoeren de daarbij horende fossiele brandstof desastreus voor onze planeet.
Alleen al in juli werden er 6,5 miljoen vliegtuig bewegingen geregistreerd door Flightradar24.com, neem nu eens aan dat er gemiddeld 20.000 liter kerosine per vlucht wordt getankt, dan praat je over 130 miljard liter in één drukke maand en dat wordt steeds meer, de werkelijke hoeveelheid weet ik niet maar schat dat dit hoger is.
Een Airbus 380 tankt maximaal 333.000 liter, een Boeing Jumbojet max. 200 ton en de meeste intercontinentale vliegtuigen tussen de 110.000 en 140.000 liter.
Naar mijn mening is vliegen veel te goedkoop en zou minstens 3 x zo duur moeten zijn om het te makkelijk kiezen voor een vliegreis te beteugelen.
Natuurlijk heeft het gedrag van de mens niet te maken met het veranderende klimaat, nee nee.
Even wachten met dat duurder maken; ga binnenkort naar Brasil ;-)
Dat is natuurlijk flauwe rekenkul, dat kan je op vrijwel elk product los laten. Het aantal rijstkorrels per dag dat gegeten wordt in.... etc. Eet minder rijst of maak het duurder! Waarom zou je minder gaan vliegen, de waarheid is dat het grote vliegen nog niet eens goed begonnen is. Mobiliteit laat zich niet inperken en neemt alleen maar toe. Treinen zijn er nauwelijks, liggen op een vast spoor en gaan dus veelal de verkeerde kant op, zijn idioot duur en kunnen niet hard genoeg. Zelfs de Thalys naar Parijs zit in België achter de boemel naar Mechelen en in de VS hebben ze nog nooit van snelle treinen gehoord. Sweet dreams......
Amsterdam - Berlijn met de trein, 6 uur en 17 minuten...... minder dan 1 uur vliegen...waarom zou de vraag naar vliegreizen toch stijgen?
De voedingsbodem van groen denken is bij de meesten angst voor de dood.
Daarom vertaalt groen denken zich zo weinig in groen handelen: de dood is nog ver weg (hopen we), het leven moet genoten worden, dus vliegen, eten en drinken we maar raak.
Zodra de massa er achter komt, dat 'genieten' op andere terreinen dan materiële consumptie veel meer bevrediging (en rust) geeft, is het gedaan met de groei-economie.
En dat willen 'we' dus juist niet...
Je zou eigenlijk internationaal een accijns op kerosine moeten invoeren. Op dit moment heeft het vliegtuig een belastingvoordeel dat de auto of trein niet hebben en dat is vreemd. De negatieve externe effecten van het vliegen zijn op dit moment niet ingeprijsd maar worden wel op de samenleving afgewenteld.
Jank-producten ?
Huil-opwekkers : dat zijn uien ?
Daar ben ik het helemaal mee eens al die vliegtuigen warmen de lucht enorm op wat heel slecht is voor onze aardbol maar Jan met de pet moet het gelag betalen
Dat er nog steeds geen fatsoenlijk en betaalbaar (West)Europees spoorwegnet is, is typerend voor het falen van Brussel.
Samen met een goed busnet (in Nederland is Sternet echt geweldig) zou dat qua vervoer dé oplossing zijn.
De afgelopen decennia is daar echter de factor 'veiligheid' bij gekomen, die met vliegen makkelijker te handhaven is, dan met bus/trein.
Denkt men blijkbaar, want laten we eerlijk wezen: als terrorist heb je een makkie aan een treinkaping of het gelijktijdig laten ontploffen van 10 bussen met passagiers door heel Europa, vergeleken met het terroriseren van een vliegtuig...