Volume- en omzetgroei bij Refresco

Gepubliceerd op 10 augustus 2017 08:04 |

ROTTERDAM (AFN) - De Nederlandse sap- en frisdrankbottelaar Refresco heeft in het tweede kwartaal de volumes fors zien groeien, vooral dankzij overnames. De omzet nam daardoor ook toe, aldus cijfers van de onderneming achter onder meer Wicky-limonade.

Het volume klom met meer dan 20 procent tot iets meer dan 2 miljard liter in vergelijking met een jaar eerder. Op autonome basis steeg het volume met bijna 3 procent. Voor de middellange termijn rekent Refresco op een gemiddelde autonome volumegroei van maximaal 5 procent op basis van de huidige marktvooruitzichten.

De omzet ging naar 643 miljoen euro, van 559 miljoen euro een jaar geleden. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde licht naar 65 miljoen euro en ook de nettowinst liet een bescheiden daling zien, tot 27 miljoen euro.

Cott

In juli kondigde Refresco aan de bottelactiviteiten van zijn Amerikaanse branchegenoot Cott te kopen. Daarvoor legt Refresco circa 1,1 miljard euro op tafel. Door de deal wordt het bedrijf naar eigen zeggen marktleider in de VS en Europa. Refresco denkt dat de synergievoordelen door de overname op ongeveer 47 miljoen euro zullen uitkomen.

Topman Hans Roelofs stelde in een toelichting dat de resultaten in lijn liggen met de verwachtingen en zelfs iets beter zijn dan gedacht. De structurele ontwikkeling van Refresco is volgens hem prima. Roelofs gaf aan de komende tijd geen grote overnames te zullen doen, na de Cott-deal. Wel blijft het bedrijf kijken naar kleinere overnames.

Er zijn (nog) geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.