'JET profiteert van gedragsverandering consument'

Door AFN op 12 oktober 2020 14:02 | Views: 4.117

'JET profiteert van gedragsverandering consument'

AMSTERDAM (AFN) - Maaltijdbestelbedrijf Just Eat Takeaway (JET) blijft in het derde en vierde kwartaal qua klanten en bestellingen waarschijnlijk profiteren van de coronacrisis, ondanks minder strikte lockdowns. Er is bij consumenten sprake van een gedragsverandering die niet omkeert, voorspellen kenners van ING, vooruitlopend op het handelsbericht van de onderneming dat woensdag wordt gepresenteerd.

Het aantal orders zal volgens de raming van ING zo'n 41 procent stijgen in het derde kwartaal. Vooral in Canada pakt de groei waarschijnlijk sterk uit. In Nederland zou het om een plus van 40 procent gaan. Volgens de marktvorsers is er geen consensus voor de resultaten in de afgelopen periode.

JET maakte eerder bekend met de overname van Grubhub de Amerikaanse markt te betreden. De deal, die vorige week is geaccordeerd door de aandeelhouders van Just Eat Takeaway, wordt volledig in aandelen afgehandeld. Er is 7,3 miljard dollar mee gemoeid. De samensmelting met Grubhub vergt nog wel wat tijd. De overname kan waarschijnlijk in de eerste helft van volgend jaar worden afgerond.

Just Eat Takeaway heeft het eerste halfjaar van 2020 afgesloten met een groter verlies op een hogere omzet. De onderneming zag mede door de overnamehonger ook de kosten oplopen. JET sloot de meetperiode af met een omzet van 675 miljoen euro. Onder de streep resteerde een verlies van 59 miljoen euro, tegen een tekort van 33 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Aan de kostenkant was JET onder meer extra geld kwijt aan de uitrol van zijn bezorgdienst. Verder namen de kosten voor personeel toe.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

8 Posts
[verwijderd]
0
COVID-19 stocks als JET en PostNL mogen niet missen in je portefeuille. Outlook al verhoogd, in werkelijkheid gaan we voorbij de Outlook met de preventiemaatregelen.
[verwijderd]
1
JET maakt geen winst, al sinds de beursgang niet. De kasstroom is al die tijd negatief en daar zit geen verbetering in gezien het feit dat hun business nauwelijks schaalbaar is. Daarom betalen ze een overname ook met (overgewaardeerde) aandelen. Hun enige bestaansrecht is dat de aandeelhouders de waardering van het aandeel zo hoog zetten.
Als je structureel 10% rendementsverlies van JET per jaar acceptabel vindt, moet je dit aandeel absoluut kopen. Op de koers verdien je misschien nu, maar je belegd in een zeepbel.
Jopie1962
0
"Just Eat Takeaway heeft het eerste halfjaar van 2020 afgesloten met een groter verlies op een hogere omzet."

Wow, 2 x omhoog, het verlies omhoog én de omzet omhoog ... wat wil je nog méér?!!
FlashHenk
0
40% groei van orders in Nederland? Ik weet niet wat deze analisten gebruiken maar helemaal lekker gaat het niet.
FlashHenk
0
quote:

Blijf nadenken schreef op 12 oktober 2020 15:25:

JET maakt geen winst, al sinds de beursgang niet. De kasstroom is al die tijd negatief en daar zit geen verbetering in gezien het feit dat hun business nauwelijks schaalbaar is. Daarom betalen ze een overname ook met (overgewaardeerde) aandelen. Hun enige bestaansrecht is dat de aandeelhouders de waardering van het aandeel zo hoog zetten.
Als je structureel 10% rendementsverlies van JET per jaar acceptabel vindt, moet je dit aandeel absoluut kopen. Op de koers verdien je misschien nu, maar je belegd in een zeepbel.
Deze tak van sport is nu juist wel een schaalbare business.
[verwijderd]
0
quote:
Blijf nadenken schreef op 12 oktober 2020 15:25:

JET maakt geen winst, al sinds de beursgang niet. De kasstroom is al die tijd negatief en daar zit geen verbetering in gezien het feit dat hun business nauwelijks schaalbaar is. Daarom betalen ze een overname ook met (overgewaardeerde) aandelen. Hun enige bestaansrecht is dat de aandeelhouders de waardering van het aandeel zo hoog zetten.
Als je structureel 10% rendementsverlies van JET per jaar acceptabel vindt, moet je dit aandeel absoluut kopen. Op de koers verdien je misschien nu, maar je belegd in een zeepbel.

Deze tak van sport is nu juist wel een schaalbare business.

Wanneer gaan de operationele kosten dan dalen als het schaalbaar is? Ik zie dat die alleen maar evenredig met de omzet oplopen.
FlashHenk
0
quote:

Blijf nadenken schreef op 12 oktober 2020 15:42:

quote:
Blijf nadenken schreef op 12 oktober 2020 15:25:

JET maakt geen winst, al sinds de beursgang niet. De kasstroom is al die tijd negatief en daar zit geen verbetering in gezien het feit dat hun business nauwelijks schaalbaar is. Daarom betalen ze een overname ook met (overgewaardeerde) aandelen. Hun enige bestaansrecht is dat de aandeelhouders de waardering van het aandeel zo hoog zetten.
Als je structureel 10% rendementsverlies van JET per jaar acceptabel vindt, moet je dit aandeel absoluut kopen. Op de koers verdien je misschien nu, maar je belegd in een zeepbel.

Deze tak van sport is nu juist wel een schaalbare business.

Wanneer gaan de operationele kosten dan dalen als het schaalbaar is? Ik zie dat die alleen maar evenredig met de omzet oplopen.
Dat ligt in belangrijke mate aan de marketinginvesteringen die ze doen. Jitse blijft op het gas drukken omdat hij de grootste wil zijn in alle markten waar hij actief is. Dat kan alleen door zijn platform heel agressief te vermarkten. Zijn strategie is alle andere partijen uit de markt te drukken. Als je eenmaal de onbetwiste no.1 bent in een volwassen markt komen de winsten vanzelf binnen.
[verwijderd]
0
JET is alleen maar een folder voor lokale restaurents meer niet. Heel makkelijk om een concurerent product te creeëren. Voorkant - marge - achterkant.
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.