AMSTERDAM (ANP) - Snellaadbedrijf Fastned voelt zich in zijn groei geremd doordat veel Nederlanders met elektrische auto's de laatste tijd vanuit huis werken. Daardoor hoeven ze hun wagen relatief minder vaak op te laden. Toch zijn het nog steeds flinke groeipercentages, die de beursgenoteerde onderneming in een handelsbericht naar buiten heeft gebracht.
De opbrengsten gerelateerd aan het opladen van elektrische auto's stegen afgelopen kwartaal met 54 procent ten opzichte van een jaar eerder tot 1,6 miljoen euro. In totaal werd er 2,9 gigawattuur (GWh) aan duurzame elektriciteit afgenomen. Dat komt neer op een stijging van 50 procent. Fastned zag daarnaast zijn actieve klantenbestand met 53 procent oplopen tot 47.213 mensen.
Eerder dit jaar ging het even een stuk minder goed bij de snelladers van het bedrijf als gevolg van de corona-uitbraak. Topman Michiel Langezaal vindt dat er duidelijk herstel te zien is na het dieptepunt in maart. Hij ziet ook nog andere lichtpuntjes. "Wat niet tot uiting komt in onze cijfers is de kwantumsprong in onze onderliggende markt, waarbij in veel van onze markten de levering van volledig elektrische voertuigen verschoof van 1 tot 2 procent van de totale autoverkopen in 2019 naar een verkoop van 5 tot 10 procent in september van dit jaar."
Zodra mensen weer meer gaan rijden verwacht Fastned weer een versnelde omzetgroei. Daarom blijft het bedrijf de eigen capaciteit voorlopig uitbreiden door nieuwe en grotere stations te bouwen. Fastned werkt al langer aan een Europees netwerk van duizend snellaadstations. Tot nu toe heeft het bedrijf er 126 in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Fastned is een verliesgevend bedrijf.
Dit werd op 31 juni gemeld:
Fastned heeft in de eerste jaarhelft een omzet behaald van 2,7 miljoen euro, dat is 51 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Door de investeringen in nieuwe locaties kwam er wel een verlies van 5,6 miljoen euro uit de bus, een slechter resultaat dan de 5,4 miljoen verlies een jaar eerder
126 laadpalen en dan een notering aan de beurs, wat een bedrijf.
Minder rijden is inderdaad wel groen.
Stuk beter dan dat EV grootverbruik van ‘groene’ biomassa houtstook stroom..
Zijn veel betere kansen op de beurs dan dit aandeel.
Top bedrijf met enorme toekomst.
Ik heb 200 stukjes en ik kijk er voorlopig niet na. Zie het over een aantal jaren wel. Zou zo maar kunnen dat het een prima investering bleek te zijn.
Ik geloof wel dat elektrisch rijden de toekomst is. Als je ziet hoe die batterijen en modellen beter en goedkoper worden is dat een logisch gevolg. De vraag is echter in hoeverre fastned daarin geld kan verdienen met snelladers. Overal kan je laders plaatsen en dat gebeurt ook, de fabrikanten hebben zelfs de grootste netwerken (Tesla/Ionity) en een groot deel van de mensen kan 's nachts thuisladen of op straat. Met grotere batterijen heb je dan echt 2 a 3 keer jaar nog maar een snellader nodig als je bijvoorbeeld een keer naar Spanje rijdt..
ik zie niet hoe dit iets kan worden, fastned exploiteert kale terreinen, shell verdient meer aan de koffie, broodjes en fastfood formules dan aan de benzine, zodra elektrisch rijden echt loskomt vervangt shell een aantal pompen door de dan allernieuwste snelladers en zit fastned nog steeds met kale terreinen vol met dan achterhaalde snelladers. mooi voorbeeld van remmende voorsprong.
Fastned.
De IPO die terecht niemand wou, maar er kwam toch een notering.
Profiteren van de hype, gesubsidieerd door de belastingbetaler en de schuld altijd neerleggen bij wat anders dan slecht management.
Waardeloos, koop dan liever het zwaar overgewaardeerde Alfen, dan heb je in ieder geval kwaliteit maar wel heel erg duur.
Als veel van die thuiswerkers in de toekomst thuis blijven werken dan kun je er donder op zeggen dat na afloop van het leasecontract de Tesla op straat komt te staan.
Vorige week lachen met de koers, Fasted opent samen met Tesla in Duitsland bij Kreuz Hilden het grootste laadpark ooit, zowaar met ongeveer 8 laadpalen, best wel veel voor Duitse begrippen.
Dit gaat een doorslaand succes worden.
En als je eens verder kijkt, de Tesla's kunnen zich daar aan hun eigen palen direct opladen.
En voor Fastned, je moet een laadkaart van een paar Euro kopen bij de broodjeszaak die op het terrein zit.
Deze zaak sluit 's avonds om half 7 en in de weekenden hebben ze een zeer beperkte openingstijden.
Fantastische handel, ze zullen er grof geld gaan verdienen.
En daarnaast, snelladen pleegt een ware aanslag op de batterij, de levensduur loopt snel terug.
Let op het moment dat Fastned in gebreke blijft bij uitbetalen van de extreem hoge rente aan de obligatiehouders.
eur 6 omzet per laadstation per uur mensen. Twee klanten per 3 uur. Shell verdiet meer aan saucijzenbroodjes dan Fastned aan hun corebusiness. Een omzet van 1,6 miljoen in 3 maanden, en de marketcap stijgt in 1 dag met eur 12 miljoen......
Fastned is echt helemaal NIETS !
Als dat mannetje geen Lubbers heette had het nooit een notering gekregen.