HOORN (ANP) - Supermarktketen DEEN wordt overgenomen door branchegenoten Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt. Van de 80 DEEN-filialen komen er 39 in handen van AH, 22 in handen van Vomar en gaan er 19 naar Dekamarkt. Alle ongeveer 8800 supermarktmedewerkers behouden hun baan.
Wat de verkoop betekent voor de circa 1000 medewerkers van de twee distributiecentra en het hoofdkantoor van DEEN is nog onduidelijk. Wel is afgesproken dat er wordt gestreefd naar zo veel mogelijk baanbehoud.
DEEN zag in dat er de komende jaren fors geïnvesteerd moest worden om toekomstbestendig te worden. Daarvoor moeten bijvoorbeeld de logistiek en de onlinetak worden gemechaniseerd. De familie achter het bedrijf besloot daarop de winkelketen in de verkoop te zetten.
Geschiedenis
DEEN ontstond in 1933 in Hoorn als kruidenierswinkel en opende twintig jaar later een zelfbedieningswinkel, destijds een nieuw concept. Inmiddels is de derde generatie van de familie Deen actief in het bedrijf dat nog altijd met name actief is in Noord-Holland. Verder heeft de keten supermarkten in Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht. Behalve de fysieke filialen verkoopt DEEN ook online boodschappen en bloemen. De keten heeft een landelijk marktaandeel van ruim 2 procent en had in 2019 een jaaromzet van meer dan 800 miljoen euro.
Voor de inkoop van artikelen is DEEN aangesloten bij Superunie,net als Vomar en DekaMarkt. Bij de verkoop wordt gezorgd dat Albert Heijn geen inzage krijgt in de voorwaarden die Superunie hanteert. DEEN verwacht dat de overname in de tweede helft van dit jaar wordt goedgekeurd.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Mooi en slimme zet van AH
De consolidatie zet door! Of het goed is voor de consument is een tweede.
De grote merken die bij AH liggen, gaan straks zelf over tot directe verkoop. Ook AH zo als het nu is, zal niet blijven bestaan. Maar ze zijn wendbaar genoeg om in de voorhoede te blijven.
Door veelvraat AH zullen de producten van Deen zeker duurder worden en daar ben ik als consument niet blij mee.
En de grote winnaar is ...... LIDL
Wie het aan huis bezorgen goed geregeld heeft wordt de winnaar
Lidl de winnaar, die wordt hier toch niet genoemd? de tendens is toch meer weer bij de super kopen en niet beij de discounter, zie Aldi