'Eurostar heeft snel hulp nodig van Britse overheid'

Gepubliceerd op 17 januari 2021 18:13 | Reacties: 6 | Onderwerpen: Groot-Britannië 

LONDEN (ANP) - Eurostar, de exploitant van de hogesnelheidstrein tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland, dringt aan op een reddingsoperatie door de Britse overheid. Volgens zakenkrant Financial Times dreigt de onderneming om te vallen omdat er door de coronalockdowns bijna geen treinen meer kunnen rijden. Daardoor zou Eurostar in de loop van dit jaar zonder geld kunnen komen te zitten.

Aandeelhouders hebben al zo'n 200 miljoen euro in Eurostar gepompt om het bedrijf overeind te houden tijdens de crisis, maar de spoorvervoerder denkt meer geld nodig te hebben aangezien de situatie zeer ernstig is. "Zonder aanvullende financiering van de overheid is er een reëel risico voor het voortbestaan ​​van Eurostar", aldus het bedrijf dat erop wijst dat luchtvaartmaatschappijen en luchthavens ook extra steun krijgen.

Er gaan de laatste tijd nog maar enkele treinen per dag. Nieuwe reisbeperkingen maken het voor Eurostar nog lastiger. Vanaf maandag moeten alle passagiers bij aankomst in het Verenigd Koninkrijk een negatieve coronatestuitslag kunnen laten zien om het land in te mogen reizen. De test mag maximaal 72 uur voor vertrek zijn afgenomen.

De situatie is complex omdat de Britse staat geen eigenaar meer is van Eurostar. De Britten verkochten hun belang van 40 procent in 2015. De meeste aandelen zijn in handen van de Franse staat. Maar vanuit Frankrijk hoeft het bedrijf waarschijnlijk niet te rekenen op extra hulp. De Britse regering heeft aangegeven Eurostar niet vergeten te zijn. "We zullen nauw met hen blijven samenwerken om de veilige herstart en het herstel van internationale reizen te ondersteunen."

7 Posts
Chasse_Patate
1
Best wel apart dat de Franse overheid bereid is tientallen miljarden bij te leggen bij Air France - KLM. Die zitten nou niet echt in een sector met een grote bijdrage aan het klimaatakkoord van (notabene) Parijs.
En dat dan een firma met een veel milieuvriendelijker alternatief op een houtje moet bijten.
Rowi62
2
Of we accepteren extra doden of we gaan met zijn allen naar de kloten. Medici worden elke maand gewoon doorbetaald van onze ziektekosten premies dus die mogen niet kiezen.
ScarJo
0
Michael1970
1
quote:

Chasse_Patate schreef op 17 januari 2021 21:44:


Best wel apart dat de Franse overheid bereid is tientallen miljarden bij te leggen bij Air France - KLM. Die zitten nou niet echt in een sector met een grote bijdrage aan het klimaatakkoord van (notabene) Parijs.
En dat dan een firma met een veel milieuvriendelijker alternatief op een houtje moet bijten.

De Franse regering heeft alleen steun aan Air France gegeven, niet aan KLM
Dickb
0
Eurostar International Limited heeft zijn hoofdzetel in de UK.
Dus begrijp ik wel dat alhoewel de meerderheid door de Franse Spoorwegen SNCF wordt gehouden er geen steun komt van de Franse staat.
Mocht de hoofdzetel naar Frankrijk verplaatst worden ligt de situatie anders.
drooglegging
0
Ze moeten aankloppen bij de Europese Unie te Brussel, daar is de unie toch voor: elkaar helpen in wat mindere tijden.

Oh nee, dat kan helemaal niet natuurlijk! ze zijn uit de EU!
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.