AMSTERDAM (AFN) - TomTom is in het eerste kwartaal in de rode cijfers gedoken, terwijl de omzet nog steeds onder druk stond. Vooral de consument liet de Amsterdamse navigatiedienstverlener in de steek. De verkoop van navigatiekastjes voor in de auto ging opnieuw stevig omlaag.
TomTom zag de omzet met 2 procent dalen tot 213 miljoen euro. De verkoop aan consumenten zakte met een zesde tot 98 miljoen euro. De inkomsten uit de zakelijke markt groeiden niet sterk genoeg om dat te compenseren. Wel wordt daarop meer winst behaald. Ondanks de daling van de totale omzet, verbeterde de brutomarge van 57 naar 62 procent.
Onder de streep kwam TomTom evenwel 4,6 miljoen tekort, waar het een jaar eerder nog 4,8 miljoen winst maakte. Dat is mede te wijten aan de kosten die het bedrijf maakte voor de overname van Autonomos, een Duitse start-up op het gebied van zelfstandig rijden.
Navigatiekastje
Nu het navigatiekastje zijn langste tijd heeft gehad, moet TomTom zijn technologie op een andere manier op de markt brengen. Zo verdient het bedrijf geld aan onder meer de installatie van kaarten en navigatieprogramma's op de boordcomputers van auto's en diensten op het gebied van wagenparkbeheer.
Met sporthorloges en actiecamera's probeert TomTom ook voor de consument relevant te blijven. Wat die betrekkelijk nieuwe producten afgelopen kwartaal aan omzet hebben opgeleverd, werd niet bekendgemaakt.
Aan de vooruitzichten voor 2017 is volgens TomTom niets veranderd. Het bedrijf rekent nog altijd op een daling van de omzet naar een niveau tussen de 925 en 950 miljoen euro. Afgelopen jaar kwamen de totale opbrengsten nog uit op 987 miljoen euro. De zakelijke markt zal naar verwachting een groei van 10 procent laten zien.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Volgens verwachting dus, toch?
Consumer krijgt van de analisten een 0 waarde toegekend en dan komen ING en ABN op een koersdoel van 14 en 15.
Maar de assets alleen zijn al minimaal 4 mrd waard, dus bij verkoop deel TT of bod is inderdaad 15 wel het minimum. De binnengehaalde orders van de laatste jaren gaan de komende jaren naar de nettowinst.
Voorloper op HD maps, ROAD DNA en uiteraard zo gesloten als een oester. HG en consorten zullen alles eraan doen om alles geheim (zie recent Renault nieuws 3 jaar traffic/Alfa Stelvio en Opel binnen) te houden. WAAROM? Omdat het kan in Nederland. Ik zou zeggen koop er wat en lekker wegleggen en binnen nu en een paar jaar verdubbeling!
9% stijging van EBITDA door voornamelijk 38% stijging van Automotive omzet in Q1.
Automotive gaat knallen de komende jaren en wordt net als Telematics een cashcow. Laat je niet afleiden door Consumer.
Alles verkopen nu het nog kan, ze draaien verlies en gaan dus failliet, snellllllll
Ze raken de klokjes, cameraatjes en navigatiedoosjes aan de straatstenen niet kwijt!!!
Naar de 100 euro.... echter niet met Harry maar met ..... Samsung?
Laat je niet misleiden door consumer en het gepresenteerde verliesje.
Automotiv gaat inderdaad keihard groeien en men doet er schijnbaar alles aan om dit bij TT te verhullen!!
Waarom? Omdat ik verwacht dat er dit jaar nog een overnemende partij komt en TT voor rond de €20,00 van de beurs plukt!
Het lijkt erg op een gestuurd resultaat vanwege zeer arbitraire "Amortisation of technology & databases". Erg bijzonder, omdat dat nu net de waarde voor een overname bepaalt. Het is alsof je je huis afwaardeert van 150 naar 100, terwijl in de rest van de straat alles voor 200 of meer wordt verkocht.
Wie door het huidige gemanipuleerde cijfer weet heen te kijken en de toekomstige ontwikkelingen in de sector volgt weet dat er gouden tijden aan komen met sterk stijgende koersen. Vandaag een mooi instapmoment omdat de shortende bende mogelijk zoals afgesproken weer misbruik van de gemanipuleerde cijfers maakt en de stukken van de twijfelaars en stop-losses gaat oppikken.
Ik houd mijn stukken stevig vast, voor mij is TT een strong buy met eerste koersdoel van €15,00 voor de zomer.
Dalende omzet plus verliesmakend... rara waarom krijgt de RvB dan zoveel opties???