AMSTERDAM (AFN) - KLM en piloten van de luchtvaartmaatschappij stellen een bemiddelaar aan die een oplossing moet vinden voor hun cao-conflict. De bemiddelaar heeft tot 6 september om dit te voor elkaar te krijgen, maakt pilotenvakbond VNV bekend. Wie deze taak krijgt, zegt de bond niet.
De bond kondigde vrijdag nog aan actie te gaan voeren voor een betere cao. De piloten vinden dat KLM in haar laatste cao-bod te weinig tegemoetkomt aan hun eisen voor betere werk- en rusttijdenregelingen. Met het aanstellen van een bemiddelaar onderneemt de VNV naar eigen zeggen een ultieme poging om stakingen te voorkomen.
Volgens de VNV is op dit moment nog een ,,crisis- en herstel-cao'' van kracht waarmee KLM een aantal lastige jaren door is gekomen. Nu de luchtvaartmaatschappij er weer beter voor staat, vinden ze het tijd voor betere arbeidsvoorwaarden en minder werkdruk.
Ook bij het Franse deel van Air France-KLM dreigen weer stakingen, nu de luchtvaartcombinatie in Ben Smith een nieuwe topman heeft gevonden. Vakbond CGT noemde acties vorige week onvermijdelijk als de Canadees niet op looneisen van Air France-personeel ingaat.
De Franse vliegmaatschappij kampte het afgelopen voorjaar met een lange reeks stakingen, die het bedrijf honderden miljoenen kostten. Smiths voorganger Jean-Marc Janaillac trad in mei af wegens het cao-conflict. In de afwezigheid van een topbestuurder schortten de bonden hun acties op.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
blijft een hot issue...elke serieuze actie knaagt aan de winstuitkering die in verhouding hoog is in ruil voor salariseisen 2017.
de piloten hoor je dan ook niet over hun hoge uitkeringen en bonussen alleen over een hoge werkdruk die niets voorstelt t.o.v. vergelijkbare
concurrenten....triest.
Ik geloof dat het conflict iets meer inhoud dan dat.
Wie wil er nog aandelen in hebben, ik niet i.i.g. nog effe en het zit weer tegen en wordt er weer niet verdiend.
Voor Nederland heeft KLM de nieuwe man niet nodig. Dat kan Elbers zelf wel af. Maar deze impasse duurt nu al een paar jaar, dus zou het beter zijn voor KLM om wat aan die werkdruk te doen en een aantal extra piloten in dienst te nemen. Zeker om aan deze kant van AF-KLM wat rust in de tent te krijgen en vertrouwen te geven aan de aandeelhouders.
Wordt de werkdruk vertaald in het thuis niet aanwezig kunnen zijn, en hoe verhoud zich dan een rustdag in een vier of vijf sterren hotel voordat er over 48 uur terug gevlogen wordt. Hoe weeg je hier de werkdruk? Misschien tellen de hotel verblijven wel niet mee? Wie kan hier meer duidelijkheid over geven.