AMSTERDAM (AFN) - In Nederland is er een groeiend tekort aan laadpalen. Verder zijn veel publieke laadsystemen overbelast. Dat concludeert Enpuls, een onderdeel van netbeheerder Enexis dat zich specifiek bezighoudt met de energietransitie, na onderzoek.
Van de 13.208 buurten in Nederland zijn er volgens Enpuls bijna 5000 voorzien van publieke laadinfrastructuur. In die buurten woont ongeveer 70 procent van de Nederlandse bevolking. Het is volgens de onderzoekers de vraag of elektrische rijders daar terecht kunnen bij een openbare laadpaal. In ruim een derde van buurten grijpen automobilisten steeds vaker mis.
Volgens Enpuls is sprake van scheefgroei tussen het aantal verkochte elektrische voertuigen en het aantal geplaatste publieke laadpalen. De meeste gemeenten plaatsen pas nieuwe laadpalen als autobezitters daar om vragen. En dat doen ze lang niet allemaal, aldus de onderzoekers. Volgens Enpuls is de aanwezigheid van voldoende laadpunten voor particulieren een belangrijke voorwaarden om elektrisch te gaan rijden.
Enpuls verwacht dat in 2025 elke Nederlander elektrisch wil rijden en dat alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Volgens de onderzoekers moet het laadpaalnetwerk snel en slim worden uitgebreid. De regie daarvoor ligt bij gemeenten. Verder pleit Enpuls voor het opladen van auto's met duurzame stroom.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Publieke palen ?/
Pardon ?
Zit daar geen sexistisch dingetje achter ? ;-)
Zonder regie van bovenaf , wordt dat,imo 'n grote chaotische toestand in de woonwijken:)
Ik voel me al jaren publiek gepaald door Den Haag.
Het energieverlies van het elektriciteitsnet is ruim 60%. Tel daarbij de slijtage van batterijen en de afschrijvingswaarde van de auto op. Deze is veel hoger dan bij benzineauto's.
Voorlopig loont elektrisch rijden niet.
Electrische autos zijn veel duurder in aanschaf, onderhoud en vervanging vd onderdelen zijn soms tienvoudig. De waarde en afschrijving vd eletr.auto wordt voornamelijk bepaald door de technologische ontwikkeling vd toekomstige accus. Daarnaast is een electrische gemiddeld 50 procrent zwaarder dan benzineauto, dit gewicht zorgt voor hogere slijtage vd banden en remblokken..Daarnaast is het tanken en laden grote probleem bij electrische autos het duurt veel te lang en er is geen europese dekking van laadpalen
.Vertrouw de propaganda van nederland niet ze willen wegens co2 dat je de overstap maakt door een worteltje voor je neus te houden dat je toehapt op de eenmalige subsidietjes bij aanschaf.
De energielobby 'staat voor paal'. Het 'Icarussyndroom' viert er hoogtij.
Na de eerste steekpartij bij een laadpaal in een Vogelaarwijk, hebben '' Op1' en Jinek' weer voor 2 weken voorraad aan gasten. Dat is dan wel weer fijn voor 'de trouwe kijker'.
En de boer? Hij/Zij ploegt rustig voort.
Merkwaardig verhaal. In 2025 wil niet iedereen elektrisch rijden. De overgrote meerderheid van de vandaag verkochte auto's rijdt niet elektrisch. Die auto's rijden in 2025 en ver daarna allemaal nog rond. Het is moeilijk te overzien hoe groot het percentage elektrisch in 2025 zal zijn. Gelet op de te verwachten wijze van opwekking van elektriciteit in 2025 komt elektrisch rijden in feite neer op rijden op gas. Gas geleverd door met name Gazprom.
Mij valt verder op dat bij het berekenen van het aantal benodigde palen geen rekening wordt gehouden met de steeds hogere laadsnelheden. Als je dat wel doet kom je lager uit bij het aantal benodigde palen.
Vorige week de afweging gemaakt om fossiel of electrisch te gaan rijden voor een klein zakelijk wagenpark van 50 auto’s. Elektrisch is duurder per kilometer en vraagt daarnaast om een zeer forse investering (50k)op meerdere locatie om de auto’s te voorzien van stroom. Laden in openbaar is niet toereikend in aantal laadpalenen daarnaast is een kw openbaar kostbaar. Ik snap dat we graag over willen maar electrisch is nog te duur. Overigens, na veranderingen worden diensten of goederen per definitie niet goedkoper.
Bart...hoeveel duurder? Wat bedoel je met 50k is dat verechil tussen aanschaf benzine en electrische wagenpark?
Zomaar een bericht van de straat.
De Ookmeerweg te Amsterdam is een vrij lange weg, aan de ene kant voornamelijk weiland en groen, aan de andere kant woonblokken en appartementen.
Er staan 3 directe laadpunten aan de parallelweg zelf, 2 laadpalen in zijstraatjes, gewoon zichtbaar van de rijweg zelf, totaal 5x2= 10 stekkers.
Ik reed er vanochtend lang: alles leeg.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat er voorheen(pre corona) veel blauwe kentekenplaten stonden(taxis/personenvervoer), de taxi-markt is ingestort.
Ik geloof in elektrisch rijden in de toekomst, ik geloof niet in Tesla-rijders die voor de kosten van een Picanto zichzelf als milieu bewust bezig zijn voordoen.
Zonder overheids sponsoring reden er nu, vandaag de dag, 136 Teslas rond.
"Te veel geld voor te weinig auto"
Electrisch rijden schaalt niet, vanwege de laadpaal infrastructuur. Dat is al jaren bekend.
Tesla claimt dit op te lossen met hun solar roof en power wall, dat is vooral een oplossing die in de VS goed werkt (als 'ie werkt). De Nederlandse wijken lenen zich veel minder goed voor die specifieke oplossing, vanwege de grote hoeveelheid appartementen en de relatief beperkte hoeveelheid parkeerplaatsen in woonwijken.
De Fastned oplossing, een "elektrisch benzinestation", is momenteel beperkt vanwege de oplaadsnelheid. Helaas is dit ook een deeloplossing, en vereist deze deeloplossing nog steeds aansluiting op het derde probleem, het netwerk. Ook daar zal de capaciteit toe moeten nemen.
Fastned A4 de Brug, richting Amsterdam ook leeg, aan de overkant zit hetzelfde concept ook pal naast de Shell, ik moet het nog zien allemaal.
Er is geen marktwerking, er is doordrukking vanuit de overheid, en wij weten hier allemaal hoe dit normaal gesproken afloopt: commissie, onderzoek, parlementaire enquete ed.
Er is gewoon veel minder verkeer, geen files, minder verbruik, het voormalige volume zal voorlopig niet meer terugkomen, het milieu als winnaar.
Bij een laadpaal hoort ook een gratis parkeerplaats.
Elke electroautobezitter wil graag zoiets voor z'n deur,
en op de plekken waar hij naar toe rijdt. Dat zal dus 2x het aantal electroauto's zijn.
Voor een paskeerplek moet je al gauw €15.000,- aan grondkosten rekenen.
Dan moet er nog bestraat worden en stroom en paal opgericht worden.
@Bart72 zegt
Elektrisch is duurder per kilometer en vraagt daarnaast om een zeer forse investering (50k)op meerdere locatie om de auto’s te voorzien van stroom.
Voor de publieke voorzieningen moet je dan al gauw meer geld uittrekken dan de catalogusprijs van die electroauto.
Daarom moeten die subsidie zuigende electroauto's juist véél meer belasting gaan betalen dan benzine-auto's die geen gesubsidieerde stroomparkeerplek hebben.
Bij veel gelegenheden waar ik een parkeerplek zoek. Zijn er (alleen) nog oplaad parkeerplekken beschikbaar.
Vanaf 2025 wil men in Belgiê dat alle nieuwe personenbedrijfswagens elektrische voertuigen moeten worden. Meer dan 5.800.000 van die auto's reden er in 2020 van rond.