'KPN komt belofte internetsnelheid niet na'

Door AFN op 28 november 2017 15:16 | Views: 2.825

DEN HAAG (AFN) - KPN heeft zich volgens de Consumentenbond niet aan zijn belofte gehouden om tenminste 85 procent van de Nederlandse huishoudens eind 2016 van zeer snel internet te voorzien. De belangenorganisatie constateert op basis van een steekproef onder 250.000 huizen dat het telecombedrijf nu pas op zo'n 62 procent zit.

KPN herkent zich niet in het percentage dat de Consumentenbond noemt, maar erkent wel dat de eerder uitgesproken ambitie van 85 procent nog niet is gehaald. Dat komt omdat het bedrijf zijn doelstellingen inmiddels iets heeft bijgesteld. De laatste tijd is bijvoorbeeld ook veel geïnvesteerd in het wat sneller maken van het internet op plekken waar het internet nog erg traag was.

Zeer snel internet betekent in dit geval minimaal 100 megabit per seconde (Mbps). Volgens eigen cijfers van KPN zou inmiddels ongeveer drie kwart van de huishoudens in Nederland hier technisch toegang toe hebben. Echter niet iedereen maakt er gebruik van, bijvoorbeeld omdat mensen een goedkoper abonnement hebben.

Buiten bebouwde kom

Met name buiten de bebouwde kom is volgens de Consumentenbond sprake van langzamer internet. Probleem zou zijn dat er onvoldoende concurrentie is. ,,Als KPN in een gebied geen snel internet levert, kunnen consumenten vaak alleen voor snel internet van Ziggo via de kabel kiezen'', merkt de organisatie op.

De Consumentenbond pleit er daarom voor dat netwerken ook opgesteld worden voor andere providers, om toch voldoende concurrentie te creëren. Op het zogeheten DSL-netwerk van KPN kan bijvoorbeeld Tele2 nu ook al diensten aanbieden. Maar voor de kabelnetwerken is zo'n regeling er nog niet.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.