AMSTERDAM (AFN) - De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) wil een vergoeding van DeGiro voor klanten die onbewust risico hebben gelopen. Uit een rapport dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onlangs publiceerde, blijkt dat DeGiro beleggingstegoeden van zijn klanten riskeerde ten faveure van de eigen winst. De beleggersvereniging zegt tegen Het Financieele Dagblad (FD) snel over een vergoeding te willen gaan praten, want "elk risico heeft zijn prijs".
Prijsvechter DeGiro begon in 2012 met het aanbieden van beleggingsrekeningen aan particulieren en veroverde met lage prijzen en agressieve marketing al snel terrein op gevestigde concurrenten. Nu blijkt dat de eigenaren van het succesvolle beleggersplatform achter de schermen een ingewikkeld spel speelden. Daarbij liepen de particuliere klanten van DeGiro het gevaar op te draaien voor de risico's van een groot beleggingsfonds met gedeeltelijk dezelfde bestuurders én aandeelhouders als het handelsplatform: HiQ Invest.
Gedupeerde klanten van de online broker hebben risico gelopen zonder dat ze het wisten en zonder daar toestemming voor te hebben gegeven, zo haalt het FD adjunct-directeur Errol Keyner van de VEB aan. "Daar hebben de eigenaren van DeGiro blijkbaar profijt van gehad. Wij gaan ze vragen hoe ze het voordeel dat zij hebben gehad, denken te gaan delen met bij DeGiro aangesloten beleggers. Als ze slim zijn, dan gaan ze daar constructief mee om."
Hoe hoog de prijs voor het door DeGiro-klanten gelopen risico is, kan Keyner nog niet zeggen. DeGiro zegt geen reden te zien voor een claim, maar gaat graag in gesprek met de VEB, zegt een woordvoerder desgevraagd tegen de krant.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Illegale actie van Degiro, slecht voor hun reputatie. Snel alle klanten een tegemoetkoming betalen voor het vervelender gaat worden. En je excuses aanbieden!
Hm. Dit klinkt niet goed, ik zit bij degiro. Ik wil geen risico's lopen die ik niet zelf aan ga. Wat zijn goede alternatieven?
ook oud klanten lijkt mij gewoon uitbetalen aan iedereen die in die jaren een rekening hadden , ben daar weg gegaan omdat te vaak een order niet werdcuitgevoerd en ing haar tarieven verlaagde , .....
Tegenwoordig zijn de tarieven ook bij banken fors verlaagd.
Een order van € 10.000 is al voor rond 5 euro mogelijk, zonder dergelijke risico's te lopen.
Zelf heb ik al jaren lang een rekening bij Lynx. Deze organisatie heb ik niet alleen als zeer prettig ervaren, maar ook zeer betrouwbaar. Hun service is uitmuntend en hun kosten zijn gelijk of lager dan bij DEGIRO. Waar DEGIRO uitblinkt in de vele storingen op hun platform, is het platform bij Lynx altijd stabiel. Bovendien zijn ze wel altijd (gratis) bereikbaar, in tegenstelling tot DEGIRO die altijd telefonisch zeer slecht bereikbaar is. Ik heb zeer slechte ervaringen met DEGIRO opgedaan, dus de waarschuwing van de AFM heeft mij niet verbaasd.
Als je zelf niet weet hoeveel schade je hebt geleden weet je ook niet hoeveel je te vorderen hebt, toch? Ik denk dat die jongens van de Giro slimmeriken zijn.
Met de ervaring die ik, werkend bij potentiele provider van DeGiro heb, verbaast mij dit niets: Om hun bodemtarieven in stand te houden verlangen ze ook veel extra's van provider en alles mag niets tot zeer weinig kosten. Daar is op zich niets mis mee , maar je kunt ook overdrijven. En dat laatste is wat DeGiro doet, kennelijk ter meerdere eer en glorie van extra winst voor zichzelf en ten nadele van hun providers.
Sluit me graag aan bij een class action haha