SEATTLE (AFN/BLOOMBERG) - Webwinkelreus Amazon heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar zijn winst tegen de eigen verwachting in opgevoerd. Het techconcern wist naar eigen zeggen meer klanten dan ooit aan zich te binden met Amazon Prime, een abonnement dat leden allerlei kortingen en voordeeltjes biedt.
De operationele winst steeg in de laatste drie maanden van 2019 tot 3,9 miljard dollar, tegenover 3,8 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Amazon hield het afgelopen najaar nog rekening met een daling van dit resultaat in het vierde kwartaal. De nettowinst steeg zo'n 10 procent tot 3,3 miljard dollar.
Kenners hielden ook rekening met een lagere winst, doordat Amazon flink in de buidel moest tasten om Amazon Prime aantrekkelijk te houden. Zo introduceerde het bedrijf voor abonnees het voordeel van gratis verzending van veel producten binnen één dag, wat handenvol geld kostte.
Clouddiensten
Die inspanningen wierpen duidelijk hun vruchten af. Inmiddels hebben 150 miljoen mensen Amazon Prime, dat ook videostreamingdiensten levert. Dat waren in 2018 nog 100 miljoen klanten. Beter dan verwachte verkoopcijfers in het belangrijke feestdagenseizoen maakten de hogere kosten daarbij goed. De omzet steeg in het voorbije kwartaal met 21 procent tot 87,4 miljard dollar. De divisie voor clouddiensten, een belangrijke winstmotor, bracht ook meer geld in het laatje.
Beleggers waren duidelijk in hun nopjes met de kwartaalcijfers. In de zogeheten nabeurshandel schoot het aandeel Amazon ruim 12 procent omhoog. Voor het lopende kwartaal voorziet Amazon een daling van de winst, op een gestegen omzet.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Heeft zijn ex niet geweten anders wel gewacht met de verkoop van haar aandelen.
In de nabeurshandel steeg het aandeel Amazon met bijna 10%. Wat neerkomt op een K-W verhouding van 90.
Beleggers zijn volledig het contact met de realiteit verloren.
> een volwassen (megalomaan) bedrijf waardeer je niet op 90 keer de winst.
> Amazon koopt omzetgroei door de kosten sneller te laten stijgen dan de omzet
> de operationele cashflow wordt opgepompt door korte termijn verplichtingen op te laten lopen.
> Amazon wordt steeds kosten intensiever door gratis bezorging van boodschappen