AMSTERDAM (AFN) - IEX Group heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar een positief bedrijfsresultaat behaald. Volgens de beursgenoteerde aanbieder van beleggersinformatie was dit te danken aan een groei van het aantal zogeheten premium-abonnees, die betalen voor content, en een daling van de kosten. Ook is bekend geworden dat de onderneming op zoek moet naar een nieuwe topman.
Het bestuur van de onderneming spreekt aangaande het bedrijfsresultaat van een positieve ontwikkeling. Over heel vorig jaar was nog wel sprake van een operationeel verlies. De ebitda eindigde op 0,6 miljoen euro negatief en het verlies per aandeel bedroeg 0,31 euro.
IEX Group heeft in 2019 een omzet behaald van 3,9 miljoen euro. Dat komt neer op een daling ten opzichte van 2018. De omzet ging vooral omlaag door het wegvallen van de IEX Beleggersdag, die in juni 2018 voor het laatst werd georganiseerd. Gecorrigeerd voor dat effect kwam de omzet ongeveer gelijk uit.
Aandeelhoudersvergadering
De effecten van de coronacrisis zijn nu nog niet goed in te schatten, meldt de onderneming. Enerzijds is het bezoek aan de websites door de hectische koersbewegingen duidelijk toegenomen, anderzijds wordt ingeschat dat de reclamebudgetten van adverteerders teruggebracht zullen worden. Verder denkt IEX Group dat de behoefte aan kwalitatief hoge content en professioneel beleggingsadvies zal toenemen als de markten volatiel blijven.
IEX Group wil zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering dit jaar in juli houden. Dan staat er onder meer een wijziging van de bestuursstructuur op de agenda. Sinds de beursgang in 2015 heeft de vennootschap een zogeheten 1-tier board. Dat betekent dat uitvoerend en niet-uitvoerend bestuurders samen in één raad zitten. Na een grondige evaluatie is het bedrijf tot de conclusie gekomen dat die afwijkende structuur onvoldoende meerwaarde biedt. Om die reden wordt overwogen om de structuur te wijzigen naar die van een directie en een raad van commissarissen. In de aanloop naar deze wijzigingen, heeft Peter van Sommeren besloten om per 1 juli zijn functie als topman van het bedrijf neer te leggen. IEX verwacht op korte termijn een opvolger te kunnen presenteren.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Kan IEX beleggersbelangen en haar abonnees niet overnemen. Zou mooie synergie opleveren en een zeer interessante uitbreiding zijn voor de abonnees.
IEX op de AMS? (bron: 'Rabo TraderMonitor') ok, heel erg flauw, sorry ;-)
Maar ik moet eerlijk zeggen dat dit mijn kijk op jullie dienstverlening toch wat veranderd. Ik vind het ronduit zijn charme hebben dat een organisatie die zich probeert in te zetten voor de beleggers zelf ook op de beurs actief is (sort off... weinig beweging te zien aldus Rabo, Microsoft & Google). Naja, in ieder geval aanwezig is om het zo maar te stellen.
Ik overweeg momenteel heel serieus om ook abonnee te worden en heel misschien dat ik ook een klein belang ("micro belang?" :))) in aandelen neem (indien mogelijk, volgens de Rabo kan ik een kooporder invoeren. Ziet er qua stats niet lucratief uit maar.... we'll see).
Maar ik vond dit wel strak om te lezen.. jullie zijn duidelijk geen bedrijfje of organisatie wat "even leuk beleggertje gaat spelen", er is immers ook een eigen belang.
Van harte gefeliciteerd met jullie groeiende ledenaantal voornamelijk gerealiseerd door die misleidende en opruiende Rabo certificaten actie..
Persoonlijk zouden jullie bij de redactie je allemaal kapot moeten schamen hiervoor. Rabo wordt mogelijk nog genationaliseerd dit jaar en jullie hebben nog met wat oneerlijke stemmingmakerij de woede van de ACHTERGESTELDE certificaathouder gevoed.
Ik kan het begrijpen dat IEX meer premium abonnees krijgt , vooral door de onlangs Crash van de Beurs dan is achtergrond informatie wel zeer belangrijk .
En alleen varen op Nico Bakker of Royce respect hoor voor hun kundes maar soms is een ander geluid zekers belangrijk .
Ik heb na een jaar Premium lid te zijn geweest, weer opgezegd. Analyses waren wel aardig, maar de echte tips niet goed genoeg voor dat geld.
Ik ben inhoudelijk gecharmeerd van IEX. De artikelen zijn op een prettige manier geschreven. Ik was lid, maar ben dat toch niet meer. Ik vind IEX namelijk te agressief doorschiet in haar 'betaalmuur' doel. De eindeloze hoeveelheid zelfpromotie en reclame banners irriteert mij. Ik ben graag bereid te betalen voor goede content en goede adviezen, maar op een klantvriendelijk(er) manier wat mij betreft.
Neem bijvoorbeeld de Tostrams artikelen. Dat is de laatste tijd niet meer dan een reclame om lid te worden van Tostrams.nl. Ik vind dat jammer. Schrijf niets, of iets waar de lezer wat aan heeft. Onduidelijk is mij of ik of achter de betaalmuur dezelfde nutteloze content staat, of dat je daar wel een volledige analyse te lezen krijgt (zonder talloze aanmaningen om vooral lid te worden van Tostrams.nl). Premium content is ok, maar 'premium reclame' is niet ok.
Neemt niet weg dat ik blij ben met een partij die dicht op het nieuws zit en regelmatig heel leeswaardige artikelen produceert. Tenslotte een overweging die bij mij meewoog is dat ik eerder armer dan rijker ben geworden van de adviezen. De combinatie van beide factoren maakt mij terughoudend om nog langer een betaald lidmaatschap aan te gaan. Ik zou willen zeggen 'helaas' want ik ben zeker geïnteresseerd me aan te sluiten bij een partij die goede content biedt (maar alleen goede content is niet genoeg, het moet zich ook terugverdienen).
Ik ben ook lange tijd lid geweest van Beursgenoten. Ik overweeg me toch weer bij deze club aan te sluiten, want ze hebben goede voorbeeld portefeuilles en zeer regelmatig interessante artikelen. BeleggersBelangen is (los van de portefeuilles) wat mij betreft iets te veel een 'samenraapsel' in schrijfstijl en -adviezen. Maar per saldo (wat mij betreft) een stevige concurrent voor IEX.
De combinatie het beste van beide combineert zou ideaal zijn, maar ik zie dat voorlopig niet gebeuren...
Tenslotte.. wat. betreft IEX: complimenten voor de prettige schrijstijl. Ga vooral zo door, maarricht je vooral op goede content en matig de marketing s.v.p. Goede content verkoopt zichzelf wel.