AMSTERDAM (AFN) - KLM is er niet in geslaagd om zaterdag voor het middaguur van alle vakbonden toezeggingen te krijgen dat ze akkoord gaan met langere periodes van loonmatigingen. Pilotenbond VNV beloofde zijn verantwoordelijkheid te zullen nemen, maar zette niet zijn handtekening onder de clausule die was opgesteld.
KLM verzocht de bonden vrijdag akkoord te gaan met een aanvullende clausule om zich daarmee te verzekeren van de 3,4 miljard euro aan overheidssteun. Volgens de VNV zijn de specifieke aanpassing van het eerder gesloten akkoord begin oktober op deze termijn niet realiseerbaar. Volgens de bond hebben de piloten altijd dat gedaan wat past bij de staat van het bedrijf en tijdens de coronacrisis is dat niet anders.
KLM wil echter dat vakbonden de clausule ondertekenen waarin ze beloven zich aan de versobering van de arbeidsvoorwaarden te houden voor de volle periode van staatssteun. Dit is een harde eis van minister van Financiën Wopke Hoekstra. Naar verwachting loopt het steunpakket tot 2025, terwijl eerdere afspraken over loonoffers slechts tot medio of eind 2022 liepen.
Staatssteun
Als overeenstemming uitblijft dreigt de luchtvaartmaatschappij een groot deel van de staatssteun van 3,4 miljard euro mis te lopen. Verschillende andere bonden schaarden zich wel achter de clausule. Het gaat om voorlopige afspraken; vakbondsleden kunnen hun bestuurders nog terugfluiten.
Vertegenwoordigers van FNV overlegden op het laatste moment nog met diverse ministers over de ontstane situatie bij de maatschappij. Het is niet bekend of FNV de clausule al heeft ondertekend. De bond zei wel de toekomst van KLM nooit op het spel te zetten.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Mooi failliet laten gaan en doorstart
Failliet laten gaan en dan mogen de piloten bij de prijsvechters solliciteren! Enorm arrogant en verwend volk! Realiteitszin volledig kwijt bij deze mensen.
Aparte stellingname. Zij zijn namelijk de enige(inc hogere management) binnen het bedrijf die 20% inleveren. Er lag al een maand een voorstel trouwens. Twee jaar lang stond daarin. Om daarna weer te kijken hoe de vlag erbij hangt. Iedereen tot 1.5 modaal(niet echt min jeugd loon) krijgt nog gewoon loonsverhoging en uitkering bonus 2019. Dus niet iedereen wil zijn schouders er onder zetten lijkt mij. Heel die bepalingen vd overheid rammelen aan alle kanten, maar de piloten hebben het gedaan.
Bijna alle piloten de laatste jaren aangenomen komen daar vandaan. Maar opeens zijn het allemaal graaiers geworden. Ze krijgen bij KLM zeker een speciale cursus.
Ach,het poldermodel, Hoekstra gaat gewoon op z,n" knietjes".
In die zin is het meer even kijken of Wopke doorbijt of niet.
Een faillissement kan natuurlijk ook. Niemand kan nu zeggen hoe het met de luchtvaart afloopt en dan niet de vakantievluchten maar vooral business.
KLM failliet betekent:
700 mil kwijt aan aandelen
350 mil per jaar kwijt aan WW
500 mil per missen aan inkomsten belasting.
Lening geven van 1 miljard betekent:
1 miljard ophalen op de geldmarkt tegen -0,5% rente, levert 50 mil op.
Uitlenen aan KLM wat in 5 jaar 300 mil aan rente oplevert.
Mmmmmm moeilijke keuze voor Wobke......
Kun je mss even een lijstje van 20 airlines maken en daarin aangeven wat een FO en Captain verdienen en dan graag opsplitsen in narrow en widebody en ervaring....
Dank
Met -80% omzet is het probleem uiteraard veel groter dan 20% inleveren. Maar dat zou een start zijn en verlaging van salarissen piloten/management helpt uiteraard wel iets, financieel en ook voor de perceptie om verdere steun en stappen te realiseren.
Dat de bonden vnv/fnv nu het boeman aanpakken is opmerkelijk.
Voor mij zou het management voorop moeten staan in veel harder ingrijpen, zie ook andere airlines.
Ik denk dat Elbers nu eer aan zichzelf houdt.