Leefloon schreef op 9 februari 2019 19:17:
[...]
Dan weten we dat.
Da's veel te simpel. Het genoemde VendexKBB is met vlaggenschip V&D nou juist een voorbeeld van weer een nieuw logo, meerdere nieuwe en dure ombouwoperaties, en meerdere nieuwe managers. Soms al na een paar maanden. Typerend voor de laatste fases van door derden gefinancierde retailers.
Die van Beter Bed lijkt mij een hopeloze doorsnee C-acteur. Wat meer zegt over een gemiddelde dan dat iemand nog daaronder zou vallen. Een gekochte cursus in Breukelen, een aanhoudende koersval, gespecialiseerd in FMCG en food, en het produceren van aangeleerde Engelse kreten. Cool, maar misschien had Beter Bed nu meer gehad aan een gespecialiseerde Duitse manager i.p.v. een Engelstalige grijze muis die een beetje doet alsof 'ie een alleskunner is.
Men mag van mij best doen alsof deze doorsnee manager Duitse klanten terug richting de winkels krijgt, maar de beste man heeft daarvoor geen enkele bewezen kwaliteit of resultaat, en lijkt voor veel geld vooral de verwachte toneelrol te spelen, inclusief het lastigvallen van een journalist met aangeleerd Engels jargon. Geen wandelend rampenplan, het kan echt erger, maar wel een bewezen signaal voor aandeelhouders om op te passen. Een 'red flag', om mee te gaan met het vakjargon.
Het schijnbaar als tegenargument opgevoerde VendexKBB, wat minder met deze grijze muis te maken heeft dan de Macintosh Retail Group (o.a. zijn Halfords), is helaas precies een voorbeeld van klassieke laatste stuiptrekkingen van door derden gefinancierde retail. Had desnoods een Duitser aangesteld, die net zoals deze grijs muis dan niet eens ervaring met bedden en matrassen had hoeven hebben.
Door de aanhoudende koersval op langere termijn zou ik de grijze muis bijna tot de prutsers willen rekenen (dat zijn ongeveer 2 op de 7 managers), maar omdat de middelmatigheid ervan afspat en hij nog niet veel geld over de balk heeft gesmeten, ben ik bereid om dat naar het gemiddelde te upgraden. Dat zijn ongeveer 3 op de 7 managers.
Het vakjargon van een nieuwe managers krijgt klanten niet zomaar in de winkel, net zoals je voor een fris logo, snelle naam of nieuwe winkelinrichting niet snel bij een winkel afreist. De manager moet goed op de winkel passen, dat is zo, maar de fantasieloze maatregelen zijn eveneens een waarschuwingssignaal. Dat is relevant voor een beursforum. Daarmee is de man niet bij voorbaat afgeschreven, maar ik zaag hem dan ook niet bij voorbaat bij de knieën af. De middelmatigheid spat wel van de gespeelde toneelrol af, en er zijn verduft weinig raakvlakken met Duitse non-food retail. Een middelmatige Duitse manager met Duitse retailervaring, die ook weleens van bed wisselt en dat aantal bedden ook laat tellen door het personeel om zo ervaring met bedden te suggereren, is niet minder gekwalificeerd.
De interviewer is het eveneens niet gelukt om antwoord te krijgen op een vraag 'hoe', en V&D is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van het risico van het vestigen op hoop op middelmatig of slecht management. Met een nieuw logo, nieuwe naam, nieuwe winkelinrichting, nieuwe eigenaar en/of nieuwe CEO krijg je geen massa's verdwenen klanten naar je winkels. De man heeft net zoveel ervaring met de meubelverkoop van de Macintosh Retail Group als Mona Keizer heeft met economie. Hij heeft persoonlijk in vele bedden geslapen, en Staatssecretaris Keizer is bij uitstek geschikt omdat zij een paar Volendamse ondernemers kent. Zeer bijzondere kwalificaties.
Kortom: een gratis signaal van een risico. Zonder garantie dat de doorsnee manager miljoenen over de balk gaat smijten in misschien niet meer te redden winkels. Een indicator van een grote kans op omvallende retail, door te doen alsof een nieuwe CEO wonderen verricht. Het is eerder hopen dat er geen duur prutswerk wordt verricht, zodat ook de laatste restwaarde zou verdampen.
Van mij mag de man het redden. En Beter Bed ook. Ondanks dat er geen aansluiting is met Beter Bed, en ondanks dat een omkeerpunt nog bereikt zou moeten worden. Een Steve Jobs is het niet, en uit niets blijkt ervaring met Duits, Duitsland, Duitse klanten en een Duitse retailcultuur. De Macintosh Retail Group is in het artikel ook al een opwaarts cv-achtig leugentje, want het failliete Halfords (onderdeel van de MRG) wordt op de website van Beter Bed zelf wel correct vermeld.