Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.747 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 ... 384 385 386 387 388 » | Laatste
voda
0
Weer twee gevallen van slapende bestuurders in Tesla gefilmd

Opnieuw zijn eigenaren van een Tesla gefilmd terwijl ze slapend over de snelweg reden. De eigenaar van een Model 3 reed 50 kilometer lang met zijn ogen dicht over een snelweg in Zuid-Californië.

Erik Kouwenhoven 21-06-19, 05:00 Laatste update: 10:33

Volgens NBC Los Angeles zag automobilist Shawn Miladinovich eerder deze week een witte Tesla Model 3 naast hem rijden. Toen hij beter keek, realiseerde hij zich dat de chauffeur in slaap was gevallen. Miladinovich constateerde dat de man iets om het stuur had gebonden om de Tesla te laten denken dat hij zijn handen aan het stuur had.
Miladinovich zag de slaapchauffeur voor het eerst in de buurt van het stadje Westminster en nam contact op met California Highway Patrol. ,,Als dat ding van zijn stuur was gevallen, had hij met 100 km/u op een andere auto kunnen klappen", aldus de filmende automobilist.

Lees ook
Elon Musk reageert op waanzinnig populair pornofilmpje in zelfrijdende Tesla
Lees meer
Opnieuw gefilmd: slapend achter het stuur met Tesla's Autopilot
Lees meer

Ook in de Bay Area bij San Francisco werd een bestuurder van een Tesla gefilmd die lag te slapen achter het stuur tijdens de drukke vrijdagmiddag-spits. ,,Ik kon het niet geloven", zei Milowee, degene die de video postte. ,,Andere bestuurders probeerden hem wakker te maken door te toeteren. Dat lukte maar even, daarna viel hij weer in slaap.”

Nederland
Het is niet de eerste keer dat Tesla-bestuurders worden betrapt op slapen achter het stuur. Ook in Nederland is al een Tesla-bestuurder betrapt terwijl hij lag te slapen achter het stuur.

Op zijn website zegt Tesla dat het geavanceerde Autopilot-systeem is ontworpen om de bestuurder te helpen bij de ‘meest belastende’ taken van het rijden, zoals automatisch sturen, accelereren en remmen binnen een bepaalde rijstrook. Het bedrijf maakt echter duidelijk dat ‘de huidige Autopilot-functies actieve bestuurdersbegeleiding vereisen en de Tesla's dus niet tot autonome voertuigen maken'.

Video:

youtu.be/4aen-9K7Z1Y

www.ad.nl/auto/weer-twee-gevallen-van...
löngterm
0
quote:

voda schreef op 21 juni 2019 16:33:

Weer twee gevallen van slapende bestuurders in Tesla gefilmd

Opnieuw zijn eigenaren van een Tesla gefilmd terwijl ze slapend over de snelweg reden. De eigenaar van een Model 3 reed 50 kilometer lang met zijn ogen dicht over een snelweg in Zuid-Californië.

Erik Kouwenhoven 21-06-19, 05:00 Laatste update: 10:33

Volgens NBC Los Angeles zag automobilist Shawn Miladinovich eerder deze week een witte Tesla Model 3 naast hem rijden. Toen hij beter keek, realiseerde hij zich dat de chauffeur in slaap was gevallen. Miladinovich constateerde dat de man iets om het stuur had gebonden om de Tesla te laten denken dat hij zijn handen aan het stuur had.
Miladinovich zag de slaapchauffeur voor het eerst in de buurt van het stadje Westminster en nam contact op met California Highway Patrol. ,,Als dat ding van zijn stuur was gevallen, had hij met 100 km/u op een andere auto kunnen klappen", aldus de filmende automobilist.

Lees ook
Elon Musk reageert op waanzinnig populair pornofilmpje in zelfrijdende Tesla
Lees meer
Opnieuw gefilmd: slapend achter het stuur met Tesla's Autopilot
Lees meer

Ook in de Bay Area bij San Francisco werd een bestuurder van een Tesla gefilmd die lag te slapen achter het stuur tijdens de drukke vrijdagmiddag-spits. ,,Ik kon het niet geloven", zei Milowee, degene die de video postte. ,,Andere bestuurders probeerden hem wakker te maken door te toeteren. Dat lukte maar even, daarna viel hij weer in slaap.”

Nederland
Het is niet de eerste keer dat Tesla-bestuurders worden betrapt op slapen achter het stuur. Ook in Nederland is al een Tesla-bestuurder betrapt terwijl hij lag te slapen achter het stuur.

Op zijn website zegt Tesla dat het geavanceerde Autopilot-systeem is ontworpen om de bestuurder te helpen bij de ‘meest belastende’ taken van het rijden, zoals automatisch sturen, accelereren en remmen binnen een bepaalde rijstrook. Het bedrijf maakt echter duidelijk dat ‘de huidige Autopilot-functies actieve bestuurdersbegeleiding vereisen en de Tesla's dus niet tot autonome voertuigen maken'.

Video:

youtu.be/4aen-9K7Z1Y

www.ad.nl/auto/weer-twee-gevallen-van...
Ten eerste ongelooflijk dom dat mensen op deze manier misbruik maken van techniek die hier nog niet klaar voor is. Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat je daadwerkelijk kan slapen achter het stuur wanneer je weet dat dit tot een ongeluk kan leiden...

Toch blijft het me verbazen dat voor zover ik weet er nog nooit ongelukken zijn gebeurd onder deze omstandigheden. Hoe erg ik er ook op tegen ben dat mensen misbruik maken van deze techniek in Tesla's vind ik het toch enorm facinerend dat deze voertuigen dus volledig instaat zijn voor 50 kilimoter te rijden zonder enige interventie.

Hopelijk kan Elon zich voor deze keer aan zijn belofte houden en zullen we eind volgend jaar geen nieuwsberichten meer zien over mensen die slapen in een Tesla. Niet omdat het niet meer gebeurd maar omdat het de normaalste zaak van de wereld zal zijn.
löngterm
0
quote:

Topperke schreef op 22 juni 2019 07:20:

www.youtube.com/watch?v=1fdXynwRpsI

Een must watch, zeker vanaf 12:30!
Zeker interessant maar heb zo mijn twijfels bij de "big oil" theory.
Hoewel het duidelijk is dat ze tegen Tesla zijn betwijfel ik of ze daadwerkelijk achter de short-positie zitten.
boem!
0
Ook niet indien je weet dat 70% van de oil-consumption in de US is gerelateerd aan wegtransport.

De OEM's hebben te maken met het gevaar van disruptie van hun ICE-car maar haken nu aan op de EV en hoewel het slagveld groot zal zijn zullen een aantal legacy OEM's sterker uit de strijd te voorschijn komen simpelweg door het wegvallen van de te late adaptors van deze verschuiving.

Anders ligt dit mi voor Big-Oil 70% ligt al onder druk door zuiniger ICE motoren, dit effect wordt nu nog mondjesmaat versterkt door transitie naar EV echter indien de EV een volwaardig alternatief wordt voor mobiliteit kan de consumptie snel dalen.

Dat we veel gekleurd nieuws voorgeschoteld krijgen door belangenvertegenwoordigers is algemeen bekend mag ik aannemen.
De berichten over de efficiency en vervuiling door accu's vanuit Big-Oil tonen aan,dat zij de mogelijke transitie van ICE naar EV serieus nemen.

Er is Big_oil veel aan gelegen om deze ontwikkeling te stoppen of op zijn minst te vertragen.
Het zou voor Big_oil een zegen zijn indien Tesla niet meer actief is en Tesla heeft een grote schuldenlast.
Op basis van deze gegevens schat ik in dat de eigen belangen van Big_Oil groter zijn dan een schoner milieu en indien daarvoor Tesla de nek moet worden omgedraaid zal men bij Big-Oil, Big-Car en de bij deze bedrijven actieve banken daar niet voor terugdeinzen waardoor een actieve rol van Big-Oil in de short positie zeker niet uitgesloten moet worden geacht.
löngterm
0
quote:

boem! schreef op 22 juni 2019 16:53:

Ook niet indien je weet dat 70% van de oil-consumption in de US is gerelateerd aan wegtransport.

De OEM's hebben te maken met het gevaar van disruptie van hun ICE-car maar haken nu aan op de EV en hoewel het slagveld groot zal zijn zullen een aantal legacy OEM's sterker uit de strijd te voorschijn komen simpelweg door het wegvallen van de te late adaptors van deze verschuiving.

Anders ligt dit mi voor Big-Oil 70% ligt al onder druk door zuiniger ICE motoren, dit effect wordt nu nog mondjesmaat versterkt door transitie naar EV echter indien de EV een volwaardig alternatief wordt voor mobiliteit kan de consumptie snel dalen.

Dat we veel gekleurd nieuws voorgeschoteld krijgen door belangenvertegenwoordigers is algemeen bekend mag ik aannemen.
De berichten over de efficiency en vervuiling door accu's vanuit Big-Oil tonen aan,dat zij de mogelijke transitie van ICE naar EV serieus nemen.

Er is Big_oil veel aan gelegen om deze ontwikkeling te stoppen of op zijn minst te vertragen.
Het zou voor Big_oil een zegen zijn indien Tesla niet meer actief is en Tesla heeft een grote schuldenlast.
Op basis van deze gegevens schat ik in dat de eigen belangen van Big_Oil groter zijn dan een schoner milieu en indien daarvoor Tesla de nek moet worden omgedraaid zal men bij Big-Oil, Big-Car en de bij deze bedrijven actieve banken daar niet voor terugdeinzen waardoor een actieve rol van Big-Oil in de short positie zeker niet uitgesloten moet worden geacht.
Ik sluit het zeker niet uit maar ben gewoon critisch of misschien wel cynisch tegenover dit soort conspiracy theories enzo. Begrijp me niet verkeerd ik sta er volledig achter dat het nieuws met allerlij belangen rekening houdt en weet waar het geld vandaan komt. Maar voordat ik geloof dat big oil achter de short posities zelf zit wil ik hard bewijs hebben.
boem!
0
Ook ik ben niet van de conspiracy theorieen maar ik laat die mogelijkheid nu volledig open vanwege de bijzondere successen die Tesla heeft weten te boeken met demand, productie, deliveries en operating profit met cash-flow en toch gaat de short positie naar nog nooit vertoonde hoogten.

[verwijderd]
0
Vind vooral het spotten met de bears die zeggen dat er geen demand meer is, leuk.
Al de grafiekjes die het aantonen en dan nog eens de Model Y die op een markt komt die 2,5x groter is dan die van de model 3...
Maar ja de model Y zou dan natuurlijk alle omzet van model 3 gewoon wegpakken volgens de bears.
Vreemd, want zowel de VW Polo als de Golf verkopen goed. Die kanibaliseren elkaar ook niet.
Het competitie-argument wordt ook telkens de mond gesnoerd met harde data welke aantonen dat Tesla zelfs marktaandeel winst de laatste kwartalen.
Wat je dan nog hoort is dat er een grote stijging in inventories is, wat aantoont dat auto's niet verkocht geraken.
Nog een zwakkere opmerking. Natuurlijk stijgt de voorraad als de omzet stijgt. Als je dat niet snapt ken je er ook niet veel van. In % van de omzet blijft de voorraad ongeveer constant.
Daarbij heb je door internationale shipments volatiliteit in de voorraad die niets te maken heeft met auto's die niet kunnen worden verkocht. Het 1ste kwartaal was daar een goed voorbeeld van.

M.a.w. een vraagprobleem is er helemaal niet en zal er ook niet komen de komende jaren.
Een winst-probleem is er niet omdat het nu eenmaal geen probleem is op korte termijn.
Daar valt niet echt over te klagen. Binnen enkele jaren mag je dat beginnen doen, wanneer de productie van EVs gelijke kosten zouden moeten hebben als ICE cars en wanneer de schaalvoordelen nog sterker zichtbaar moeten zijn.
De feiten tonen nu aan dat winstgevendheid binnen de EVs niet mogelijk is bij alle autobedrijven, waarom zou Tesla daar een uitzondering op moeten zijn?
Zij kunnen ook niet toveren, hoor ;)
löngterm
0
www.teslarati.com/tesla-community-vol...

Het merk van Tesla blijft ongelooflijk sterk en dit toont voor mij aan dat wanneer er meer Tesla's op de weg komen er meer mensen met het product in aanraking komen. Dit zal er voor zorgen dat de reikwijdte van het merk exponentieel toe zal blijven nemen en het zelfde verhaal zal gelden voor de vraag. Hierdoor zal ook misinformatie steeds moeilijker worden omdat mensen een first-hand experience verkiezen boven wat er in de media verteld wordt.

Tesla is en blijft een uniek verhaal het dit verhaal zal het wereldwijd een enorm voordeel blijven geven. Tesla is het bedrijf dat de hele electrificatie in gang heeft gezet en met de focus op sustainability wat zeker onder de huidige jeugd leeft zal dit sentiment enkel blijven versterken. De producten zijn simpelweg superieur en de bonding met het merk in veel gevallen uniek.

Tesla is in een unieke positie om een ecosysteem op te zetten met een consumer base die ongeloofelijk loyaal is. Er zijn maar heel weinig bedrijven die dit hebben weten te presteren. De twee die zo in mij op komen zijn Oneplus en Apple. Zeker bij oneplus zag je dat de early adaptors enorm enthousiast waren over het product en naarmate meer mensen het in de omgeving zagen gingen veel mensen om.

Zelf had ik de Oneplus One en wist vrijwel niemand dat het merk uberhaupt bestond. Nu is mijn gehele familie om en ook bij mijn vrienden zijn er nu tientallen trouwe oneplus gebruikers die niet anders meer willen. Bij Tesla zal dit niet anders zijn. Wanneer je het product ervaart wil je niet meer anders. Nu is de aankoop van een auto iets anders als dat van een telefoon en de gebruiksduur zo'n 15 jaar in plaats van 2 jaar gemiddeld. Daardoor zal het veel langzamer gaan maar de basis is weldegelijk gelegd.

Tot slot raad ik jullie aan deze woorden van steve jobs te luisteren. Vooral het eind laat zien hoe vergelijkbaar de situatie van Apple in 1997 was met Tesla in 2019.

www.youtube.com/watch?v=6iACK-LNnzM
boem!
0
Niet alleen gezien vanuit de hoeveelheid FUD berichten die er over Apple in die tijd verschenen is de situatie vergelijkbaar.

Rond die tijd scoorde Apple zijn eerste jaarwinst van 300 mio met een omzet van 6 miljard(vs loss van 1 miljard met een omzet van 7 miljard het jaar ervoor).
Ook toen werd er veel druk uitgeoefend op Steve Jobs om de beeldvorming rond Apple te beinvloeden middels het aanwenden van Marketing.
NB koers van Apple in 1997 bedroeg minder dan 1 dollar.
Beide voormannen geven aan het op te moeten nemen tegen gevestigde namen en hebben gekozen voor verticale integratie vanwege de snellere doorlooptijd.
Beiden zien bewust af van Advertising vanwege het beperkte tegenwicht dat zij bieden aan wat de reguliere pers schrijft en qua beeldvorming neerzet.
Beiden zien slechts 1 probaat middel en dat is PR via de klantervaring.

Steve zag Apple als software bedrijf en dacht met Rapsody de wereld te kunnen veroveren. Dat met name Microsoft dat heeft weten te beletten heeft Steve niet gehinderd in het waarmaken van zijn droom: producten leveren waardoor de mens toegang kreeg tot info van buiten de PC.

Met name de successen van I-Phone, I-Pod ed hebben de wereld veranderd met als gevolg een tot de verbeelding sprekende koersontwikkeling.
1997 0,75 dollar; 2007 15 dollar; 2017 150 dollar en momenteel 200 dollar.
Jobs en Musk gingen en gaan voor disruptie van het bestaande model met slechts 1 centraal doel voor ogen "Customers Satisfaction"

Er zijn echter ook grote verschillen.
Terwijl Jobs het realiseren van winst centraal stelt en aangeeft dat het goed uitvoeren van 1 doel al bijzonder is en daarom een focus op 2 doelen als maximaal moet worden beschouwd voor mensen moet Musk zijn Focus naast Tesla verdelen over Boring-co, Space-x en Solar.

De focus van Steve Jobs op vertical integration, customer satisfaction als beste marketinginstrument en de kracht om doelen te wijzigen zie ik bij Musk ook terug.
Of hij werkelijk een uitzonderlijk genie is die in staat is om op meer dan twee zaken te focussen zal de toekomst ons leren omdat de ervaring leert dat problemen meer aandacht krijgen dan successen en daarmee de snelheid van dat succes wordt geremd.
[verwijderd]
0
Een belangrijke aanvulling op het verdwijnen van EV subsidies in China:

www.electrive.com/2019/06/09/china-to...

in an effort to keep boosting EV sales without subsidies, the National Development and Reform Commission (NDRC), China’s state planner, has issued a statement indicating that it will ask cities to remove such caps on license plates for vehicles with alternative drives.

Last year in Beijing alone, about three million people waited for a license plate

löngterm
0
quote:

Topperke schreef op 25 juni 2019 09:36:

Een belangrijke aanvulling op het verdwijnen van EV subsidies in China:

www.electrive.com/2019/06/09/china-to...

in an effort to keep boosting EV sales without subsidies, the National Development and Reform Commission (NDRC), China’s state planner, has issued a statement indicating that it will ask cities to remove such caps on license plates for vehicles with alternative drives.

Last year in Beijing alone, about three million people waited for a license plate

Uit het zelfde artikel is deze alinea interessanter. Zoals we weten is op de dag dat de pre-orders open gingen de site overbelast geraakt de intresse is enorm. Ook op de opendag voor het vullen van nieuwe facatures was de intresse gigantisch en door de bouw van gigafactory 3 in shanghai is er zelfs een "lokale markt" waar elke dag kraampjes met kleding en eten worden opgezet om aan de behoeftes van de bouwvakkers te voldoen.

"Tesla is already well positioned in China and should greatly benefit from the new regulations. The company just released Navigate on Autopilot for Chinese markets. While Tesla aims to complete its Gigafactory 3 in Shanghai this summer, Tesla has been putting considerable effort into marketing for the Chinese market. The Californian company has made a slightly cheaper version of the Model 3 for China, as well as opening pre-orders for locally-made Model 3, which will be manufactured in Gigafactory 3."

De initiele productie capaciteit van gigafactory 3 is zo'n 150.000 Waneer we dan uit gaan van een gemiddelde prijs van zo'n 45 duizend dollar per auto zal de revenue van deze fabriek zo'n 6.75 miljard dollar zijn in 2020. Gross margins verwacht ik rond de 20% wat neer komt op 1.35 miljard dollar voor operational costs. Rentes zullen erg laag zijn zeker gezien de staatleningen erg gunstig zijn.

Tot slot heeft Tesla een overeenkomst gesloten met een chinese bank die hoeeft toegestemt leningen te verstekken tegen 0% rente voor kopers van de model 3 die 60 maanden zal lopen. Hierdoor wordt de toegankelijkheid van Tesla's vele malen hoger dan die op dit moment is. Tel daar bij op dat de verkopen van EV's in 2020 waarschijnlijk rond de 2 millioen zullen liggen hoeft tesla maar 7.5% van de markt te veroveren om de capaciteit van gigafactory 3 kwijt te kunnen.

Op het moment zijn de best verkopende EV's 23 en 32 duizend dollar gemiddeld en zit tesla hier dus ruim boven met een vanaf prijs van zo'n 48 duizend dollar (inclusief belastingen). Maar in combinatie met de goedkope leningen verwacht ik dat menig Chinees deze stap zou willen maken zeker gezien de aanzienlijk lagere kwaliteit en specs van deze top sellers op het moment.
[verwijderd]
0
Thanks voor de bijdrage, löngterm!

2 noties:

1. Een negatieve: ik heb in enkele bronnen gelezen dat Chinezen een goedkoper model verwachtten. $47.500 is niet weinig.
De 2 best verkochte EVs in China worden verkocht aan $25K en $32K.
Het lijkt dat de chinese burgers over all toch wat teleurgesteld waren en eerder een prijs richting de $40K verwachtten.
Het wordt imo belangrijk dat Tesla de prijzen daar in de nabije toekomst ook drastisch zullen verlagen, aangezien er in China er een heel grote middle class is die wel gaan kopen tussen $30K en $40K, maar daar boven niet.
Dit zou normaal gezien wel moeten lukken als GF 3 op grotere schaal produceert (2021 and beyond)
Maar ik zou er niet van verschieten moest het aantal orders nogal zwak uitkomen.

2. Een positieve: Ik denk dat de gross margins hoger dan 20% (op termijn) zullen zijn in GF3.
Labour costs gaan significant lager zijn (1/3 van in de USA), de capex per unit gaat de helft zijn van in Fremont en de supply chain zou een pak efficiënter moeten zijn.
Dit komt allemaal ten goede van de gross margin. De guidance van Tesla is 25% en ik denk dat 1 van de determinanten hiervan de hogere gross margin van GF 3 zal zijn.
Dit is natuurlijk wel iets voor op lange termijn, wanneer GF3 op grote schaal kan produceren.
löngterm
0
quote:

Topperke schreef op 25 juni 2019 10:35:

Thanks voor de bijdrage, löngterm!

2 noties:

1. Een negatieve: ik heb in enkele bronnen gelezen dat Chinezen een goedkoper model verwachtten. $47.500 is niet weinig.
De 2 best verkochte EVs in China worden verkocht aan $25K en $32K.
Het lijkt dat de chinese burgers over all toch wat teleurgesteld waren en eerder een prijs richting de $40K verwachtten.
Het wordt imo belangrijk dat Tesla de prijzen daar in de nabije toekomst ook drastisch zullen verlagen, aangezien er in China er een heel grote middle class is die wel gaan kopen tussen $30K en $40K, maar daar boven niet.
Dit zou normaal gezien wel moeten lukken als GF 3 op grotere schaal produceert (2021 and beyond)
Maar ik zou er niet van verschieten moest het aantal orders nogal zwak uitkomen.

2. Een positieve: Ik denk dat de gross margins hoger dan 20% (op termijn) zullen zijn in GF3.
Labour costs gaan significant lager zijn (1/3 van in de USA), de capex per unit gaat de helft zijn van in Fremont en de supply chain zou een pak efficiënter moeten zijn.
Dit komt allemaal ten goede van de gross margin. De guidance van Tesla is 25% en ik denk dat 1 van de determinanten hiervan de hogere gross margin van GF 3 zal zijn.
Dit is natuurlijk wel iets voor op lange termijn, wanneer GF3 op grote schaal kan produceren.
Ik zou ze eerder andersom zetten ;) maar iedereen heeft zo zijn eigen blik op de markt.

De reden dat ik me niet druk maak om het eerste punt is dat je ziet dat in bijvoorbeeld in de USA 63% van de mensen vanaf een lagere klasse auto komt en er geen probleem mee lijkt te hebben extra geld neer te leggen om het rijplezier en de luxe van een Tesla te ervaren. Neem daarbij dat we slechts 7.5% van de markt hoeven te serveren om de productie capaciteit kwijt te kunnen in 2020 en dan lijkt het me op dat punt kat in het bakkie.

Op punt twee klopt het inderdaad dat de guidance van Tesla 25% is maar zoals je zelf ook al zegt is dit een lange termijn streven en ver boven de marges van de rest van de auto industrie. Dat ze dit op langere termijn zullen gaan bereiken zie ik misschien nog wel gebeuren maar de komende 3 jaar schat ik die kans klein in. Misschien tegen de tijd dat ze eigen cel productie hebben en op volume kunnen draaien. Dan voorzie ik een verbetering van zo'n 2-3% op de gross profits nog wel gebeuren. Tot die tijd zullen het incrementele verbeteringen zijn in het productie process. Maar dit is natuurlijk voor een leek als jij of ik moeilijk te voorspellen zeker omdat we niet weten wat er achter de schermen gebeurd. Vandaar dat ik op dit soort fronten liever conservatief ben.
[verwijderd]
0
Had laatst wat onderzoek gedaan over kostenbesparingen GF3 tov Fremont factory:

- 10.000 werknemers in Fremont. Gemiddelde loonkost in USA is $62353/jaar.
In China ligt dit op $11938/jaar.
Als je op lange termijn een gelijk aantal werknemers in rekening houdt, bespaart Tesla $465mil in loonkosten per jaar door te produceren in China!

- zoals aangehaald een capex/unit dat 50% lager ligt hoofdzakelijk door hogere efficiëntie
De depreciation costs gaan dus ook een pak lager uitkomen. Hier zijn geen exacte gegevens van, maar ik neem in mijn berekeningen dat de helft van de depreciatie door de Fremont factory komt, aangezien het gros van de investeringen de laatste jaren daarin waren.
Ik neem dus aan dat de jaarlijkse depreciatie kosten van de fremont factory $950mil zijn (50% van totale depreciatie). Als Tesla dit inderdaad kan halveren voor de Shanghai factory, kan dit op termijn ook $425mil kostenbesparingen per jaar opleveren.
[verwijderd]
0
quote:

löngterm schreef op 25 juni 2019 10:55:

[...]

Ik zou ze eerder andersom zetten ;) maar iedereen heeft zo zijn eigen blik op de markt.

De reden dat ik me niet druk maak om het eerste punt is dat je ziet dat in bijvoorbeeld in de USA 63% van de mensen vanaf een lagere klasse auto komt en er geen probleem mee lijkt te hebben extra geld neer te leggen om het rijplezier en de luxe van een Tesla te ervaren. Neem daarbij dat we slechts 7.5% van de markt hoeven te serveren om de productie capaciteit kwijt te kunnen in 2020 en dan lijkt het me op dat punt kat in het bakkie.

Op punt twee klopt het inderdaad dat de guidance van Tesla 25% is maar zoals je zelf ook al zegt is dit een lange termijn streven en ver boven de marges van de rest van de auto industrie. Dat ze dit op langere termijn zullen gaan bereiken zie ik misschien nog wel gebeuren maar de komende 3 jaar schat ik die kans klein in. Misschien tegen de tijd dat ze eigen cel productie hebben en op volume kunnen draaien. Dan voorzie ik een verbetering van zo'n 2-3% op de gross profits nog wel gebeuren. Tot die tijd zullen het incrementele verbeteringen zijn in het productie process. Maar dit is natuurlijk voor een leek als jij of ik moeilijk te voorspellen zeker omdat we niet weten wat er achter de schermen gebeurd. Vandaar dat ik op dit soort fronten liever conservatief ben.
Ik denk niet dat je de middle class van de USA die Tesla's overweegt en daarvoor iets extra wilt betalen, kan vergelijken met de middle class van China.
Het gemiddelde van het loon in de USA is nog steeds 4x dat van China.
Voor een Amerikaan is het makkelijker om wat extra te investeren in een Tesla dan voor een Chinees.
Daar sta ik toch wat meer bearish tegenover.
Mr sponge
0
De grootste valkuil voor de hele EV markt zijn de grondstoffen. Je kan zoveel GF’s bouwen als je wil. Maar als er niet voldoende grondstoffen zijn houd het op. Het vinden van nieuwe grondstoffen kost jaren en het bouwen van een mijn kost ook nog jaren. Dus op een gegeven moment gaat het aanbod wel stijgen, maar dat is niet van vandaag op morgen.
Een van die grondstoffen is Lithium (maar er zijn nog enkele andere zeldzame grondstoffen die gebruikt worden)
Lees bijvoorbeeld dit artikel over het verwachte Lithium tekort.
seekingalpha.com/article/4271863-base...

En voor wat betreft de gross margin waar jullie het over hebben. Die is niet te vergelijken met de marge die andere fabrikanten rapporteren. Tesla laat gewoon verschillende kostenposten buiten de berekening die andere producenten wel meenemen in de berekeningen.

Ik ben wel erg benieuwd naar de resultaten in Q2. Nog een paar dagen wachten op de aantallen en dan nog een tijdje op de cijfers. Je kan er nog niets zinnigs over zeggen.
Ik zag deze ochtend nog wel een flinke voorraad Model 3 auto’s staan rond de vestiging in Tilburg. Maar ze hebben nog een paar dagen om die uit te leveren…. We gaan het meemaken.

Ik heb geen positie in Tesla en ben ook zeker niet van plan om er geld in te steken (long of short).
Als ik een positie in zou moeten nemen dan ging ik short. Ik zie geen reden waarom de koers omhoog zou moeten gaan. Kijkend naar de prijsverlagingen zal het verlies niet veel gekrompen zijn. Mogelijk hebben ze wel meer verkocht in de USA omdat na dit kwartaal weer een deel van de subsidie vervalt. Maar ook dat is tijdelijk. Q3 zal de verkoop daar weer terugvallen.
Musk zal de vooruitgang van de GF in China wel groots gaan brengen. Daar staat het pand nu zo’n beetje. Nu begint het echte werk. Het bouwen van een productielijn, dat is echt een enorme klus. Dat is een stuk complexer dan het bouwen van een prefab pand. Ik heb echt mijn twijfels of ze dit jaar al echt kunnen gaan produceren (meer dan 2K per week). En dan bedoel ik dus meer dan 200 auto’s per week voor de show.
Blijft wel een leuke soap om te volgen met alle fans en shorts op de diverse fora!
löngterm
0
quote:

Topperke schreef op 25 juni 2019 11:50:

[...]
Ik denk niet dat je de middle class van de USA die Tesla's overweegt en daarvoor iets extra wilt betalen, kan vergelijken met de middle class van China.
Het gemiddelde van het loon in de USA is nog steeds 4x dat van China.
Voor een Amerikaan is het makkelijker om wat extra te investeren in een Tesla dan voor een Chinees.
Daar sta ik toch wat meer bearish tegenover.
Ik vergelijk het ook niet met de chinise middel class ;) Met een inwoneraantal van bijna 1.4 miljard is het de Chinese upper class die Tesla's koopt. Ik ben het volledig met je eens dat de middelclass op het moment nog niet in staat is het inkomen op te brengen om een Tesla te kopen!

En voor het gemiddelde loon moet je oppassen dat je niet het gemiddelde loon neemt van de gemiddelde Tesla werknemer maar die van de fabrieksmedewerker die daadwerkelijk op de vloer bezig is. Maar je punt houdt nog steeds stand en ben ik het zeker mee eens.

"Jose Moran, a production worker at the Fremont plant, wrote in an online blog post that workers typically earn between $17 and $21 per hour, below the national average for a U.S. autoworker of $25.58 per hour."

Wanneer we dan er vanuit gaan dat er 40 uur per week gewerkt wordt en 50 weken per jaar kom je uit op een loon van zo'n 40k per jaar. Dit is inderdaad nog steeds aanzienlijk lager dan de ongeveer 12k per jaar in China dus daar kan een flinke slag geslagen worden!

Capex is zeker voor Tesla een belangrijk punt gezien de cash die ze optimaal proberen te benutten. Hier moet echter nog wel rekening gehouden worden met de levensduur van deze faciliteiten. Wanneer deze gelijk blijft scheelt dat wederom enorm in de kosten en ben ik het met je argumentatie eens!
[verwijderd]
1
Zit ook zonder positie, maar zou eerder long gaan.

Tekort lithium zie ik niet gebeuren. De grote lihium miners gaan serieus expanderen de komende jaren.
De prijzen van lithium zijn niet voor niets zo hard gezakt in 2017/2018. De reden is een overschot van aanbod in 2019-2021.
Daarbij gebruiken batterijen elk jaar minder en minder lithium/cobalt...

Dat van die marge berekening moet je dan maar eens uitleggen met duidelijke feiten. Het zou me verbazen moesten ze gross margin anders mogen rapporteren van de SEC...

Zoals hier eerder vermeld is winst momenteel bijzaak, gezien het belang van de eerste marktleider te worden en veel data te bezitten voor autonomous driving.
Daarbij hebben ze +4miljard op de bank. Maar ieder zijn visie daarover natuurlijk.

Vooruitgang GF3? Natuurlijk mogen ze daar enorm fier op zijn. Andere bedrijven hadden het op 3 jaar nog niet gekund...
En tja, bears proberen toch altijd maar iets te vinden om zich negatief over te uiten.
Als die GF3 letterlijk einde dit jaar veel produceert, zal er weer een negativiteit omtrent de vraag in China komen, als ze vraag positief verrast, zal het weer gaan over de winst die ze op die vraag maken...
En ga zo maar door!
Feit is dat niemand het had zien aankomen dat ze de constructie zo snel gingen neerzetten. De interne installatie van machines zou ook vlot moeten verlopen gezien het bijna een 1 op 1 replicatie van de Fremont factory is...
[verwijderd]
0
Het meest interessante over de Tesla soap vind ik de lage waardering.
Moest er nu een nieuwe start-up komen die claimt marktleider te gaan worden in autonomous driving, dan zou dit bedrijf snel een waarde van $100miljard krijgen van Wall Street.
Tesla wordt op $40 miljard gewaardeerd, maar zal zowel in EVs als autonomous driving markleider worden...
Als je dan hoort dat bears de waardering veel te hoog vinden, moet ik toch even heel hard lachen!
7.747 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 ... 384 385 386 387 388 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 13 mei 2024 22:00
Koers 171,890
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 0,000
Laag 0,000
Volume 146.267
Volume gemiddeld 99.194.424
Volume gisteren 75.580.637

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront