Akzo Nobel CEO: uitbreiding RvB cruciaal voor groeiscenario


Door Maaike Noordhuis

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


LONDEN (Dow Jones)--Akzo Nobel nv (AKZA.AE) heeft de uitbreiding van zijn Raad van Bestuur hard nodig om zijn strategische ambities te verwezenlijken, zo zei chief executive Hans Wijers van het concern dinsdag tijdens een vraaggesprek met Dow Jones Nieuwsdienst.

"Het enige dat onze groei belemmert zijn mensenkwesties en de manier waarop we georganiseerd zijn", zo stelde de CEO naar aanleiding van de strategische update. "Met deze uitbreiding denken we dat we veel kunnen verbeteren".

Maandag kondigde het bedrijf in aanloop naar de 'Capital Markets Day' al aan de Raad van Bestuur uit te breiden met vier nieuwe leden.

Daarmee wordt een negen leden tellend executive committee gevormd, bestaand uit de huidige leden van de Raad van Bestuur, aangevuld met vier nieuwe personen.

Marjan Oudeman, afkomstig van Tata Steel ltd, wordt verantwoordelijk voor personeelszaken. Verder heeft in het nieuwe executive committee Graeme Armstrong als taken onderzoek en ontwikkeling, Sven Dumoulin juridische zaken en Werner Fuhrmann logisitiek en inkoop.

Vooral de rollen van Oudeman en Fuhrmann zijn van cruciaal belang bij de uitvoering van de strategie, zo bleek uit de uitspraken van Wijers.

"We zijn fors aan het groeien in de opkomende landen, en je kampt daar met een 'war on talent'. Daarnaast zullen we onze logistieke organisatie anders moeten inrichten om snel in te spelen op groei", aldus de topman. Over het geheel genomen denkt Wijers vooral dat de Raad van Bestuur sneller in staat zal zijn om strategische beslissingen te nemen.

De strategie-update die Akzo Nobel vandaag naar buiten bracht werd lauw ontvangen op de aandelenmarkt. Analisten noemden de doelstelling voor de EBITDA-marge van 13% tot 15% op middellange termijn weinig ambitieus en ook de dividend-verhoging bleef achter bij de verwachtingen.

Akzo Nobel wil in de komende vijf jaar groeien naar een omzet van EUR20 miljard, waarvan de helft afkomstig zal zijn uit opkomende landen. Groei van marktaandeel moet daarbij een belangrijke drijfveer zijn, en voor opkomende markten geldt dat het bedrijf daarom het hogere segment zal verlaten en zich in toenemende mate zal richten op het middensegment van de markt, waar meer groei te realiseren is.

Dat zal volgens Wijers betekenen dat Akzo Nobel ook andere concurrenten tegen zal komen, vooral "succesvolle lokale spelers", die ook in aanmerking zouden kunnen komen om te worden overgenomen. "Dat is ook eenmaal onderdeel van de strategie", aldus Wijers.

Verder maakte Akzo bekend sterker te gaan inzetten op 'breakthrough' innovations, waarbij in de toekomst meer dan 15% van de omzet zal moeten komen uit deze vernieuwende producten, die het bedrijf een concurrerende voorsprong moeten geven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan autolak, die uit zichzelf herstelt.

Het nieuws kreeg de handen van beleggers niet op elkaar. Het aandeel staat dinsdagmiddag rond 16.50 uur 2,1% lager op EUR45,83. terwijl de AEX 0,2% hoger staat.


Door Maaike Noordhuis; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; maaike.noordhuis@dowjones.com