Starbucks verkoopt theemerk aan Unilever

Door AFN op 2 november 2017 21:17 | Views: 2.256

ENGLEWOOD CLIFFS (AFN) - Unilever koopt theemerk Tazo van Starbucks. Dat werd donderdag nabeurs in de Verenigde Staten bekendgemaakt. De overnamesom is 384 miljoen dollar.

Unilever koopt naast het merk ook het intellectuele eigendom, de recepten en voorraad. Tazo, opgericht in 1994, had vorig jaar een omzet van iets meer dan 112 miljoen dollar. Starbucks verkreeg Tazo in 1999 voor 8,1 miljoen dollar.

Het theemerk wordt toegevoegd aan het theeportfolio van Unilever, met merken als Lipton, Pure Leaf, PG Tips, T2 en Pukka. De deal wordt overigens in het vierde kwartaal waarschijnlijk afgerond. Starbucks gaat zich wat thee betreft richten op zijn premiummerk Teavana.

Starbucks opende ook de boeken over het vierde kwartaal van zijn boekjaar. Het bedrijf realiseerde een winst van 788,5 miljoen dollar, tegen 801 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet zakte een beetje van 5,71 miljard dollar naar 5,7 miljard dollar. De resultaten kwamen onder de verwachtingen uit, Starbucks had naar eigen zeggen te maken met minder klanten in zijn Amerikaanse winkels.

Het aandeel Starbucks stond in de nabeurshandel flink onder druk.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.