VEGHEL (AFN) - Supermarktconcern Jumbo heeft in de eerste helft van dit jaar een flink hogere omzet behaald in zijn supers. Volgens het bedrijf steeg de consumentenomzet met ruim 14 procent tot 5,1 miljard euro. Dat is een toename van 634 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder.
De omzet uit winkels die minstens een jaar zijn geopend steeg met 9,5 procent. Volgens Jumbo gaven klanten meer uit aan hun dagelijkse boodschappen tijdens de coronacrisis. De onlineverkoop klom met circa 50 procent.
Bij restaurantformule La Place bedroeg de omzet 33 miljoen euro tegen 82 miljoen euro een jaar eerder. Dat is volgens Jumbo het gevolg van de coronacrisis en sluiting van de twaalf Hudson Bay-vestigingen begin dit jaar.
La Place
Maandag werd nog bekend dat 23 vestigingen van La Place definitief sluiten. Het gaat om een aantal snelwegvestigingen, maar ook om restaurants in winkelcentra en binnensteden. Onder meer in Apeldoorn, Bergen op Zoom, Breda Hazeldonk, Gouda, Nieuwegein en Leiderdorp gaan filialen sluiten.
Jumbo zelf krijgt er dit jaar juist 25 nieuwe vestigingen bij, verwacht het bedrijf. Dat komt voornamelijk doordat panden van HEMA tot supermarkt worden omgebouwd en filialen van duurzaamheidssuper Marqt zijn ingelijfd. Daarnaast verwacht Jumbo in België, waar nu vier winkels staan, minstens nog eens vier filialen te hebben geopend. De van oorsprong Brabantse keten zou dan in totaal 697 winkels bezitten.
Het concern beroept zich erop met de uitbreiding duizenden nieuwe banen te creëren. Eind 2020 zou Jumbo 100.000 medewerkers moeten hebben. Op het hoofdkantoor verdwijnen er echter 300 arbeidsplaatsen door een reorganisatie om de structuur te vereenvoudigen. Voor zo'n 80 medewerkers wordt ontslag aangevraagd. Daarnaast worden 180 ondersteunende functies, zoals personeelsadministratie, uitbesteed aan externe partijen. Betrokken medewerkers kunnen ervoor kiezen mee te verhuizen naar die partners, aldus Jumbo.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Ondanks de hogere omzet verhogen ze ook fors de prijzen in alle supermarkten. Het leven wordt steeds duurder en zwaarder voor mensen die aangewezen zijn op voedselbanken en die onder het sociaal minimum leven.
Vang nog maar meer economische vluchtelingen op die de huizen van onze kinderen bezetten en die een aanslag plegen op de zorg... nog meer aan oorlogen mee doen ver van ons vandaan , waar wij helemaal niets te zoeken hebben en waar grote stromen vluchtelingen via de VN naar ons gestuurd worden als goedkope arbeidskrachten die onze banen stelen.
Ja we zijn goed bezig dank zij onze k*t regeringen en multinationals .... ga vooral zo door.
En dan de jeugd maar klagen dat wij er een zooitje van hebben gemaakt. Wie heeft deze ellendelingen gestemd die ons land verkwanselen aan vreemdelingen.
Dank zij fokpremies ( kinderbijslag) krijgen we steeds meer domme mensen in Nederland. De aso hebben de grootste gezinnen en leven bijna van hun kinderbijslag. Ja dat mag je in Nederland niet zeggen maar ik doe het toch basta allemaal. Als dan door dat fokprogram de kinderen steeds dommer worden dan verlagen we steeds de normen op scholen. Want in Nederland heeft iedereen dezelfde rechten en iedereen moet mee kunnen. Lang leve het fokprogramma.
Je krijgt wat je verdient.... nou dat hebben we geweten.
precies supers misbruiken corona om prijzen stiekem stelselmatig zelfs permaand te verhogen. Doet ah ook, wordt elke maand duurder, maar de boeren die uitgeknepen worden mogen niet demonstreren
Jumbo timmert hard aan de weg en heeft in België ondervonden met welke marges ze in Nederland zouden kunnen werken.
Ook speelt men slim met een breed portfolio La Place producten in op een generatie tweeverdieners.
Het gestelde doel van 10 miljard euro omzet in 2020 lijkt haalbaar en zou een mooie mijlpijl in het bestaan zijn.
Interessante vooruitblik is in hoeverre Jumbo nog in staat is om substantiële groei in Nederlander te realiseren in combinatie met de door ontwikkeling van alle bestaande winkels. AH ervaart wat de kostprijs is en het is een flinke uitdaging om de omzet per vierkante meter jaarlijks te laten groeien.
De verder ingezette koers op online door het testen en afsnoepen van omzet in het Food Service kanaal oogt ook interessant.
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd.]
straks zijn er verkiezingen,stem op de juistte partij als die er is