Zweeds Budbee stort zich op duurzame pakketbezorging Nederland

Door AFN op 27 januari 2021 10:54 | Views: 3.390

DEN HAAG (ANP) - Steeds meer duurzame pakketbezorgers storten zich op de Nederlandse markt. Het Zweedse Budbee maakte bekend vanaf deze maand in dertig steden actief te zijn met zijn cargo-fietsen, elektrische voertuigen en voertuigen die gebruikmaken van groen gas of rijden op gerecyclede en plantaardige olie.

De aankondiging van Budbee volgt daags nadat de Amsterdamse buurtpakketservice Parcls.com uitbreiding in de hoofdstad aankondigde. Ook Parcls maakt bij de bezorging van pakketten gebruik van de fiets.

De uitbreiding van Parcls en de entree van Budbee in Nederland passen in een bredere ontwikkeling die gaande is in de pakket- en bezorgbranche. Door de coronacrisis shoppen steeds meer mensen online, waardoor de druk op de pakketbezorging toeneemt. Daarnaast is de roep om verduurzaming groot. Nu nog rijden veel vervuilende busjes af en aan door de straten.

Eerder werd in Utrecht ook een proef aangekondigd met duurzame pakketbezorging. Aanleiding daarvoor was de "explosieve groei" van pakketbezorging door de onlinebestellingen, waardoor de centra van grote binnensteden dichtslibben door het extra transportverkeer.

Economen van ING spraken eerder de verwachting uit dat de stijgende trend van pakketbezorging ook dit jaar aanhoudt. Vorig jaar kwam het aantal in Nederland bezorgde pakketten volgens de bank boven de 500 miljoen uit.

Reacties

12 Posts
Horizongloort
0
Makita
1
PostNL is juist voorloper op gebied van ESG en elektrisch vervoer. Dit wordt maximaal een onderaannemer van PostNL voor de grachtengordel that’s all. Die gaan echt niet de provincie in hoor.
Kees1
2
quote:

Makita schreef op 27 januari 2021 11:10:


PostNL is juist voorloper op gebied van ESG en elektrisch vervoer. Dit wordt maximaal een onderaannemer van PostNL voor de grachtengordel that’s all. Die gaan echt niet de provincie in hoor.


De provincie, daar zit juist het probleem. Daar maak je de kosten. Die nieuwe bedrijven kunnen de krenten uit de pap halen.
Makita
0
quote:

Kees1 schreef op 27 januari 2021 11:13:


[...]

De provincie, daar zit juist het probleem. Daar maak je de kosten. Die nieuwe bedrijven kunnen de krenten uit de pap halen.

ACM kom er maar in!

In de steden is het niet echt efficiënt hoor. Denk juist dat een provincieplaats veel efficiënter is met bezorgen.
De Pakketbezorger
0
quote:

Makita schreef op 27 januari 2021 11:18:


[...]
ACM kom er maar in!

In de steden is het niet echt efficiënt hoor. Denk juist dat een provincieplaats veel efficiënter is met bezorgen.


Efficiëntie zit juist in de steden / woonwijken. Hoe hoger de stopdichtheid (stops per straat) hoe hoger de marge.

Provincie is inderdaad niet altijd kostendekkend, ivm de stopdichtheid; lange afstand, weinig opbrengsten maar de kosten zijn (nagenoeg) hetzelfde. 'we' rijden liever voor 30 pakketten een half uur heen en half uur terug dan voor 1...
DWB Happy
0
Postnl profiteert nu nog van het massaal online shoppen.

DHL verovert ook duidelijk een steeds grotere markt in Nederland, en nu komen daar ook nog wat kleinere spelers bij.

Na de corona crisis zal de concurrentie verharden (prijzenslag) omzet en winst zal voor Postnl flink terug gaan lopen.

Daarnaast weten we allemaal dat dit linkse bestuur van alles verzint om de winsten af te romen voor de neus van de aandeelhouders.

Dit is geen commercieel bedrijf, maar de grootste sociale werkvoorziening van Nederland.

Voor de wat langere termijn is er weinig te behalen voor de aandeelhouders...
FlashHenk
0
quote:

DWB Happy schreef op 27 januari 2021 13:23:


Postnl profiteert nu nog van het massaal online shoppen.

DHL verovert ook duidelijk een steeds grotere markt in Nederland, en nu komen daar ook nog wat kleinere spelers bij.

Na de corona crisis zal de concurrentie verharden (prijzenslag) omzet en winst zal voor Postnl flink terug gaan lopen.

Daarnaast weten we allemaal dat dit linkse bestuur van alles verzint om de winsten af te romen voor de neus van de aandeelhouders.

Dit is geen commercieel bedrijf, maar de grootste sociale werkvoorziening van Nederland.

Voor de wat langere termijn is er weinig te behalen voor de aandeelhouders...


Kijk je nog steeds tegen een verlies aan?
MARvM
0
Een goede oplossing voor minder bestelbussen in de stadswijken is INPOST, met hun kluisjes.
Vandaag naar de beurs gegaan, maar meteen wel erg zwaar gewaardeerd.
Geeft ook aan hoe veel mensen dat concept zien zitten.
Kees1
0
Je kunt ook nog een stap verder gaan.
Je zou ervoor kunnen kiezen om helemaal geen post meer bij mensen thuis te bezorgen. Stop alles maar in die kluisjes. De mensen kunnen dan zelf de kluisjes gaan leeghalen. Het doet denken aan de afvalcontainers in de wijken, maar dan omgekeerd in die zin dat je af en toe iets ophaalt.
Ikkenietweten
0
quote:

Kees1 schreef op 27 januari 2021 18:17:


Je kunt ook nog een stap verder gaan.
Je zou ervoor kunnen kiezen om helemaal geen post meer bij mensen thuis te bezorgen. Stop alles maar in die kluisjes. De mensen kunnen dan zelf de kluisjes gaan leeghalen. Het doet denken aan de afvalcontainers in de wijken, maar dan omgekeerd in die zin dat je af en toe iets ophaalt.


Wat moet zo'n kluisje volgens jou gaan kosten of denk je dat je geld toe krijgt.
Ikkenietweten
0
quote:

MARvM schreef op 27 januari 2021 16:35:


Een goede oplossing voor minder bestelbussen in de stadswijken is INPOST, met hun kluisjes.
Vandaag naar de beurs gegaan, maar meteen wel erg zwaar gewaardeerd.
Geeft ook aan hoe veel mensen dat concept zien zitten.


Die kluisjes hadden we vroeger ook al bij de Postkantoren dus oude wijn in nieuwe zakken?
12 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.