AMSTERDAM (ANP) - De omzet van uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned is afgelopen kwartaal gestegen. Dat lukte het bedrijf ondanks strenge lockdowns in een flink deel van de landen waar het actief is. Het is het eerste kwartaal sinds het begin van de coronacrisis waarin Fastned het beter deed dan voor de virusuitbraak.
Normaal gesproken zou een lockdown de omzet van Fastned raken omdat er flink minder gereden wordt. Tegelijkertijd nam het aantal elektrische auto's echter ook toe en zijn er dus meer potentiële klanten voor het bedrijf. Ook breidde Fastned het aantal laadstations in de afgelopen periode uit. Topman Michiel Langezaal denkt dan ook dat de groei van zijn bedrijf zal versnellen "wanneer de huidige restricties verdwijnen".
De totale omzet van Fastned in het vierde kwartaal bedroeg 1,9 miljoen euro, een stijging van 4 procent ten opzichte van het slotkwartaal van 2019. Daarbij werd voor 3,3 Gigawattuur aan energie 'getankt'. Ook het aantal actieve klanten (plus 25 procent) en het aantal laadsessies (plus 12 procent) viel hoger uit.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Gebakken lucht.
De totale omzet van Fastned in het vierde kwartaal bedroeg 1,9 miljoen euro,
Koersdoel: € 0,01.
Fastned heeft te hoge schulden, terwijl de concurrentie steeds verder toeneemt.
Royal Dutch Shell heeft een netwerk met inmiddels al meer dan 15.000 laadpalen.
Beleggers ontvangen bij Shell dividend, in combinatie met een veel lager risico.
Het aandeel Fastned biedt een relatief groot risico om de volledige inleg te verliezen.
Omzet een paar miljoen op jaarbasis, nog jarenlang verlies, marktwaarde bijna 1 miljard en koers op 80 euro. Vandaag door de 100? Waarom? Gewoon omdat iedereen tegenwoordig koopt als iets stijgt....
Verlies draaien en overrated
Knalt als een ballon
Omzet tov beurswaarde laat zien dat de koers eerst zeker 60 euro naar beneden moet.
fastned kan aflopende leningen alleen terugbetalen met nieuwe leningen. Ponzi scheme.
benieuwd naar de “ groei” afgezet tegen het aantal electrische auto’s.
Shell gaat fastned overnemen
Maar nu te duur
Dus eerst kapot concurreren en dan ophappen
Hahah- 1,8 miljoen omzet. Waar gaat dit over. Typisch gevalletje 2020-2021. Alles wat maar beetje groen is heet een k/w van 100. De groene bubbel.
Weer een aandeel waarvan de koers explosief is gestegen zeker t.o.v. de toch wel matige prestaties. Waarom wordt de koers dan toch zo gestuwd? Dit zie je ook bij een aantal pennystocks (DGB, easy2pay en alumexx) die op zijn zachts gezegd ook matige prestaties laten zien.
Toon Hermans zong het al: een ballon een ballon een ballonnetje, een ballonnetje dat danst in de wind, aan een draadje aan een draadje, lekker dikke rooie, b'lon b'lon b'lon.......
Ondanks dat ik de transitie steun, kan ik niet beantwoorden waarom dit bedrijf meer marktwaarde heeft dan bijvoorbeeld een AMG, dat straks een cruciale sleutel is in de transitie op diverse vlakken.
Ah wel, geef even nieuwe aandelen uit Fastned! Dan kan je daar mee uitbreiden, unieke kans!
Als je de Q cijfers van 2020 achter elkaar zet - op basis van de cijfers van Fastned zelf:
De omzet per actieve klant daalt van 40,80 euro (Q1) naar 31,84 euro (Q4)
De omzet per laadsessie daalt van 9,66 euro (Q1) naar 8,76 euro (Q4)
Oh Oh, wat nou als de actieradius van batterijen straks 1000 km wordt. Het belang van laadstations wordt dan een stuk minder. Iedereen voor zijn huis aan de laadpaal. Ik zie weinig toekomst in dit businessmodel.
Dus laadpalen (Alfen ook te duur) wel maar laadstations niet. Wellicht dat ik t.z.t. wel EVbox in portefeuille neem, beetje afhankelijk van de prijs bij beurgang.
Dit aandeel begrijp ik gewoon niet. Ja elektrisch rijden is de toekomst (even los van waar de energie vandaan komt), maar Fastned is helemaal niet zo rendabel en financieel gezond als de koers suggereert... Lijkt wel een soort Tesla syndroom, maar dan zonder de gigantische kapitaal schieters achter het bedrijf..
Alles wat elektrisch is zit gewoon de 5 tot 10x verdubbelaar per half jaar op lijkt het; wie kan het nog uitleggen? De winstverwachtingen zijn toch niet met eenzelfde percentage gestegen lijkt mij.
Is 1 laadpaal ondertussen bijna 10 miljoen waard?!
Ten dele, zeker. Maar het schommelt gedurende het jaar. Aantal gereden km's is natuurlijk minder. Maar ik denk ook dat er meer concurrentie (incl. meer thuisladen) is. Dat heeft wel impact op de omzetstrategie van Fastned.
Omzet per laadsessie
Q1 9.66 euro
Q2 10.31 euro
Q3 9.58 euro
Q4 8.76 euro
Omzet per actieve client
Q1 40.80 euro
Q2 33.35 euro
Q3 33.89 euro
Q4 31.84 euro