Helmondse zonneautomaker Lightyear overweegt beursgang

Door AFN op 12 maart 2021 11:04 | Views: 10.371

Helmondse zonneautomaker Lightyear overweegt beursgang

HELMOND (ANP) - De start-up Lightyear uit Helmond, die werkt aan elektrische auto's met geïntegreerde zonnepanelen, overweegt de stap naar de beurs te maken. Dit maakte het in 2016 opgerichte bedrijf bekend na een investeringsronde waarmee 40 miljoen euro is opgehaald.

Lightyear ontwikkelt naar eigen zeggen zeer efficiënte elektrische auto's die ook met behulp van zonne-energie kunnen opladen. In 2019 presenteerde het bedrijf zijn eerste model, de Lightyear One, maar het is nog altijd zoekende naar een partner voor de productie van de auto's. Het bedrijf mikt erop om nog dit jaar de eerste auto's aan klanten te kunnen leveren. Een eventuele beursgang zou Lightyear aan kapitaal voor de ontwikkeling van een tweede model moeten helpen.

Een Zwitserse familie, die Lightyear niet bij naam noemt, leverde bij de jongste investeringsronde de grootste bijdrage. Het bedrijf rekent ook Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, en medeoprichter Henri de Jong van hostingprovider Mijndomein tot zijn investeerders en kopers van aanstaande auto's. Vorig jaar sloot Lighyear ook een samenwerking met speciaalchemiebedrijf DSM voor oplossingen voor zonnepanelen op autodaken.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

32 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Sir Cryptalot
3
Nog een moneydrain, waarom niet. Misschien dan Muller wat advies kan geven hoe snel je van je geld af kan komen.
Erg chebbi
3
Blenheim
0
Technisch gezien een mooi product en in dat opzicht een aanwinst. Ik verwacht en hoop dat ze flink kapitaal binnenharken, maar ik doe zelf niet mee.
StoplossBurner
3
Als autofabrikant is het totaal kansloos (ben zelf een ingenieur die er bij had kunnen werken, heb wel de nodige oud-werknemers van lightyear gesproken). Als toeleverancier van zonnepaneeldaken voor voertuigen heeft het een kansje. Echter zal daar niet veel geld mee te verdienen zijn vanwege de minimaal toegevoegde waarde die een paneel op een auto brengt. Overigens zit Lightyear ook al op aardig zwart zaad; men heeft een tijd terug best wat mensen aangenomen, maar op het laatste moment toch het contract verscheurt nog voor de eerste werkdag wegens geldgebrek. Ze voldeden overigens nog wel netjes (voor zover dat nog kan) aan het betalen van 1 maand salaris. Een enkeling was daar nog terecht wel flink pissed over aangezien die al hun baan bij de (vorige) werkgever hadden opgezegd uiteraard.
FlashHenk
10
Geen productie, geen omzet, geen winst, geen klanten. Ik denk dat dit bedrijf 10 miljard waard is.
StoplossBurner
0
quote:

FlashHenk schreef op 12 maart 2021 11:43:

Geen productie, geen omzet, geen winst, geen klanten. Ik denk dat dit bedrijf 10 miljard waard is.
En nog in een SPAC'je gieten dan kan er nog 5 miljard bij.
LLinssen
1
Het concept ziet er veelbelovend uit, maar waarom moet je een nieuwe auto ontwikkelen om een zonnepaneel op het dak te zetten?
[verwijderd]
0
Met een paar m2 zonnepaneel kun je nog niet eens 1 kopje koffiezetten per minuut. Laat staan een sportwagen op 350kph voortbewegen (zonder deze uit een vliegtuig te droppen)
StoplossBurner
0
quote:

SimpeleZiel schreef op 12 maart 2021 12:23:

Met een paar m2 zonnepaneel kun je nog niet eens 1 kopje koffiezetten per minuut. Laat staan een sportwagen op 350kph voortbewegen (zonder deze uit een vliegtuig te droppen)

Realistisch gezien kan je zo'n 5 tot 30 km per 24 uur bijladen aan range door zonne-energie in Nederland met zo'n lightyear.
voda
0
Hier nog een linkje naar hun site. Je kan er vast 1 bestellen. Wel heb je een grote zak geld nodig.
(€150.000 ex. taxes)

lightyear.one/lightyear-one
antonvb
0
Kun je niet beter zonnepaneeltjes verkopen aan bestaande EV-fabrikanten i.p.v. je eigen auto hier omheen te ontwikkelen?
[verwijderd]
0
quote:

StoplossBurner schreef op 12 maart 2021 12:27:

[...]

Realistisch gezien kan je zo'n 5 tot 30 km per 24 uur bijladen aan range door zonne-energie in Nederland met zo'n lightyear.
Moet je wel vol in de zon staan....

Gun deze mensen het beste maar de enige toevoeging is een zonnecel op de carrosserie, dat is toch geen rocket science zou je denken. Zo gekopieerd.
Vaak wel
0
Dus we laten de historische kans lopen als Nederland om een autoproducerend land te worden? Wij hebben niet, zoals de Duitsers, de last van bestaande benzine en diesel- infrastructuur/ investeringen. Op benzine en diesel vak zouden we nooit een rol van betekenis kunnen spelen. Maar nu is het game over tijd. Fossiele voertuigen gaan verboden worden, linksom of rechtsom. Dat zie je al in diverse landen.

Ligtyear heeft een mooi model én kan hopelijk, net als Tesla, veel gaan verdienen aan co2 rechten. Tesla verdient daar meer aan dan aan autoverkoop! Lightyear kan vast ook allerlei subsidies binnenhalen uit Brussel zeker als den haag een beetje meewerkt.

VDL zou een mooie partner zijn. Alleen kunnen ze het niet. Een andere tip van me zijn perovskite zonnepanelen, dat zorgt voor flink hogere opbrengsten. De heer Dyson, de rijkste man van Groot Brittannië , die van de stofzuiger, zou ook is met Lightyear kunnen praten. Hij wilde auto's produceren maar vond dit vervolgens in zijn eentje een te groot project. En technische universiteiten laten meedenken/ werken. Kijk alleen al is naar de trackrecord TU Delft! TKH zou ook is kunnen aanschuiven. Hoogwaardige materialen en bandenproducerend. Als TKH en VDL elk is 25% van de aandelen in lightyear zouden kopen!

Ik heb geen enkele connectie met Lightyear. Ik zie kansen en daar beleg ik naar. Levert me al 25 jaar bovengemiddelde rendementen op.
Hugo44
0
Leuk project maar veel te duur, de nieuwe Tesla Model S Plaid pakt het grootste stuk van het topsegment van de limousines, de rest koopt liever een Porsche Taycan. Lightyear en nog een paar anderen zoals Lucid en Faraday maken denk ik weinig kans. Zonnepanelen op een auto hebben amper nut, veel range laad je niet bij, dan kun je beter bij een laadpaal gaan staan. En thuis zou ik zo'n dure auto toch binnen zetten en bijladen met zonnepanelen op het dak van het huis.
Blenheim
0
@Hugo44
Lucid vind ik wel van een andere orde hoor. Die streven naar premium middels kwaliteit en design. Ik acht hen zeker in staat een stuk lucratieve markt op te eisen.
Vaak wel
0
Te duur? Het geld is gratis. Zeker op hoger niveau. Maar zonder partners maken ze geen kans. Duurzaamheidprins Constantijn, Ruud Koornstra, Andre Kuipers,...een of meerdere van dit soort aanjagers waarvoor veel dichte deuren ineens heel makkelijk opengaan zouden wat kunnen betekenen.
StoplossBurner
0
quote:

Arie40 schreef op 12 maart 2021 13:02:

Dus we laten de historische kans lopen als Nederland om een autoproducerend land te worden? Wij hebben niet, zoals de Duitsers, de last van bestaande benzine en diesel- infrastructuur/ investeringen. Op benzine en diesel vak zouden we nooit een rol van betekenis kunnen spelen. Maar nu is het game over tijd. Fossiele voertuigen gaan verboden worden, linksom of rechtsom. Dat zie je al in diverse landen.
..
Ik zou dit ook graag zien, maar alleen met gigantische investeringen kun je dit van de grond af krijgen. Dan heb je ook flinke staatsleningen nodig als je geen gigantische private investeringen aan kan trekken om zo iets op poten te krijgen en daar gaat het al fout. In China pompt de overheid daar veel meer in en lukt zoiets wel (zag je bijvoorbeeld ook bij zonnepanelen, of meer recent bij elektrische bussen en inmiddels ook elektrische voertuigen). Tevens hebben we veel te weinig mensen die ingenieur willen worden in NL om dit van de grond af te krijgen. Dat zie je ook bij alle technische bedrijven hoeveel expats daar wel niet voor nodig zijn om de vacatures gevuld te krijgen (die vervolgens 30% tax voordeel vangen en de lonen van NL ingenieurs op die manier drukken). In NL kun je beter de financiele wereld ingaan als je wiskundig onderlegd bent om goed te verdienen dan in de (hardcore) technische branche.
Blenheim
0
De reacties hierboven gaan terecht over het businessmodel en de kansen in de markt. Gek genoeg leert de recente geschiedenis dat IPO's tegenwoordig niet meer gaan over het bedrijf, de cijfers en de realistische waarderingen. Mr. Market ziet 'auto, 'zonneenergie' en "tesla' en off we go. Vandaar, leuke innovatie, weinig interessante investering voor mijzelf, maar de markt gaat erop los...
[verwijderd]
0
De technologie rondom batterijen en zonnepanelen gaan erg hard en dat biedt zeker opties waar we nu niet bij stil staan. Ik denk dan meer aan India waar bijvoorbeeld de zon instraling het dubbele is van NL en waar het stroom netwerk minder betrouwbaar is. Zonnepanelen op een auto, die je ook kan ontladen in jouw huis indien het netwerk plat ligt zijn erg interesante cases. Daarbij past natuurlijk niet een auto van 100K+ en voor NL is dit natuurlijk ook allemaal niet bijster relevant. Laten we dus niet enkel naar NL kijken voor de toepassing van deze technologie. Los daarvan zijn al die beursgangen en funding rondes rondom EV en cleantech natuurlijk wel compleet opgeblazen de laatste tijd...
32 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.