PARIJS (ANP) - De Franse regering is bijna klaar met haar plan om luchtvaartmaatschappij Air France van nieuw kapitaal te voorzien. De kapitaalinjectie van meerdere miljarden euro's wordt mogelijk in de komende dagen bekendgemaakt, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Eerst moeten de Europese Commissie en het bestuur van Air France-KLM nog akkoord gaan.
Air France en woordvoerders van de Franse regering wilden tegenover Bloomberg niet reageren. Eerder deze week meldde de Franse zakenkrant Les Echos al dat de Franse overheid en de Europese Commissie een akkoord hadden bereikt over de concessies die Air France moet doen in ruil voor extra staatssteun.
Frankrijk en Nederland, die beide een belang van rond 14 procent hebben in Air France-KLM, kwamen de luchtvaartcombinatie eerder al te hulp met 10,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties. Het bedrijf geeft door de aanhoudende reisbeperkingen tegen corona nog altijd meer geld uit dan dat er binnenkomt, dus is volgens de bedrijfstop nu vooral nieuw eigen kapitaal nodig, zodat de schuldenlast niet verder oploopt. Franse en Nederlandse bewindslieden achtten het eerder ook al waarschijnlijk dat Air France-KLM extra steun nodig heeft. De nationale luchtvaartmaatschappijen worden gezien als strategisch belangrijke bedrijven voor de Nederlandse en Franse economie.
Als tegenprestatie voor nieuwe hulp zou Brussel eisen dat Air France een deel van zijn zogeheten slots, oftewel felbegeerde start- en landingsrechten op luchthavens, zou opgeven. Vorig jaar moest het Duitse Lufthansa 24 slots op de luchthavens van München en Frankfurt van de hand doen wegens de miljardensteun die het concern ontving.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
gewoon meer aandelen uitgeven, en niets van de belastingbetaler erbij :-(
Hmmm ... strategisch belang ? De KLM, al dan niet in combinatie met Air France, is een duur hobbydingetje van de overheid. Met het verdwijnen van deze club verdwijnt misschien een stukje misplaatste nationale trots, maar de wereld draait gewoon door. Andere spelers nemen de plaats in.
Ja, Geobeo, uitleg, moeilijk, moeilijk ;-)
Meestal, voorheen, als bedrijven, ook franse bedrijven, geld nodig hadden konden ze dat lenen bij hun bankje of ze konden obligaties of aandelen uitgeven om geld op te halen bij mensen en instellingen die dachten dat het een goed bedrijf was wat de investering waard was.
Vreemd dat dit franse bedrijf zich dus rangschikt in het linker rijtje met bedrijven die dus zo'n soort investering NIET waard zijn, blijkbaar ?
Geeft temeer aan dat dit franse bedrijf nogal wat minder "belangrijk" is voor Nederland, dan dat men pleegt ons voor te liegen ;-)
Maar, in het kort: Een bedrijf wat aan de beurs genoteerd staat kan aandlen uitgevne om geld op te halen, mochten ze dat nodig hebben ;-)
De privileges van een staatsbedrijf, maar niet de plichten. Lekker hoor.
[quote alias=Go Go Go ! id=13321415 date=202103271111]
Hmmm ... strategisch belang ? De KLM, al dan niet in combinatie met Air France, is een duur hobbydingetje van de overheid. Met het verdwijnen van deze club verdwijnt misschien een stukje misplaatste nationale trots, maar de wereld draait gewoon door. Andere spelers nemen de plaats in.
[/quot
Lekkere micro gedachte
Kapitaalinjectie zonder dat leningen worden verschaft, want af is al overladen met schulden en juist dat is het probleem, betekent een emissie. Dat gaat een flinke verwatering opleveren.
Hybride leningen ookwel bodemloze-put lening genoemd. Dat zou geen emissie kunnen betekenen. Dividend zit er de eerste 20 alsnog niet in en het isaar de vraag of het mag want dit lijkt gewoon ouderwetse staatssteun en dat mag niet.