AMSTERDAM (ANP) - De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft in 2020 een hogere omzet in de boeken gezet dankzij het almaar verder groeiende aantal elektrische auto's op de weg in zijn belangrijkste markten. Ook breidde het bedrijf zijn netwerk verder uit.
Volgens Fastned zorgden de coronamaatregelen wel voor minder drukte op de weg, maar dat werd gecompenseerd door sterke groei van het aantal geregistreerde elektrische auto's in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Zwitserland. De zogenoemde laadomzet, de inkomsten gerelateerd aan het opladen van elektrische auto's, klom daardoor met 37 procent tot 6,3 miljoen euro. De totale omzet, met ook andere activiteiten, bedroeg 6,9 miljoen euro.
Fastned opende vorig jaar zeventien nieuwe stations, waaronder de eerste in België en Zwitserland, waarmee het netwerk eind 2020 uitkwam op 131 stations. Het bedrijf heeft ook een aanbesteding gewonnen om negen snellaadstations langs Franse snelwegen te gaan exploiteren. Er wordt verwacht dat er nog meer stations in Frankrijk gaan volgen.
De onderneming is onderliggend nog wel verlieslijdend vanwege de grote investeringen die worden gedaan in de groei. In februari haalde het beursgenoteerde Fastned nog 150 miljoen euro op bij beleggers om het netwerk verder uit te kunnen breiden. Topman Michiel Langezaal van Fastned spreekt van een exponentieel groeiende laadmarkt.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
6,9 miljoen omzet en €1 miljard market cap. M’n bakker op de hoek draait nog meer omzet ;)
kopregel bij ABNAMRO : meer verlies voor Fastned, het is maar net hoe iemand z'n pet staat.......
door m i n d e r auto's op de weg.......
door m i n d e r auto's op de weg, Corona weet u nog?
Dit is ook een mooie header ja; headers zijn vaak wel wispelturig en geven niet altijd het beeld dat je als lezer wilt. Het beeld dat ik via Binck meekrijg: het verlies is nog groter dan in 2019. Ook de EBITDA is slechter, dus het komt niet alleen door de rentelasten op de fors gefinancierde onderneming. Men is tenminste transparant over deze madoff pyramide.
2021 wordt booming voor Fastned
Fasted heeft geen toekomst. Nul. Ik heb een elektrische auto en er 100.000 KM mee gereden. Hoe vaak heb ik geladen bij Fastned? 0 keer. Hoeveel keer bij Tesla superchargers? Misschien 30 keer, ik denk overigens nog niet eens.
Mijn gebruikelijke ritten in Nederland zijn maximaal 400 km. Soms wel 600 km, maar dan laad ik tussentijds op de locatie van de afspraak. Elke dag kan ik thuis opladen (en ik realiseer mij dat niet iedereen die luxe heeft, maar in alle buurten staan of komen openbare laadpalen).
Als ik dan op vakantie ga, is het tesla supercharger netwerk het beste. Kosten per KwH zijn 25 cent. Bij fastned is dat 71 cent (!). Dan is het tanken bijna net zo duur als rijden op diesel. Bij normale openbare "traagladers" (accu in 5 uur vol) is het gemiddeld 35 cent per KwH.
Hier komt een toenemende concurrentie bij: Shell recharge, total laders, Esso laders, enzovoort. Fastned is niet onderscheidend. Blijft alleen overeind doordat er telkens kapitaal naartoe gaat. Over een paar jaar plopt de bel en is het een mooie buit voor de grote jongens, zoals Shell.
En vervolgens: in 2025 rijden de beste elektrische auto's 1000 km op een lading. Wat moet je dan nog tussentijds bij Fastned? Het wordt in mijn optiek hooguit wat als het vrachtverkeer overstapt op elektrisch.
Voor electrische palen is wel toekomst want je moet onderweg je auto kunnen laden. maar 6.9 miljoen omzet met misschien op de omzet een marge van 5 a 10% gaat m niet worden met een beurswaarde van 1 miljard. Uiteraard moet je investeren maar een laadstation neerzetten voor 500.000 euro en er dan 30.000 per jaar mee verdienen is een te lange terugverdientijd. over een paar jaar zijn ze verouderd.
-Griet Titulaer zegt het ook -
"In de toekomst staat erbij elke parkeerplek langs de snelweg een snellader"
Zit je dan, met je retro tankstations met een paar snelladers.