(ABM FN-Dow Jones) De nieuwe fabrieken van Tesla in Berlijn en Texas lijden miljardenverliezen door gebrek aan onderdelen. Dit zei CEO Elon Musk in een interview voor een club eigenaren van een Tesla eind mei, dat woensdag werd vrijgegeven.
Deze fabrieken openden eerder dit jaar en zijn volgens de topman "gigantische geldovens".
Musk zei dat zijn grootste zorg is hoe hij de fabrieken draaiende houdt, zodat het personeel betaald kan worden en het bedrijf niet failliet gaat. Wel gaf hij aan te verwachten dat de problemen snel worden opgelost.
Na dit interview eind mei werd bekend dat Tesla het personeelsbestand met 10 procent terugbrengt, zo bleek uit een mail van Musk aan zijn management.
"Ik heb een superslecht gevoel over de economie", zo schreef Musk volgens Reuters in die mail.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
En meneer Musk vindt dit geen koersgevoelige informatie die hij met alle aandeelhouders dient te delen?
Niks nieuws, was allemaal allang bekend
Het is logisch dat nieuwe fabrieken een ramp up periode kennen waarin geld verloren wordt, gelukkig draaien de andere fabrieken op volle kracht en gaat bijv. alleen shanghai likely meer dan 1mil autos produceren.
Daarnaast is tesla in gesprek met de Indonesische regering, omdat daar de grootste nikkel voorraad ter wereld is en gaat deze integratie in de supply keten ervoor zorgen dat het inderdaad een tijdelijk probleem is.
Zodra een fabriek produceert moeten alle kosten worden meegenomen. Bij een lage productie moeten de kosten worden verdeeld over te weinig auto’s dus verlies. Zie wat er nu bij Rivian en Lucid aan de hand is. Zodra productie stijgt is er een omslagpunt naar winst. Zie Shanghai. Kortom zo gaat het bij iedere fabriek die opstart. Niemand is verplicht een Tesla auto of aandeel te kopen of Elon Musk fan te zijn. Helaas schijn je voor of tegen te moeten zijn bij ieder onderwerp.
boven de 25 graden ben ik ook een fanboy