(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het tweede kwartaal minder voertuigen afgeleverd. Dit meldde de fabrikant van elektrische auto's dit weekend.
Het was voor het eerst in twee jaar dat de leveringen op kwartaalbasis daalden. Dit had met name te maken met de coronalockdown in China, waardoor Tesla tijdelijk zijn grootste fabriek in Shanghai moest sluiten.
Tesla leverde in het afgelopen kwartaal 254.695 auto's af, tegenover 310.048 in de drie maanden ervoor. Ten opzichte van een jaar eerder was wel sprake van een stijging van 27 procent. Toen leverde Tesla 201.304 elektrische voertuigen af.
Door FactSet geraadpleegde analisten hadden gerekend op 264.000 afgeleverde auto's in het tweede kwartaal.
Het bedrijf meldde verder dat er in de periode april tot en met juni 258.580 Tesla's van de band rolden. Dat waren er een jaar eerder 206.421 en in de eerste drie maanden van dit jaar 305.407. Juni was wel de meest productieve maand voor Tesla ooit, aldus het bedrijf.
Voor heel 2022 verwacht Tesla ruim 1,5 miljoen voertuigen te produceren, een stijging van ruim 60 procent op jaarbasis. Analisten vrezen dat Tesla het al lastig krijgt om de 1,4 miljoen te halen.
Tesla opent op 20 juli de boeken.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Zit Bill niet eens zo slecht met zijn shortpositie..
Het is echt hoog tijd dat de realiteitszin weer terugkomt bij dit soort aandelen. Mogelijk is dit nieuws een goede trigger. "Ja, maar Tesla is veel meer dan een autobedrijf!". Jaja, zou vast wel, dat gold ook voor GE, die waren op een gegeven moment ook haast een grote bankverzekeraar geworden. We weten allemaal hoe dat afliep. Tesla is echt niet het enige bedrijf waar knappe koppen rondlopen.
Tesla heeft trouwens heel lekker kunnen profiteren van de beginjaren van de transitie. Ze zijn hierin heel belangrijk geweest, maar hebben ook enorm kunnen profiteren van subsidies die wereldwijd werden uitgedeeld. Deze beginnen nu langzaamaan op te raken, de sector is wakker geschud en moet weer op zijn eigen benen gaan staan. Daarnaast kan Tesla last hebben van de "wet van de remmende voorsprong". Volkswagen en Toyota hebben de afgelopen eeuw echt niet lopen slapen hoor.