Just Eat Takeaway start test met flitsbezorging in Berlijn

Door ABM Financial News op 2 augustus 2022 08:24 | Views: 5.890

Just Eat Takeaway start test met flitsbezorging in Berlijn

(ABM FN-Dow Jones) Just Eat Takeaway is een pilot gestart met flitsbezorging van boodschappen vanuit een locatie in Berlijn. Dit maakte de maaltijdbezorger dinsdagochtend bekend.

De pilot volgt op de uitrol van een vergelijkbaar bezorgmodel in Canada, genaamd Skip Express Lane, waarbij klanten binnen 25 minuten hun boodschappen thuisbezorgd krijgen.

In Berlijn hoopt Just Eat Takeaway de boodschappen zelfs binnen 20 minuten te kunnen bezorgen vanuit een zogeheten dark store. De dienst is vooralsnog alleen beschikbaar voor klanten die binnen een straal van 2 kilometer van het pand in Charlottenburg wonen.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

7 Posts
12digits
0
De flitsbezorging is een bewezen flop, nu gaat het al nijpende Just Eat zich ook hieraan wagen? Snel verkopen die aandelen, voor wie dat nog niet had gedaan..
Karel Finders
2
quote:

12digits schreef op 2 augustus 2022 08:30:

De flitsbezorging is een bewezen flop, nu gaat het al nijpende Just Eat zich ook hieraan wagen? Snel verkopen die aandelen, voor wie dat nog niet had gedaan..
Eens. Dit is gerommel in de marge, en om de belegger een rad voor ogen te draaien. Jitse Groen faalt als strategisch manager op alle fronten. Hij heeft daar de skills niet voor. Wat zou het toch goed zijn, als een echte 'captain of industry' bij JET aan het roer zou komen en dan ook meteen het voltallige steering board vervangen.
Karel Finders
1
Mijn JET -positie staat (uiteraard) zwaar op verlies. Verkopen gaat mij nog te ver. Ik blijf hopen op een echte strategie en of een regime-change bij JET.
Af en toe een beetje verdienen met een geschreven (covered) call (waarvan je bijna 100% zeker weet dat ie toch niet uitgeoefend wordt).
Op de all time low heb ik 2 puts € 10 dec23 geschreven. Die staan nu wel op een mooie winst. Ik close die positie bij een Rendement van 70%.
De andere twee bloopers in mijn portefeuille : Philips en Vopak heb ik (veel) meer vertrouwen in.
wiegveld
2
Gorrilaz sluit, Flink zit klem en nu gaat JET uitgerekend op de makrt komen.
Waar bedrijven nu worden afgerekend op winst ipv expansie
planck
1
Ik ben net terug van 5 dagen stedentrip in Berlijn. Heb alleen maar Wolt op straat zien fietsen, en zag bijna nooit het oranje van JIT/Lieverando.

Elke avond bij een ander restaurant gegeten, en die hadden ook allemaal Wolt als bezorgservice.

Ik denk dat JIT heel hard marktaandeel aan het verliezen is in Duitsland. In Berlijn zijn ze zeker niet meer nr 1.
Chessplayer1992
0
quote:

planck schreef op 2 augustus 2022 10:02:

Ik ben net terug van 5 dagen stedentrip in Berlijn. Heb alleen maar Wolt op straat zien fietsen, en zag bijna nooit het oranje van JIT/Lieverando.

Elke avond bij een ander restaurant gegeten, en die hadden ook allemaal Wolt als bezorgservice.

Ik denk dat JIT heel hard marktaandeel aan het verliezen is in Duitsland. In Berlijn zijn ze zeker niet meer nr 1.
Interessant. Zelfs in Den Haag en omstreken zie ik steeds vaker meer en meer Deliveroo; en minder Just Eat. Ik vrees het ook.

Tegelijkertijd zit ik bij Deliveroo heel erg met de vraag naar de verhouding tussen food delivery en flitsbezorging; ook in Londen. De groei kan er ook weleens mooier uitzien dan dat ie werkelijk is.

Andersom bij JET met flitsbezorging; als de pilots werken, begrijp ik wel dat dit uitgebouwd wordt naar de grote steden. Bezorgers kunnen voltijd aangenomen worden; vaste kosten kunnen over meer bezorgingen verspreid worden. De piekuren kunnen spreiden. De flitsbezorgers moeten hier marge uithalen; JET hoeft alleen maar kosten breder te kunnen spreiden.

Daarbij; dat de rente stijgt is vervelend (en dat is een understatement voor de waardering); maar ook een kans. Ik zie nu geen nieuwe toetreders meer in de markt komen; dat is veel lastiger. Flitsbezorgers stoppen in zwaar verliesgevende regio's waar geen vooruitzicht is op winstgevende groei. De food bezorgers stoppen idem dito bij verliesgevende regio's zonder vooruitzicht op een nummer 1 of 2 positie en/ of winstgevende groei.

De vraag is wel of JET de nummer 1 positie's kan behouden; maar wat ik hierin lastig vind is dat concurrentie veel eerder met flitsbezorging is gestart en vaak niet voldoende transparant de verhoudingen presenteert. Wat je wel bij Deliveroo ziet vanaf Q2 2021 in de kwartaalrapportages; is dat het aantal orders veelal toeneemt, en het gemiddelde bestelbedrag afneemt. Ik betwijfel of dat echt door food delivery komt, of dat dit iets zegt over de verhoudingen van de flitsbezorging (wat veelal voor een lager bedrag is).

Afijn, voor mij is JET nog een zekerheidje; op deze koers is het sum of the parts principe van toepassing en met Ifood m.i. een zekerheidje (die heeft al monopolie in Brazilië en Uber stopt daar).
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.