(ABM FN-Dow Jones) Heijmans heeft in 2022 de omzet en winst zien aantrekken en herhaalde de outlook voor 2023. Dit bleek vrijdag voorbeurs uit de publicatie van de jaarcijfers door het Nederlandse bouwbedrijf.
Topman Ton Hillen sprak in een toelichting van sterke financiële prestaties. “Dit was mede te danken aan een goed gevuld en gespreid orderboek en omdat we kort op de bal zitten bij de sturing van projecten. Onze omzet en bedrijfsresultaat hebben hierdoor een voorspelbaar karakter”, aldus Hillen.
Heijmans boekte in 2022 een onderliggende EBITDA van 126 miljoen euro, in vergelijking met 106 miljoen euro in 2021, bij een marge van 7,0 procent. Analist Tijs Hollestelle van ING rekende op een lager resultaat van 117 miljoen euro.
Onder de streep resteerde een nettowinst van 60 miljoen euro, tegenover 50 miljoen euro in het voorafgaande jaar.
De omzet kwam daarnaast uit op 1,81 miljard euro, ten opzichte van 1,75 miljard euro een jaar eerder.
De orderportefeuille bedroeg eind 2022 2,36 miljard euro, tegenover 2,06 miljard euro eind 2021. De netto kaspositie steeg over de verslagperiode van 91 naar 151 miljoen euro. De solvabiliteit bedroeg 29 procent.
Heijmans stelt een dividend voor van 1,01 euro per aandeel. Een jaar eerder was het dividendvoorstel nog 0,88 euro.
Outlook
Heijmans voorziet dat de omzet dit jaar licht zal stijgen, ondanks een terugval bij Vastgoed als gevolg van lagere woningverkopen vanaf de tweede helft van 2022. Bij Vastgoed en Bouw & Techniek wordt per saldo wel gerekend op groei. Als gevolg van een verlaagd niveau aan grote infrastructurele werken zal de omzet bij Infra vermoedelijk wat dalen.
Heijmans verwacht dat de onderliggende EBITDA tussen de 4 tot 6 procent voor Bouw & Techniek en Infra uitkomt en tussen 6 en 8 procent voor Vastgoed.
Uiteindelijk rekent Heijmans op een zelfde onderliggende EBITDA als in 2022.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Het is jammer dat Nederland heeft besloten de luchtvaart aan Duitsland en Frankrijk te gunnen. Hoogste 4e kwartaal cijfers! Een 0% emissie doelstelling is wetenschappelijk bewezen, niet nodig. Als we tzt 80% halen i.c.m. grote bosbouwprogramma's hebben we een veel effectiever klimaatbeleid maar het sentiment heeft helaas gewonnen. Het is gewoon jammer voor KLM. Voor Air France is de toekomst nog wel mooi, mits ze de efficiency van de KLM over weet te nemen. Het is doodzonde voor onze economie maar dit kabinet heeft de draad van de guillotine doorgeknipt. Er is dus geen weg terug. De bijl gaat vallen...
De omzet infra neemt juist weer toe in 2023 tot boven de 700 mln.
Reken er maar op dat 2023 een uitzonderlijk moeilijk jaar gaat worden voor de bouw, waar ze zelf geen schuldige van zullen zijn!!