(ABM FN-Dow Jones) Pharming heeft in het derde kwartaal een forse omzetgroei geboekt, dankzij stijgende verkopen van Ruconest en de commerciële lancering van Joenja in de VS, terwijl de winst fors daalde door hogere onderzoeks- en marketingkosten. Dat maakte het biotechbedrijf donderdag bekend.
De omzet bedroeg 66,7 miljoen dollar, goed voor een stijging van 26 procent, waarvan 6,5 miljoen dollar van Joenja en 60,2 miljoen dollar Ruconest.
Het nettoresultaat daalde van 9,1 miljoen dollar een jaar eerder tot 3,5 miljoen dollar. Dit kwam vooral door de hogere kosten voor onderzoek en ontwikkeling, die stegen van 12,3 miljoen naar 20,8 miljoen dollar, en voor marketing en verkoop, die stegen van 20,4 miljoen naar 25,1 miljoen dollar. Het bedrijfsresultaat daalde van 7,8 miljoen naar 1,9 miljoen dollar.
De groei van de omzet van Ruconest bedroeg 18 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal en 11 procent op jaarbasis. De groei van Joenja was 72 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
De kaspositie verbeterde van 194,1 miljoen dollar bij de halfjaarcijfers naar 199,2 miljoen dollar afgelopen kwartaal.
Pharming zal in het vierde kwartaal en het eerste kwartaal van 2024 intensiever op zoek gaan naar mogelijke patiënten met APDS in de Verenigde Staten, om meer patiënten voor Joenja te ontdekken. Ook wordt gewerkt aan lanceringen van het product in andere wereldwijde markten. Voor de Europese Unie wordt een advies van CHMP verwacht in het vierde kwartaal.
Verder zijn er verzoeken voor registratie in Australië, Canada en Israël. In de genoemde markten en het Verenigd Koninkrijk zouden meer dan 1.500 patiënten getroffen moeten zijn door APDS, waarvan 640 zijn geïdentificeerd. Van de circa 200 Amerikaanse patiënten is driekwart 12 jaar of ouder en daarvan komt de meerderheid in aanmerking voor behandeling met Joenja.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Dus om een klant te vinden moet dit beursgenoteerde bedrijf welhaast eerst detectivebureaus inschakelen of speurhonden inzetten o.i.d. om überhaupt iemand in de wereld te kunnen vinden die mogelijkerwijs iets aan hun produkt zou kunnen hebben......
Iedere patient levert waarschijnlijk zoveel op dat die inspanning het waard is om deze speurtocht uit te voeren, anders zou men die kosten niet maken.