Degroof Petercam verlaagt koersdoel Ebusco naar €3,50

Door ABM Financial News op 26 maart 2024 09:40 | Views: 6.988

Degroof Petercam verlaagt koersdoel Ebusco naar €3,50
Beeld: Ebusco

(ABM FN-Dow Jones) Degroof Petercam heeft het koersdoel voor Ebusco verlaagd van 5,00 naar 3,50 euro en handhaafde het Houden advies. Dit bleek dinsdag uit een rapport van analist Luuk van Beek.

De resultaten die Ebusco vanochtend over 2023 presenteerde, waren "duidelijk lager dan de outlook en de verwachtingen" als gevolg van nieuwe vertragingen. "Dit is opnieuw een duidelijke tegenvaller."

De omzet in 2023 van 102 miljoen euro was ruim minder dan de 126 miljoen euro waarop Van Beek had gerekend en de 120 tot 130 miljoen euro waarop Ebusco mikte.

Het EBITDA-verlies van 96 miljoen euro was ook een stuk slechter dan de 73 miljoen euro verlies waarop Degroof had gerekend. Waar Ebusco rekende op een herstel in de tweede jaarhelft, was dit juist nog slechter dan de eerste zes maanden, benadrukte Van Beek.

Er stroomde veel geld het bedrijf uit, merkte de analist op.

Wel herhaalde Ebusco de outlook voor 2024, dat wil zeggen een omzet van meer dan 325 miljoen euro en een positieve EBITDA, maar het bedrijf voegde hier wel aan toe dat dit vooral in de tweede jaarhelft moet gebeuren.

Na alle tegenvallers in het afgelopen jaar, is het vertrouwen van de markt in de outlook voor 2024 verder afgenomen, denkt Van Beek. Hijzelf rekent voor dit jaar op een omzet van 251 miljoen euro en de consensus ligt volgens hem op 297 miljoen euro.

Wel meent de analist dat Ebusco de juiste beslissing heeft genomen door weer met assemblagepartners te gaan werken, "maar er zijn nog altijd logistieke uitdagingen".

Ook noemde Van Beek de hoge 'cash burn' zorgwekkend. Ondanks dat er positieve aanknopingspunten zijn, vreest de analist dat de kasstroom een punt van zorg blijft dit jaar.

Het aandeel Ebusco daalde dinsdag 7,0 procent naar 3,04 euro.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

3 Posts
Nuchtere Kijk Op
1
Tegenvaller op tegenvaller en weer hoge 'cash burn'.

Chinese elektrische bussen worden steeds beter en goedkoper om te bestellen. Hiermee verstoren ze niet alleen de markt, ze hebben, nu het echt slechter gaat met o.a. de vastgoedmarkt en de werkgelegenheid zelfs nog meer aanbod van goedkopere arbeidskrachten. Komt voornamelijk nog eens bij dat ze concurrerender zullen zijn qua grondstof voordelen, gezien bv. die zaken die men nodig heeft voor het ontwikkelen van de batterij/accu pakketten etc.

Ik kan hier nog veel meer typen waarom deze cijfers van Ebusco me niet verbazen, echter ik wil liever helemaal niet te negatief posten. Ik vrees dat men de komende jaren steeds meer overspoeld gaat raken met steeds betere en goedkopere concurrentie uit China. Vele voorbeelden in de maakindustrie zoals bv. zonnepanelen overspoelen vanuit China juist de wereld. Dit zal ook op het gebied van elektrische auto(bussen) niet bepaald anders gaan verlopen.

Of het nu komt door de concurrentievervalsing i.z. goedkopere productiekosten door bv. personeel, of door de vrijwel unieke grondstoflijntjes enz. Concurreren in juist deze branche zal netjes gezegd zeer moeilijk zijn bij vrijhandel naar de toekomst toe. De gehele Europese tak van deze industrie kan het in mijn ogen alleen maar zwaarder dan makkelijker gaan krijgen, ondanks dat men op allerlei verbeteringen hoopt. De tijd zal het leren, vooral dus het gevaar China erkennen ;-)
Katsjinggg
0
weer zo'n typisch "Thunberg-aandeel" dat wel de goedkeuring van ABP en milieudefensie heeft...helaas buiten mooie praatjes en groene propaganda hebben ze enkel maar een brokkenparcours getoond
mvdp
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 26 maart 2024 12:01:

Tegenvaller op tegenvaller en weer hoge 'cash burn'.

Chinese elektrische bussen worden steeds beter en goedkoper om te bestellen. Hiermee verstoren ze niet alleen de markt, ze hebben, nu het echt slechter gaat met o.a. de vastgoedmarkt en de werkgelegenheid zelfs nog meer aanbod van goedkopere arbeidskrachten. Komt voornamelijk nog eens bij dat ze concurrerender zullen zijn qua grondstof voordelen, gezien bv. die zaken die men nodig heeft voor het ontwikkelen van de batterij/accu pakketten etc.

Ik kan hier nog veel meer typen waarom deze cijfers van Ebusco me niet verbazen, echter ik wil liever helemaal niet te negatief posten. Ik vrees dat men de komende jaren steeds meer overspoeld gaat raken met steeds betere en goedkopere concurrentie uit China. Vele voorbeelden in de maakindustrie zoals bv. zonnepanelen overspoelen vanuit China juist de wereld. Dit zal ook op het gebied van elektrische auto(bussen) niet bepaald anders gaan verlopen.

Of het nu komt door de concurrentievervalsing i.z. goedkopere productiekosten door bv. personeel, of door de vrijwel unieke grondstoflijntjes enz. Concurreren in juist deze branche zal netjes gezegd zeer moeilijk zijn bij vrijhandel naar de toekomst toe. De gehele Europese tak van deze industrie kan het in mijn ogen alleen maar zwaarder dan makkelijker gaan krijgen, ondanks dat men op allerlei verbeteringen hoopt. De tijd zal het leren, vooral dus het gevaar China erkennen ;-)

"Chinese elektrische bussen" verstoren de markt - en dat zou tegenover Ebusco staan? Ze zijn er om goede redenen mee begonnen, die "Chinese elektrische bussen", en kregen precies dat verwijt in sommige Europese/nationale wandelgangen destijds.

Dus zoiets als met zonnepanelen, inderdaad, kan spelen.

Maar als er nou één partij is die daar geheel en al bij stond, aan deelnam, verstand van zal (dan wel: zou moeten) hebben en ermee om weet (dan wel: zou moeten weten) te gaan, dan is het wel Ebusco.
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.